Hoofdnavigatie

Naar content

Kranten in het bagagerek

Sinds 1 januari 2017 vragen NS en Metro aan reizigers om hun uitgelezen Metro (of andere krant of tijdschrift) in het bagagerek achter te laten voor de volgende reiziger. Daardoor maken meerdere mensen gebruik van dezelfde krant. De kranten blijven langer in de trein liggen, zodat ze langer beschikbaar zijn voor reizigers. Als er geen bagagerek is, mogen de kranten op de vaste tafeltjes gelegd worden.


Het grote voordeel hiervan is dat een krant door meerdere mensen wordt gelezen, waardoor er minder kranten nodig zijn. Bovendien liggen alle kranten in het bagagerek en niet meer verspreid door de hele trein. Ook blijven kranten en tijdschriften op deze manier schoon en droog, waardoor ze beter geschikt zijn om te recyclen. De schoonmakers halen in de middag de kranten uit de trein en voeren ze apart af.

Metrobakken

Er liggen minder kranten in de Metro-bakken en op een aantal kleinere stations verdwijnt de bak zelfs helemaal. Reizigers vinden hun Metro dan in de trein.

Afval scheiden

Het initiatief om kranten in het bagagerek te leggen past in het streven van NS naar een duurzame treinreis. Een van onze doelstellingen is om de hoeveelheid afval in treinstations en treinen in 2020 te reduceren met 25% ten opzichte van 2014 (van 12.000 ton naar 9.000 ton).

Green deal

Om de afvalstroom te verminderen en afval beter te recyclen ondertekenden NS en ProRail een Green Deal. In de Green Deal spraken zij af om op stations en in treinen afval gescheiden in te zamelen. Daarnaast willen de partijen onderzoeken hoe zij de hoeveelheid afval kunnen beperken en beter in kunnen zamelen.

Meer informatie vind je op de website van Green Deal.

Samen afval scheiden, dat ruimt lekker op!