Hoofdnavigatie

Naar content

Low Car Diet zorgt voor structureel ander reisgedrag

“Eén ervaring zegt meer dan duizend woorden en beleidsplannen, dat is de essentie van het Low Car Diet”, aldus mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg van Urgenda. Van 1 t/m 30 april 2016 gaan bedrijven met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. Deelnemers ervaren dat de dagelijkse reis goedkoper, schoner en gezonder kan. Nieuw dit jaar is de Regiowedstrijd waarin provincies tegen elkaar strijden.


1 t/m 30 april 2016 grootste duurzame mobiliteitswedstrijd van Nederland

Low Car Diet zorgt voor structureel ander reisgedrag

Voor de Low Car Diet Regiowedstrijd zijn alle provincies in Nederland uitgedaagd om met elkaar de strijd aan te gaan om zoveel mogelijk mensen in hun regio duurzamer te laten reizen. Hierbij gaat het om de prestatie van de gehele provincie inclusief alle deelnemende bedrijven en gemeenten.

Direct resultaat

Gedurende 30 dagen gebruiken de deelnemers, in plaats van benzine- en diesel auto’s, de highspeed e-bikes, (deel-)fietsen, elektrische-/deel-auto’s en openbaar vervoer. Dit levert direct resultaat op. In 2015 reisden de deelnemende bedrijven, in één maand dankzij het Low Car Diet, 50% schoner, bespaarden zij 30% op hun mobiliteitskosten én bewogen de topbestuurders en medewerkers 40% meer. Per bedrijf werd in één maand gemiddeld € 1.500,- bespaard en € 70,- per medewerker. Hoe meer deelnemers per bedrijf meedoen, hoe groter de besparing. Bedrijven die eerder meededen, zoals Unilever en EY, hebben naar aanleiding van hun deelname hun mobiliteitsbeleid aangepast, wat de kosten en CO2-uitstoot per jaar flink verlaagt. Tevens reist 40% van de deelnemers drie maanden na het einde van het Low Car Diet nog steeds minder met de auto. Het Low Car Diet is in vijf edities uitgegroeid tot een serieuze methode om duurzamer mobiliteitsbeleid in gang te zetten met veel concreet resultaat. Bekijk hier de video.

“De bedoeling is niet 'nooit meer auto', maar veel bewuster omgaan met de auto en andere vervoersopties. Dat is geslaagd, na de 30 dagen is de kans dat u mij in het OV ziet een stuk groter dan hiervoor”, Frido Kraanen – PGGM

“Gister een uur file ‘gemist’ dankzij #lowcardiet”, Marco Hoogers – Devoteam

“Dankzij de highspeed e-bike was ik binnen 10 minuten thuis, waar ik normaal 30 minuten op de fiets zit of circa 20 minuten in de auto of het OV”, Kaj Valk - Movares

Aanmelden tot 10 maart

Dit jaar doen er meer medewerkers per bedrijf mee, zo nemen bij Eneco naast CEO Jeroen de Haas, nog 124 medewerkers deel. Verder doen onder meer SNS Bank, Achmea, Strukton en PGGM mee. Bedrijven kunnen zich tot 10 maart 2016 inschrijven via www.lowcardiet.nl.

Tijdens het Low Car Diet wordt het reisgedrag per medewerker online inzichtelijk gemaakt, waardoor de actuele stand in de wedstrijd bijgehouden kan worden. “Deze feiten en cijfers brengen bedrijven aan het schrikken”, zegt Geert Kloppenburg, expert op het gebied van duurzame mobiliteit bij Urgenda. “Het is moeilijk het mobiliteitsbeleid van bedrijven te veranderen, omdat er veel mythes zijn rondom de benzine- en dieselauto en mensen denken dat anders reizen voor hen niet te doen is. Een maand in wedstrijdvorm toch anders reizen, blijkt het hele perspectief te kantelen. Het Low Car Diet biedt werkgevers de kans om de gewenste transitie op het gebied van mobiliteit in gang te zetten.”

Volg de deelnemers

De deelnemers kunnen uiteraard gevolgd worden via de site en op sociale media via #lowcardiet en www.facebook.com/lowcardiet.

Initiatiefnemers

Het Low Car Diet is een initiatief van duurzaamheidsorganisatie Urgenda in samenwerking met MVO Nederland, de Carbon Manager en Samen op Reis, het samenwerkingsinitiatief van de belangrijkste OV-partijen, vervoersbedrijven, overheden en consumentenorganisaties.