Hoofdnavigatie

Naar content

Toeslagen annuleren

Op sommige trajecten of kaartjes is een toeslag verplicht. Bekijk hoe u uw toeslag kunt annuleren als u deze achteraf toch niet nodig heeft.


Intercity direct Toeslag annuleren

Toeslagen zijn verplicht voor reizen met de Intercity direct tussen Schiphol en Rotterdam, de ICE en bij een klassewissel. Heeft u de toeslag geladen of gekocht, maar achteraf toch niet nodig? Dan kunt u deze soms nog annuleren.

Een Intercity direct Toeslag koopt u bij een Toeslagzuil of online als e-ticket. U kunt een Toeslag Intercity direct binnen 30 minuten kosteloos annuleren bij de Toeslagzuil op hetzelfde perron als waar u deze heeft gekocht. Een Toeslag Intercity direct als e-ticket kunt u niet annuleren.

Toeslag klassewissel annuleren op een Keuzedag

Wilt u op een Keuzedag van 2e naar 1e klas wisselen, dan kunt u dit bij de NS-kaartautomaat op uw Keuzedag regelen. U kunt een klassewissel niet annuleren en een betaalde toeslag niet terugvragen.

Toeslag klassewissel annuleren met een abonnement

Reist u met een Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Altijd Vrij, Jaartrajectabonnement, Grensabonnement, OV-Jaarabonnement of Studentenreisproduct? Dan betaalt u een vast bedrag voor 1e klas reizen. Als u zich bedenkt, is het niet mogelijk de betaalde toeslag terug te vragen.

Toeslag klassewissel annuleren met een NS-Business Card

U kunt kiezen voor:

  • een klassewissel voor onbepaalde tijd;
  • een klassewissel voor één dag;
  • een klassewissel tot een bepaalde datum/tijd.

Regelt u de klassewissel via Mijn NS Zakelijk, dan kunt u ook alleen via Mijn NS Zakelijk annuleren. Regelt u de klassewissel via de NS-kaartautomaat, dan kunt u ook alleen via de kaartautomaat annuleren. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Toeslag als e-ticket annuleren

Het is niet mogelijk een gekocht e-ticket voor een toeslag te annuleren of uw geld terug te vragen als u het ticket niet gebruikt.