Hoofdnavigatie

Naar content

OV-chipkaart vergeten

Bent u uw OV-chipkaart vergeten mee te nemen tijdens uw reis? Als u een abonnement heeft, kunt u geld terugvragen.


OV-chipkaart met of zonder abonnement vergeten

Als u uw OV-chipkaart met of zonder abonnement bent vergeten, dan betaalt u uw reis met een andere OV-chipkaart of een eenmalige chipkaart. Zo reist u met een geldig vervoerbewijs en krijgt u geen boete.

Deur-tot-deurdiensten zonder OV-chipkaart

Bent u uw OV-chipkaart of NS-Business Card vergeten, dan kunt u helaas geen gebruik maken van deur-tot-deurdiensten, zoals het stallen van uw fiets of het huren van een OV-fiets.

Geld terug bij vergeten abonnement

Voor de meeste abonnementen kunt u uw treinreis van die dag declareren. Wij zullen uw declaratie beoordelen en als deze terecht is, uw kosten terugbetalen.

De mogelijkheden per abonnement

Studentenreisproduct

1 x per jaar kun je je reiskosten declareren en komen wij je tegemoet.

Altijd Vrij, OV Vrij of OV-jaarabonnement

Maximaal 3 x per jaar kunt u uw reiskosten declareren. Voor de maandvariant van Altijd Vrij geldt een maximum van 1 x per jaar.

Dal Vrij of Weekend Vrij abonnement

Maximaal 3 x per jaar kunt u uw reiskosten declareren. Wanneer u reisde in de periode waarin u vrij mag reizen, dan krijgt u het gehele bedrag terug. Reisde u buiten die periode, dan krijgt u geen geld terug.

Traject Vrij en Jaartrajectabonnement

Maximaal 3 x per jaar kunt u uw reiskosten declareren. Wanneer u reisde op het traject waarop u normaal gesproken gratis reist, dan krijgt u het volledige  bedrag terug. Reisde u buiten dit traject, dan krijgt u als houder van het Jaartrajectabonnement eventueel de gemiste korting terug. Voor een Traject Vrij geldt in dat geval geen vergoeding.

Kids Vrij, Dal Voordeel of Altijd Voordeel abonnement

De reiskosten bij een vergeten Kids Vrij, Dal Voordeel of Altijd Voordeel abonnement kunt u niet declareren.

Voordeelurenabonnement

1 x per jaar kunt u uw reiskosten declareren via de regeling 'Geld terug bij vergeten abonnement’. Wij vergoeden alleen de gemiste korting.