Hoofdnavigatie

Naar content

Effect Low Car Diet: 42% reist nog altijd bewuster

4 februari 2015 - 42% van de deelnemers aan het Low Car Diet 2014, die in 30 dagen gebruik maakten van andere vormen van vervoer dan de eigen auto, reizen 11 weken na de start nog altijd bewuster. Dit resulteert tevens in 30% minder autokilometers en 28% minder CO2-uitstoot. Dit blijkt uit onderzoek van gedragsdeskundig adviesbureau Dijksterhuis & Van Baaren.


"In het onderzoek* komt naar voren dat er al gedragsverandering plaatsvindt voordat er beleidswijzigingen plaatsvinden. De evaluatie maakt nog eens treffend duidelijk dat onbekend vaak onbemind is. Als medewerkers eenmaal wat vaker andere vormen van vervoer gebruiken, zoals hetOV en de highspeed e-bike, ontdekken ze de voordelen. Bijvoorbeeld dat je in de trein ook echt tijd voor jezelf hebt om te werken of een boek te lezen. Tevens bleek dat een derde van de deelnemers na afloop van het Low Car Diet wel anders zou willen reizen, maar zich onvoldoende gestimuleerd voelt door hun werkgever. Bedrijven kunnen hier dus daadwerkelijk een belangrijke rol in spelen,” vertelt Geert Kloppenburg, expert in mobiliteitstransitie van Urgenda.

“Telkens sta ik er nu bij stil waarom ik voor de auto kies. Kan het ook anders? Het relaxt treinen is me namelijk goed bevallen”, aldus een medewerker van Arcadis, deelnemer in 2014.

Low Car Diet: goedkoper en gezonder 

Tijdens het Low Car Diet 2014 maakten 1150 deelnemers, waaronder 100 directeuren, met de mobiliteitskaart een maand lang gratis gebruik maken van OV, OV-fiets, highspeed e-bikes, Greenwheels en vergaderlocaties van Regus. Door gebruik te maken van kennis en tools uit de gedragswetenschap werden deelnemers gestimuleerd anders te gaan reizen. Dit resulteerde in een besparing van 38% op hun mobiliteitskosten en het feit dat de medewerkers 16% meer bewogen.

“Privé maak ik meer gebruik van de fiets”, aldus een medewerker van Unilever, deelnemer in 2014.

Low Car Diet 2015 gestart

In 2015 kunnen bedrijven wederom meedoen aan het Low Car Diet, dat inmiddels is gestart. Bedrijven kunnen dit jaar zelf het startmoment kiezen om 30 dagen goedkoper, schoner en gezonderte reizen. De nadruk ligt op beleidswijziging en gedragsverandering. De mogelijkheden van beleidswijzigingen worden verkend in een workshop voorafgaande aan het Low Car Diet. De 30 dagen ‘test periode’ wordt opgevolgd door een sessie om met medewerkers en het bedrijf de resultaten te bespreken en te verankeren in gedrag en beleid zoals het concreet maken van bijvoorbeeld een andere reiskostenregeling. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 33% van de deelnemers wel anders wil reizen, maar onvoldoende wordt gestimuleerd door de werkgever. Veel deelnemers zouden bijvoorbeeld graag een mobiliteitsbudget willen waarbij het ‘anders reizen’ ook bewust beloond wordt.

Deelnemende bedrijven strijden wederom tegen elkaar in een wedstrijd om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. De winnaar zal bekend gemaakt worden op de Dag van de Duurzaamheid, vrijdag 9 oktober.

“Ik heb mijn auto verkocht en ben met de trein gaan reizen”, aldus een medewerker van Nike, deelnemer in 2014

Initiatiefnemers

Het Low Car Diet is een initiatief van Urgenda in samenwerking met Arriva, Connexxion, EY, Greenwheels, Ministerie I&M, NS, OV-fiets, Regus, Samen op Reis en Veolia. Low Car Diet is tevens een project binnen het samenwerkingsinitiatief Samen op Reis, OpStap naar een beter OV.

Meer duurzaam nieuws