Hoofdnavigatie

Naar content

Hernieuwbare diesel: proef geslaagd!

De proef is uitgevoerd samen met de huidige leveranciers van het vervangend busvervoer: Jan de Wit en Munckhof. GoodFuels heeft de proef gecoördineerd en de brandstof geleverd en busfabrikant Scania werkte mee aan het bijbehorende technisch onderzoek.


 Zeven bussen van Volvo, Scania en VDL, variërend van Euro 3 tot Euro 6, hebben in vijf maanden in totaal ruim 130.000 km gereden op hernieuwbare diesel. Dit is 100% Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een brandstof gemaakt van afvalstromen als industriële vetten. Deze brandstof legt geen beslag op natuurlijke bronnen.

Conclusie van deze proef: NS vraagt straks zeker niet het onmogelijke aan de markt, de bussen kunnen zonder technische aanpassingen al klimaatneutraal rijden. Alleen de aanlevering en opslag van brandstof moet bij het gebruik van hernieuwbare diesel (HVO) worden aangepast. De chauffeurs merkten tijdens de proef geen verschil in prestaties. Verbruik en daarmee het bereik op één tank bleven gelijk.

Waarom NS de vervangende bussen wil vergroenen? De treinen rijden al vanaf volgend jaar 100% op windenergie van Eneco. Verduurzamen van de businzet is één van de andere maatregelen uit de CO2-visie van de spoorsector. Weliswaar wil de reiziger zo snel en comfortabel mogelijk naar zijn bestemming gebracht worden, belangrijk is ook dat dit gebeurt op een klimaatneutrale manier.

NS zal het vervangend busvervoer begin 2017 opnieuw aanbesteden. Met deze geslaagde proef in het achterhoofd wil NS de markt uitdagen om klimaat neutrale oplossingen voor het vervangend busvervoer aan te bieden.

Voor meer informatie over de proef en de resultaten is deze Whitepaper beschikbaar. Ook is er een video over de resultaten van de proef.

Link naar de Whitepaper.