Hoofdnavigatie

Naar content

OV-chipkaart, waarom ook alweer?

Reizen met de OV-chipkaart, in combinatie met de ingebruikname van toegangspoortjes op 82 beheerst toegankelijke stations, draagt bij aan het vergroten van de sociale veiligheid en de afname van zwartrijden in de trein. Uit verschillende pilots en ervaring in grote steden blijkt het percentage zwartrijden met enkele procentpunten te dalen.


Veiliger

Toegangspoortjes

Met een mix van maatregelen zorgt NS iedere dag voor de veiligheid in de treinen en op de stations.

  • Goed opgeleide conducteurs
  • Veiligheidsmedewerkers
  • De servicecentrale
  • Cameratoezicht en doordachte inrichting van stations

Met de ingebruikname van toegangspoortjes zet NS een volgende stap. Poortjes leiden tot minder agressie voor personeel en klanten en dus tot een veilige reis. Hoe komt dit? In de loop van 2014, 2015 en 2016 gaan stap voor stap op stations alle poortjes in gebruik.

Afname zwartrijden

Het aantal zwartrijders neemt dankzij toegangspoortjes significant af. Uit onderzoek van NS blijkt dat juist de afname van het aantal zwartrijders bijdraagt aan de vermindering van het aantal incidenten in de treinen. De toegangspoortjes zorgen ervoor dat incidenten ‘uit de trein’ worden gehaald. Ze verplaatsen zich dan mogelijk naar de stations, maar daar zijn incidenten beter beheersbaar. Immers, politie en voor incidenten speciaal getrainde medewerkers van NS kunnen er direct ingrijpen.

Eerlijker

NS streeft ernaar dat alle reizigers een eerlijke prijs betalen voor hun reis van deur tot deur. Dankzij toegangspoortjes op de stations zal 90% van de reizen bij het passeren van de poortjes in- en/of uitchecken. Daarmee zorgt NS er dus voor dat reizigers met hun OV-chipkaart niet vergeten uit te checken of geld moeten terugvragen. Zwartrijders betalen nu nog niet mee aan het OV in Nederland. Dankzij poortjes neemt dit aantal af en betalen meer mensen dus mee aan het OV. Dat is wel zo eerlijk.

De OV-chipkaart maakt het mogelijk dat de reiziger een eerlijke en transparante prijs betaalt voor zijn of haar reis. Je rekent immers per vervoerder af. Reizigers betalen gelukkig geen dubbel opstaptarief meer. En als je een lange reis maakt, krijg je vanaf de loop van volgend jaar niet alleen een lange afstandskorting bij NS maar ook wanneer je reist met meerdere vervoerders.Ook dat is wel zo eerlijk.

Eenvoudiger

De doelstelling van de OV-chipkaart is vanaf de introductie geweest: reizen met het openbaar vervoer eenvoudig maken. Dit is nog steeds de ambitie die NS, samen met de andere vervoerders in Nederland, wil waarmaken. Op dit moment is overigens al 80% van de reizigers tevreden over het reizen met de OV-chipkaart. Ze waarderen het reisproduct onder meer vanwege het gemak. Bedrijven en organisaties kunnen bij NS aankloppen om gemakkelijk in één keer abonnementen te kopen voor groepen werknemers. De introductie van de OV-chipkaart is voor NS aanleiding geweest om voor deze groepen ‘Reizen op Rekening’ mogelijk te maken en het gehele zakelijke aanbod te vernieuwen. Gebruikers hiervan kunnen hun OV-reis flexibel en op maat invullen en achteraf per factuur betalen. Dit scheelt bijvoorbeeld veel tijd in administratie.

Eenmalige chipkaart

NS streeft er in samenwerking met de andere vervoerders naar om het gemak van de chipkaart ook voor reizigers die weinig reizen met het OV aan te bieden. Mede op verzoek van ROVER en andere consumentenorganisaties is daarvoor een speciaal kaartje ontwikkeld: de eenmalige chipkaart. Hiermee kunnen incidentele reizigers eenvoudig door de poortjes en dus eenvoudig per trein reizen. Voor dit kaartje geldt wel een toeslag.omdat de productie- en distributiekosten van een in het kaartje geïntegreerde chip de extra geld kost. Over enige tijd reist veruit het grootste deel van de OV-reizigers met de OV-chipkaart. Reizen met een ‘los’ kaartje zal met name voor incidentele reizigers en toeristen aantrekkelijk blijven.

Andere spoorvervoerders

Naast het plaatsen van het volledige assortiment reisproducten op de OV-chipkaart, wil NS samen met de andere spoorvervoerders haar gehele portfolio ‘interoperabel’ maken. Dat wil zeggen dat de reiziger met een abonnement ook kan reizen bij andere vervoerders in Nederland.