Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Geld terug bij vergeten OV-chipkaart

Reis je met een NS-abonnement, maar ben je je OV-chipkaart vergeten? Of heb je met je betaalpas gereisd in plaats van je OV-chipkaart? Geen nood. Zorg eerst dat je een geldig vervoerbewijs hebt voor je treinreis. Je kunt de gemaakte kosten van je reis met NS na afloop terugvragen.


Geld terugvragen

Reis je normaal gesproken met een abonnement? Dan maak je dus dubbele kosten als je een vervangend vervoerbewijs koopt of met je betaalpas reist. Alle kosten die binnen je abonnement vallen, kun je terugvragen. Je abonnement moet dus wel op het moment van reizen geldig en geactiveerd zijn. Terugvragen kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar. 

Reis je normaal gesproken met een NS-Business Card? Dan heb je tot 90 dagen de tijd om je geld terug te vragen, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar.

Heb je een Studentenreisproduct en ben je je OV-chipkaart vergeten? Let op: terugvragen kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 1 keer per kalenderjaar. Hier vind je meer informatie over het Studentenreisproduct

Vervangend vervoerbewijs

Ben je jouw OV-chipkaart met abonnement thuis vergeten? Reis dan met een vervangend vervoerbewijs:

Zo reis je met een geldig vervoerbewijs en krijg je geen boete. Zoals hierboven genoemd kunnen alle kosten die binnen je abonnement vallen vervolgens teruggevraagd worden. Voor het e-ticket geldt wel dat je deze wel bij NS gekocht moet hebben.

Deur-tot-deurdiensten 

Ben je jouw OV-chipkaart of NS-Business Card vergeten, dan kun je helaas geen gebruik maken van deur-tot-deurdiensten, zoals het stallen van jouw fiets of het huren van een OV-fiets.

Uitbetaling

We laten je zo snel mogelijk weten of jouw aanvraag is goedgekeurd en wat het eventuele bedrag is. Dit bedrag storten wij automatisch terug op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Meestal duurt dit zo'n 3 tot 4 weken.