Hoofdnavigatie

Naar content

Geld terug bij vergeten uit te checken

U kunt geld terugvragen als u bent vergeten uit te checken. Doet u dat binnen 6 maanden na reisdatum via Mijn NS of via NS Klantenservice, dan ontvangt u mogelijk geld terug.


Als u incheckt, berekent NS een instaptarief. De hoogte van het instaptarief is afhankelijk van uw abonnement.

Instaptarief per abonnement

  • Voor een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement is dit € 20.
  • Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10. Voor Weekend Vrij en Dal Vrij geldt dat u alleen een instaptarief betaalt als u buiten de periode reist waarin u onbeperkt mag reizen.
  • Voor Altijd Vrij en Traject Vrij geldt geen instaptarief.
  • Met een NS-Business Card reist u op rekening en geldt er geen instaptarief.

Teveel betaald? Geld terug

Zijn uw werkelijke reiskosten lager dan het instaptarief, dan heeft u te veel betaald. Dat geld kunt u vanaf 24 uur na de desbetreffende rit, maar binnen 6 maanden terugvragen via Mijn NS, online zonder Mijn NS account via deze link of via NS Klantenservice. In Mijn NS geeft u zelf aan op welk station u had willen in- en uitchecken en wat uw rekeningnummer is. Het bedrag dat u had moeten betalen wordt verrekend met uw instaptarief. Het te veel betaalde bedrag ontvangt u terug. Is het langer dan 6 maanden geleden, dan is het niet meer mogelijk geld terug te vragen.

NS-Business Card

Geld terug bij vergeten in- of uitchecken met de NS-Business Card

Wanneer u met uw NS-Business Card niet in- of uitcheckt, kunnen wij de ritprijs niet bepalen en brengen wij een correctietarief in rekening. De correctietarieven kunnen per abonnement verschillen. Dit wordt altijd via de factuur verrekend.

Vergeten in of uit te checken met NS-Business Card in bus, tram, metro

Maakt u met de NS-Business Card gebruik van bijvoorbeeld bus, tram of metro, dan gelden de voorwaarden van de betreffende vervoerder. Wij belasten deze een-op-een door via de factuur. Heeft u een OV Vrij abonnement, dan wordt er geen correctietarief in rekening gebracht omdat u vrij reizen heeft in bus, tram en metro. Bij andere aanvullende abonnementen en de NS-Business Card zonder abonnement brengen de bus-, tram- en metrovervoerders een correctietarief in rekening. Dit correctietarief ziet u bij uw gemaakte reizen in Mijn NS Zakelijk nadat de andere vervoerder dit aan NS heeft aangeleverd.

Wilt u geld terug bij vergeten in- of uitchecken aanvragen? Dit kan telefonisch via Klantenservice NS Zakelijk of via e-mail: NSZakelijk@ns.nl. U mag tot maximaal 3 x per jaar voor alle vervoerders buiten NS die deze service bieden, geld terugvragen (bijvoorbeeld 1 x bij GVB, 2 x bij EBS). De opgelegde boete van € 4 wordt dan verrekend op uw volgende factuur.

Geld terug bij andere treinvervoerders

Bent u bij een andere treinvervoerder dan NS vergeten in of uit te checken met uw OV-chipkaart? Neem dan contact op met deze vervoerder. U kunt via NS geen geld terug vragen.

Bent u bij een andere treinvervoerder dan NS vergeten in of uit te checken met uw NS-Business Card? Dan kunt dit corrigeren via Mijn NS Zakelijk.