Klik op http://m.ns.nl voor de mobiele versie van de NS site.

NS blijft vervoerder op Nederlands Hoofdrailnet

Publicatiedatum: 18 november 2011

Hoofdrailnet en Hogesnelheidslijn vanaf 2015 samengevoegd in 10-jarige concessie

  • Reiziger profiteert van meer treinen, meer verbindingen en meer service
  • Toekomst hogesnelheidsvervoer verzekerd
  • NS betaalt € 2,2 miljard (€ 2,4 miljard lopend prijspeil) aan de Staat
  • NS continueert miljoeneninvesteringen in o.a. nieuwe treinen. Dit gaat tot 2025 om € 7 miljard.

NS blijft tot 2025 de vervoerder op het Nederlandse Hoofdrailnet. Het Hoofdrailnet en de Hogesnelheidslijn worden samengevoegd in één nieuwe concessie die loopt van 2015 tot 2025. Dat is de uitkomst van intensieve gesprekken tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en HSA. Hierdoor is de toekomst van het hogesnelheidsvervoer in Nederland verzekerd en kan de ingezette groei op het spoor worden voortgezet. De plannen zullen worden besproken in de Tweede Kamer.

 


Nieuwe concessie

President-directeur Bert Meerstadt is tevreden dat er nu een resultaat ligt. ‘Na lange tijd van intensieve gesprekken liggen er nu concrete voorstellen waar de reiziger van profiteert. Dit plan biedt drie keer meer: meer treinen, meer verbindingen en meer service. Ik ben blij dat NS als Nederlands bedrijf de reiziger in eigen land blijft vervoeren en dat de minister ons dit vertrouwen geeft.’
De gesprekken waren niet eenvoudig. Van NS zijn zowel op financieel als operationeel vlak stevige offers gevraagd. In totaal committeert NS zich voor € 2,2 miljard (€ 2,4 miljard lopend prijspeil), waarvan € 1,4 miljard aan concessievergoeding voor de oorspronkelijke HSA concessie. Hiermee voldoet NS tevens aan de spoorbezuinigingsdoelstelling van het kabinet.

De tienjarige concessie stelt NS in staat om investeringen te doen voor de lange termijn. Zo worden de komende jaren honderden miljoenen gestoken in onder meer het renoveren van bestaand materieel en het aanschaffen van nieuwe treinen. Dit gaat tot 2025 om € 7 miljard.


naar boven

Samenvoegen Hogesnelheidslijn en Hoofdrailnet

Zoals bekend heeft ‘High Speed Alliance’ (HSA) de concessie voor het exploiteren van de Hogesnelheidstreinen over de HSL-Zuid. Op deze lijn groeit het aantal reizigers sterk. Fyra groeide in 2010 van ruim 600.000 naar ruim 2 miljoen in 2011. Desondanks staat het resultaat van HSA al enige tijd onder druk door de hoge concessievergoeding die betaald moet worden voor het gebruik van de HSL-Zuid in relatie tot de inkomsten. In het belang van de reiziger en de belastingbetaler heeft minister Schultz er nu voor gekozen om het vervoer over de Hogesnelheidslijn en het normale Hoofdrailnet vanaf 2015 samen te voegen in één nieuwe concessie.

Binnenlandse klanten kunnen bovendien in de toekomst tussen Den Haag – Eindhoven en Rotterdam – Almere sneller reizen door deels over de HSL te rijden. Verder komen er in Nederland meer verbindingen, hogere frequenties, betere toegankelijkheid van treinen en meer service voor onze klanten. Sommige van de maatregelen gaan al vóór de ingangsdatum van de nieuwe concessie in. Met het hogesnelheidsvervoer in handen van NS, kunnen goede verbindingen in Nederland met grote Europese steden verzekerd blijven.


naar boven

Limburg

Het voornemen om een aantal stoptreinen in Limburg aan te besteden is volgens NS niet in het belang van de reiziger. De reiziger krijgt namelijk te maken met meerdere vervoerders op hetzelfde traject. Daar is in Nederland tot nu toe niet voor gekozen. Bij een verstoring kan het daardoor langer duren voordat de treinen weer rijden, omdat niet twee maar drie partijen (ProRail en twee vervoerders) het samen op moeten lossen. Bovendien zouden ook de tarieven van de vervoerders precies hetzelfde moeten zijn. Dat is nu niet zo. Volgens NS is het aanbesteden van een deel van de stoptreinen in het Hoofdrailnet onlogisch: het wordt nu concurrentie op het spoor in plaats van concurrentie om het spoor. De klant is er niet bij gebaat om op hetzelfde traject te kunnen ‘kiezen’ tussen NS-Intercity’s en stoptreinen van een andere vervoerder. NS is ervan overtuigd dat juist de combinatie van Sprinter en Intercity door één vervoerder voor de reiziger het beste product biedt.


