Hoofdnavigatie

Naar content

Internationale reizigers

Rond de 8 miljoen mensen reizen jaarlijks met de trein van Nederland naar het buitenland en vice versa. Treinreizigers uit het buitenland hebben meestal geen OV-chipkaart. Toch kunnen ook zij straks eenvoudig door de poortjes: met de vierkante barcode op hun ticket of met een KeyCard die ze onderweg in de trein of op het station hebben gekregen.


Door de poortjes met de vierkante barcode op het ticket

NS wil dat internationale reizigers poortjes kunnen openen met hun eigen vervoerbewijs, dat is wel zo klantvriendelijk. Omdat NS geen zeggenschap heeft over internationale tickets van andere vervoerders, sluiten we zoveel mogelijk aan bij een bestaande identificatiemethode op tickets: de vierkante barcode.

Veel internationale vervoerbewijzen hebben zo’n vierkante  barcode. De reisgegevens in deze vierkante barcode zijn veilig versleuteld en worden door NS bij controle in de trein gevalideerd zodat fraude en misbruik kan worden tegengegaan. Daarom gebruikt NS deze zelfde vierkante barcode als sleutel voor het openen van de poortjes.

Barcode op homeprint-tickets

Veel internationale vervoerbewijzen worden afgegeven op zogeheten homeprint-tickets. NS heeft haar homeprint-tickets voorzien van vierkante barcodes en heeft de homeprint-tickets van alle omringende landen onderzocht. Homeprint-tickets van de Duitse spoorwegen (DB), Eurostar en Belgische spoorwegen (NMBS) bevatten net als die van NS de correcte vierkante barcode. De Franse spoorwegen (SNCF) en Zwitserse vervoerders geven geen homeprints uit naar Nederland. Thalys geeft alleen homeprints uit naar stations die zij ook aandoet; zodra op deze stations de poortjes in gebruik komen, hebben de homeprints de correcte vierkante barcode. Op dit moment wordt dat voorbereid.

Barcode op ATB-tickets

Veel internationale vervoerbewijzen worden afgegeven op zogeheten ATB-tickets. NS heeft de ATB-tickets op voor- of achterzijde voorzien van vierkante barcodes en heeft overleg gehad met vervoerders in naburige landen om dit ook te doen.

  • België: Door NMBS uitgegeven ATB-tickets naar een Nederlands station bevatten naar verwachting vanaf begin 2015 de correcte vierkante barcode. Enkele reisagentschappen in België hebben echter nog oudere printers die de nieuwe vierkante barcode niet kunnen printen en kunnen deze printers niet aanpassen.
  • Duitsland: ATB-tickets van DB bevatten een ‘eenvoudiger’ type vierkante barcode die niet veilig genoeg is om poortjes mee te openen. Gesprekken met DB hierover lopen nog.
  • Frankrijk: ATB-tickets van SNCF bevatten geen werkende vierkante barcode. De verwachting is dat dit in de loop van 2015 geregeld zal zijn.
  • Verenigd Koninkrijk:
  • Eurostar in combinatie met IC Brussel geeft de mogelijkheid naar elk station in Nederland te reizen (any Dutch station) Hiervoor krijgt de reiziger een homeprint-ticket met de goede vierkante barcode.
  • Eurostar in combinatie met Thalys ticket vanaf Brussel zijn alleen geldig tot aan een Thalys-station. Met een Thalys vervoerbewijs kan de reiziger binnenkort de poortjes openen.

Barcode uit kaartautomaten van Belgische en Duitse spoorwegen

Kaartjes die in België door NMBS worden verkocht bij de automaat of balie kennen als eindbestemming alleen Roosendaal (wel poortjes) of Maastricht (geen poortjes) en zijn voorzien van vierkante barcodes.
In Duitse (DB) automaten zijn kaartjes voor alle bestemmingen in Nederland te koop. Deze tickets worden op korte termijn niet voorzien van een werkende vierkante barcode.

Door de poortjes met een keycard

Niet alle internationale tickets van buitenlandse spoorwegmaatschappijen bevatten werkende vierkante barcodes. Daarom worden KeyCards uitgereikt aan internationale reizigers met een geldig internationaal treinticket zonder werkende vierkante barcode, om de poortjes te openen.

Uitreiking KeyCards in de trein

Op grensoverschrijdende trajecten die gereden worden in samenwerking met NS, reiken medewerkers in de Nederland inkomende treinen KeyCards uit tijdens de kaartcontrole. Hiermee kunnen alle poortjes in Nederland geopend worden bij aankomst. Voor een eventuele terugreis dient de reiziger de KeyCard goed te bewaren zodat hiermee de poortjes op de terugweg ook geopend kunnen worden.

  • Vanaf het eerste kwartaal van 2015 ontvangen reizigers die met IC Brussel, IC Berlijn of ICE International reizen een KeyCard in de trein.
  • Met Thalys en Eurostar voert NS gesprekken die afgerond zullen zijn als de poortjes op de stations Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal volledig in gebruik zijn. Reizigers in deze treinen hebben altijd een vervoerbewijs dat eindigt op deze stations, of ze hebben een werkende vierkante barcode voor een vervolgbestemming met poortjes.
  • Over de CityNightline is afgesproken dat wanneer alle poortjes op de stations waar deze trein stopt (Arnhem, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal) in gebruik zijn, er op de trein ook KeyCards beschikbaar zijn.

Hulp op het station

Het is mogelijk dat reizigers geen werkende vierkante barcode hebben op het internationale ticket en in de trein ook geen KeyCard hebben ontvangen. Deze reizigers kunnen zich melden bij een Informatiezuil bij de poortjes en op de blauwe knop drukken voor hulp. De reiziger kan zich ook melden bij een servicemedewerker als die op het station aanwezig is.

Op andere wijze uitgereikt:

Reizigers die met een NS Chartertrain reizen, krijgen vooraf een ticket met de vierkante barcode uitgereikt, of een KeyCard van de organisatie die het vervoer regelt.

Van Nederland naar het buitenland reizen

Met een internationaal homeprint- of ATB-ticket? De reiziger koopt een internationaal vervoerbewijs vanaf een opstapstation in Nederland naar de eindbestemming in het buitenland. Inchecken hoeft niet en een eventueel poortje is te openen met de vierkante barcode op het internationale vervoerbewijs.

Met een eenmalige chipkaart De reiziger koopt een internationaal vervoerbewijs vanaf een opstapstation in Nederland naar de eindbestemming in het buitenland. Hij checkt in en opent een poortje op het opstapstation. Bij de terugreis hoeft er alleen te worden uitgecheckt op de eindbestemming in Nederland.

Reizigers kunnen op Reizen met de OV-chipkaart terecht voor advies over de wijze waarop de poortjes gepasseerd kunnen worden.