Hoofdnavigatie

Naar content

Reizen met Keuzedagen

Met Keuzedagen reist u 7 keer per jaar een dag extra voordelig met de trein, wanneer u 60 jaar of ouder bent. U kunt Keuzedagen bestellen wanneer u 60 jaar of ouder bent én over een Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement beschikt. Hier leest u meer over het reizen met uw Keuzedagen.


  • Uw Keuzedag is de hele dag geldig in het weekend en op feestdagen.
  • Op maandag t/m vrijdag mag u reizen na 9.00 uur, óók in de middagspits. Met het Dal Voordeel en het Altijd Voordeel abonnement mag ook u vóór 6.30 uur reizen.
  • 6 van de 7 Keuzedagen zijn 2 maanden geldig, 1 Keuzedag het hele jaar. De Keuzedag die 2 maanden geldig is wordt altijd aangeboden samen met de Keuzedag die het hele jaar geldig is. U kunt dus op elk moment kiezen om gebruik te maken van de Keuzedag die het hele jaar geldig is.
  • Als u uw Keuzedag heeft opgehaald, geldt de eerstvolgende reis die u maakt als Keuzedag.

Ophalen Keuzedagen

  1. Ga met uw OV-chipkaart naar de NS-kaartautomaat
  2. Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder naast het scherm van de kaartautomaat
  3. Kies ‘ophalen Keuzedag’
  4. Klik op ‘akkoord’
  5. Houd uw OV-chipkaart opnieuw tegen de kaartlezer op de kaartautomaat, totdat u de bevestiging krijgt dat het product op uw kaart is geplaatst.

Controleren of de Keuzedag wel geladen is

Als u wilt zien of u uw Keuzedag daadwerkelijk geladen heeft op uw OV-chipkaart, houdt dan uw OV-chipkaart bij het poortje of paaltje, u ziet dan staan of u met een Keuzedag of op saldo reist. Wanneer uw Keuzedag niet geladen is en u dus op saldo reist, kunt u uw check-in annuleren door uw OV-chipkaart nogmaals voor het poortje of paaltje te houden. Daarna kunt u bij de NS kaartautomaat alsnog uw Keuzedag laden.

Nog geen Keuzedagen?

U kunt Keuzedagen bestellen wanneer u 60 jaar of ouder bent én over een Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement beschikt. Voor 7 Keuzedagen betaalt u naast uw abonnement € 24,50 (2e klas) of € 49,50 (1e klas) extra. 

Het is niet mogelijk om de Keuzedagen los te bestellen. U kunt de Keuzedagen samen met uw abonnement bestellen of later toevoegen via uw Mijn NS account, wanneer u al over het juiste abonnement beschikt. Het Voordeelurenabonnement is niet meer verkrijgbaar, daar kunt u alleen bij een bestaand abonnement Keuzedagen toevoegen via Mijn NS. 

Papieren Keuzedagen bestellen voor Voordeelurenabonnement

Heeft u een Voordeelurenabonnement en wilt u uw Keuzedagen liever niet ophalen bij de kaartautomaat? Dan kunt u ervoor kiezen om Keuzedagen op een eenmalige chipkaart te bestellen. De kosten hiervan zijn echter wel hoger, u betaalt dan € 35 voor Keuzedagen 2e klas en € 60 voor Keuzedagen 1e klas. U kunt de papieren Keuzedagen bestellen via de NS Klantenservice op 030 - 7515155. Het bestellen van papieren Keuzedagen voor Altijd Voordeel en Dal Voordeel abonnement is helaas niet mogelijk.

Inzicht in uw Keuzedagen via Mijn NS

U krijgt van ons per e-mail of brief jaarlijks een bericht van de geldigheid van uw Keuzedagen. In uw Mijn NS account kunt u ook zien wanneer u met uw Keuzedagen gereisd heeft en hoeveel Keuzedagen u nog over heeft:

  1. Log in op uw Mijn NS account
  2. Ga naar Mijn Producten
  3. Kies Keuzedagen, Inzien

Keuzedagen verlengen of opzeggen

U krijgt een aantal weken voor verlenging automatisch bericht per e-mail of brief over uw verlenging. De verlenging gebeurt automatisch.

Keuzedagen kunt u na het eerste abonnementsjaar opzeggen. Restitutie wordt alleen verleend voor Keuzedagen die nog geldig zijn. Voor verlopen (of gebruikte) Keuzedagen geven we geen geld terug. Opzeggen kan telefonisch bij de NS Klantenservice op telefoonnummer 030 751 51 55.

Geld terug bij vertraging

Heeft u een vertraging gehad van 30 minuten of meer tijdens uw reis met uw Keuzedag, dan kunt een vast bedrag van € 3,50 terugvragen per dag.

Te weinig of geen Keuzedagen bij de kaartautomaat

Wanneer u op de kaartautomaat geen of te weinig Keuzedagen klaar ziet staan kan dat verschillende oorzaken hebben:

  1. U heeft al uw Keuzedagen voor dit jaar al gebruikt. U krijgt maximaal 7 Keuzedagen. 1 Keuzedag is het hele jaar geldig en 6 Keuzedagen kunt u elke 2 maanden gebruiken. Bestelt u halverwege uw contractjaar Keuzedagen, dan ontvangt u het aantal Keuzedagen waar u voor de rest van het jaar nog recht op heeft. Een contractjaar loopt niet gelijk met een kalenderjaar.
  2. De geldigheid van uw ongebruikte Keuzedagen is verlopen. Van de 7 Keuzedagen is er eentje het hele jaar geldig. Van de overige 6 moet u er elke 2 maanden eentje gebruiken. Slaat u een keer over? Dan is die Keuzedag niet meer geldig.
  3. De Keuzedag staat nog niet voor u klaar. Keuzedagen zijn 1 dag voor de geldigheidsperiode beschikbaar op de NS-kaartautomaat.
  4. Er is een technische storing. Als dit het geval is, kunt u bellen met NS Klantenservice op 030 - 7515155. NS Klantenservice is dag en nacht bereikbaar.
  5. Staan er minder Keuzedagen klaar dan u verwacht? Dan heeft dit te maken met het moment dat u de Keuzedagen bestelt en hoe lang u al een contract heeft. Bestelt u bijvoorbeeld halverwege uw contractjaar uw Keuzedagen, dan krijgt u geen 6 maar 3 Keuzedagen + 1 Keuzedag die het hele jaar geldig is.