naar boven

Overzicht verbeteringen voor de treinreiziger

Betere aansluitingen voor onze klanten

  • Uitbreiding hogesnelheidsvervoer door intensiever gebruik van de hogesnelheidslijn voor verbindingen tussen bijvoorbeeld Den Haag – Eindhoven en Rotterdam – Almere.
  • Elke tien minuten een trein op de hoofdtrajecten. Nu nog kan de reiziger op drukke trajecten elk kwartier de trein nemen. NS start de komende jaren voorbereidingen om op de drukke trajecten 12 maal per uur een verbinding aan te bieden (6 Intercity’s en 6 Sprinters).
  • Meer grensoverschrijdende treinverbindingen. Tussen Breda en Antwerpen gaat acht keer per dag een Hogesnelheidstrein heen en weer rijden, zonder toeslag. De stoptrein Roosendaal-Antwerpen blijft rijden. De komende periode vinden gesprekken plaats met buitenlandse vervoerders en overheden om meer verbindingen te realiseren naar grote Europese steden. Voorbeelden zijn: Maastricht – Luik, Sittard – Heerlen – Aken en Eindhoven – Düsseldorf. Deze lijnen sluiten vervolgens weer aan op de hogesnelheidslijnen in het buitenland.
  • Intercity’s rijden in het weekeinde in de Randstad tot 01.00 ’s nachts naar het eerstvolgende Intercity-station (vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden, Amsterdam, Amersfoort en Utrecht).
  • Nachtnet als onderdeel van de concessie.
  • Buiten de spits krijgen de volgende stations minimaal 2x per uur een sprinter-verbinding: Meppel-Leeuwarden, Roosendaal-Lage Zwaluwe en Breda-Lage Zwaluwe, Arnhem – Ede -Wageningen en als niet-gedecentraliseerd Sittard-Heerlen.

Aangenaam verblijf op stations en in treinen

  • Snelle assistentie bij in- en uitstappen voor minder validen. Op korte termijn kunnen reizigers met functiebeperkingen in het hele land binnen 1 uur assistentie inroepen bij het in- en uitstappen. Op de 7 grootste stations is hulp zelfs binnen 15 minuten beschikbaar. Nieuw te bestellen treinen beschikken over een gelijkvloerse instap. En NS onderzoekt een instaptrede voor de Sprinters (SLT’s) die ook bij gekromde perrons overbrugt. Via reisinformatie wordt inzichtelijk gemaakt welke trein toegankelijk is voor mindervaliden.
  • Meer stations met kwalitatieve verbeteringen in de ketenvoorziening.
  • Nieuwe treinen met wc’s. Bij de modernisering van de huidige Sprinters (SLT’s) zal een wc worden ingebouwd.
  • Een efficiënt bedrijf dat behoort tot de wereldtop, wat ten goede komt aan de reis van de klant.

Persoonlijke service

  • Persoonlijke service in de treinen en op de stations door aanwezigheid van NS medewerkers.
  • Verdere verbetering van de sociale veiligheid. NS investeert hierin €100 miljoen per jaar.

naar boven

Kaart: Uitbreiding Hogesnelheidsvervoer

 Uitbreiding hogesnelheidsvervoer door intensiever gebruik van de hogesnelheidslijn voor verbindingen tussen bijvoorbeeld Den Haag – Eindhoven en Rotterdam – Almere


naar boven

Kaart: Hoogfrequent Spoorvervoer

Elke tien minuten een trein op de hoofdtrajecten Alkmaar - Eindhoven/ Nijmegen, Lelystad - Den Haag/ Rotterdam

naar boven

Kaart: Internationale verbindingen

Grensregios bereikbaar, meer grensoverschrijdende treinverbindingen naar Duitsland, België en Frankrijk

naar boven

Kaart: Later door in het weekend

- Intercity’s rijden in het weekeinde in de Randstad tot 01.00 ’s nachts naar het eerstvolgende Intercity-station (vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden, Amsterdam, Amersfoort en Utrecht)

naar boven

Infographic: Investeringen in veiligheid

Totaal 100 miljoen euro. 30 miljoen voor service- en veiligheidspersoneel, 30 miljoen voor conducteurs, 20 miljoen voor algemene veiligheidsmaatregelen, 10 miljoen voor OV-chipkaartpoortjes, 10 miljoen voor overig

naar boven

Infographic: Groei reizigers

Groei reizigers, in miljoenen reizen. 350 in 2012, 370 in 2015, 420 in 2015, 440 in 2024

naar boven

Infographic: Reisinfo via..

Reisinformatie via Smartphone, Twitter, Borden op het station, Borden in de trein, google maps, Internet

naar boven


Printen

Sluit dit menu