Hoofdnavigatie

Naar content

Deelnemers Low Car Diet reizen blijvend anders

Een structurele verandering in het reisgedrag van medewerkers teweegbrengen?


Reisautomatisme wordt doorbroken door wedstrijd

Uit recent onderzoek van Urgenda blijkt dat de Low Car Diet-wedstrijd, de grootste mobiliteitswedstrijd van Nederland, hiervoor zorgt. De volgende editie van het Low Car Diet start op 10 oktober, op de Dag van de Duurzaamheid. Zie www.lowcardiet.nl voor meer informatie. Maar hebben de vorige edities eigenlijk echt iets veranderd? Mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg presenteerde donderdag de bevindingen tijdens het Springtij Forum op Terschelling.

Uit de eerste resultaten van de enquête, uitgevoerd in samenwerking met LuTz Consulting, blijkt dat de Low Car Diet-wedstrijd beklijft. “Ik hoorde het vaker: ‘leuk, zo’n wedstrijd, maar wat blijft er nou hangen?’ Eindelijk kunnen we daar antwoord op geven”, zegt projectleider Geert Kloppenburg van Urgenda.
“Het is meer dan een groene actie, het boekt resultaat en blijft hangen.” Dit blijkt ook uit de cijfers. Zo reizen de deelnemers twee jaar na dato 60% meer per trein, maken ze 50% meer fietskilometers en reizen ze in totaal 15% schoner dan voor de wedstrijd, mede doordat ze bijna een kwart minder auto zijn gaan rijden.

Topbestuurders en medewerkers die meededen aan de 2014-editie blijken twee jaar na de wedstrijd structureel bijna een kwart minder auto kilometers te maken. Het onderzoek is uitgevoerd onder Low Car Diet-deelnemers van organisaties zoals PGGM, SNS Bank, Unilever en Achmea die meededen in 2014.

“Deze cijfers zijn ongeëvenaard”, zegt Kloppenburg over het succes van de campagne. “De verandering naar schoner reizen heeft er concreet voor gezorgd dat de CO2-uitstoot van 168gr CO2/km naar 144gr CO2/km is gegaan. Stel je de potentie eens voor als je van 3000 deelnemers eens naar 30.000 en verder gaat. Er zitten dagelijks acht miljoen mensen in de auto, dus de potentie om te laten ervaren en proberen is enorm.”

“Ik heb mijn leaseauto ingeleverd en ga nu uitsluitend met de fiets en de trein.”
- Deelnemer Low Car Diet, 32 jaar

De potentie in mobiliteit in Nederland is personenvervoer goed voor ruim 20% van de totale CO2-uitstoot (CBS) en bij grote dienstverlenende bedrijven zorgt mobiliteit voor een CO2-uitstoot tot wel 80% van het geheel. In Nederland liggen we bovendien ver achter op het beoogde SERakkoord doel op mobiliteit (Voortgangsrapportage 2015) en kennismaken met andere reismogelijkheden is een zeer effectief middel om aan deze doelen bij te dragen.

Het Low Car Diet, een initiatief van Urgenda in samenwerking met MVO Nederland, de Nationale Postcodeloterij, NS en Samen op Reis, heeft als doel deelnemers bewust te maken van hun reisgedrag en het automatisme te doorbreken. Vanaf de eerste wedstrijd in 2012 deden tot op heden zo'n 200 organisaties mee, met in totaal meer dan 3000 deelnemers. Jaarlijks vindt de wedstrijd in april en oktober plaats.

“Ik reis nu nog steeds duurzaam en ben zelfs volledig elektrisch gaan rijden.”
- Deelnemer Low Car Diet, 47 jaar