Klik op http://m.ns.nl voor de mobiele versie van de NS site.

Nieuwe abonnementen; voordeliger reizen in dal

Publicatiedatum: 8 april 2011

Extra groei treinreizen door aantrekkelijke nieuwe abonnementen:

• Meer voordeel in daluren, zoals vrij reizen tegen een vast bedrag
  • Dalvoordeel extra voordelig voor gezinnen en ouderen; (klein-)kinderen tot 12 jaar reizen gratis mee
  • Flexibel woon/werk abonnement bijvoorbeeld voor parttimers

Utrecht, 8 april 2011 – NS wil het voor klanten nog aantrekkelijker maken om vaker met de trein te reizen. Reizen in de daluren wordt zeer aantrekkelijk. Zo introduceert NS vrij reizen in de daluren met Dal Vrij en Weekend Vrij. Ouderen en gezinnen genieten extra voordeel en voor meereizende (klein)kinderen is het zelfs gratis. Met Altijd Voordeel komt er een flexibel en voordelig woon-/werkabonnement bij dat past bij het reisgedrag van bijvoorbeeld parttimers.

NS zal de nieuwe abonnementen naar verwachting vanaf 1 augustus gaan aanbieden. Klanten en consumentenorganisaties zijn intensief betrokken bij de totstandkoming van deze abonnementen. Op dit moment ligt er een adviesaanvraag bij de consumentenorganisaties.

Nieuwe abonnementen
NS introduceert nieuwe abonnementen (zie ook de bijlage) op de OV-chipkaart. De nieuwe abonnementen zullen extra voordeel gaan bieden in de daluren. Daluren zijn alle uren van de week behalve op werkdagen tijdens ochtend- en avondspits (06.30-9.00 uur en 16.00-18.30 uur). In de spitsuren gelden de normale tarieven. Altijd Voordeel biedt zowel in de avond- als ochtendspits korting.

• Dal Vrij biedt vrij reizen in alle daluren voor een vast bedrag
  • Weekend Vrij biedt vrij reizen in het weekend en 40% korting in de overige daluren.
  • Dal Voordeel biedt 40% korting in alle daluren. Plus voor iedereen boven de 60 jaar 7 dagen vrij reizen
  • Ouderen en gezinnen genieten extra voordeel:
    * Ouderen of partners kunnen Dal Vrij en Weekend Vrij extra voordelig aanschaffen. Zo kunnen zij gratis reizen in alle daluren voor slechts euro40 per maand
    * (Klein-) kinderen tot 12 jaar reizen gratis mee
  • Altijd Voordeel is een flexibel woon-/werkabonnement en is aantrekkelijk voor bijvoorbeeld parttimers. Dit abonnement geeft 20% korting in spitsuren en 40% in daluren.

Hiermee neemt NS een vervolgstap bij de invoering van de OV-chipkaart. In een volgende fase wordt gekeken naar een passende oplossing voor klanten die op een trajectkaart reizen.

Op 1 augustus 2011 stopt de verkoop van het huidige Voordeelurenabonnement. Voor bestaande houders van een Voordeelurenabonnement verandert er niets. Zij kunnen hun abonnement behouden tegen de bestaande voorwaarden, zoals de mogelijkheid om ook met korting in de avondspits te reizen. Uiteraard kunnen zij ook kiezen voor één van de nieuwe abonnementen met voordelen zoals het gratis meereizen van kinderen.

Waarom nieuwe abonnementen

Om verder te groeien wil NS reizen in de daluren nog aantrekkelijker maken en speelt zij in op de behoefte van klanten naar een flexibeler woon-/werkabonnement. Er is een trend waarneembaar dat werktijden flexibeler worden. Een werkweek bestaat lang niet altijd meer uit vijf werkdagen op één locatie en vrije dagen vallen niet meer alleen in het weekend. Dit vertaalt zich in het reisgedrag van onze klanten. Daarnaast kiest een groter wordende groep actieve niet-werkenden steeds vaker voor de trein. De bestaande abonnementen van NS dateren uit de jaren ’80. Met de nieuwe
abonnementen speelt NS in op het veranderde reisgedrag en de voorkeuren van klanten.

Zorgvuldige aanpak

Het voorstel is tot stand gekomen na intensief onderzoek naar wensen van klanten. In de ontwikkelfase zijn ideeën continu getoetst bij klantpanels en hebben gesprekken plaatsgevonden met consumentenorganisaties. Tevens heeft NS Dal Vrij en Weekend Vrij in praktijk getest onder 2500 klanten. Hierdoor zijn waardevolle inzichten verkregen en verwerkt in de nieuwe abonnementen.

Gemak voor reiziger centraal

Klanten zullen uitgebreid geïnformeerd worden over het nieuwe abonnementenaanbod. Vanaf augustus helpen we klanten door middel van een eenvoudige adviesmodule om op basis van persoonlijk reisgedrag te komen tot het voor hen best passend abonnement.

De huidige voorwaarden voor zakelijke abonnementen blijven van kracht. Voor meer informatie over het zakelijk aanbod zie www.ns.nl/zakelijk

NS heeft voor de introductie – conform gebruikelijke procedure – advies aangevraagd bij de consumentenorganisaties die vertegenwoordigd zijn in het LOCOV.

Uitgebreide informatie over de nieuwe abonnementen inclusief tarieven en antwoorden op de belangrijkste vragen zijn te vinden op www.ns.nl/nieuweabonnementen

Overzicht nieuwe NS abonnementen

Voordeel reizen

• Dal voordeel: 40% korting met NS in daluren. euro 50 per jaar
  • Altijd voordeel: 20% korting in spitsuren; 40% korting in daluren. euro 20 per maand

Vrij reizen

• Weekend vrij: Vrij reizen in weekend, 40% korting in overige daluren. euro 40 per maand (2e klas)
  • Dal vrij: Vrij reizen met NS in daluren. euro 95 per maand (2e klas)
  • Altijd vrij: Altijd vrij reizen met NS. euro 295 per maand (2e klas)

Extra voordeel ouderen:

• Dal vrij: euro 40 vanaf 65 jaar (2e klas)
  • Weekend vrij: euro 20 vanaf 65 jaar (2e klas)
  • Keuzedagen (vrij reisdagen vanaf 60 jaar) ook beschikbaar bij Dal Voordeel en Altijd voordeel (2e klas: euro 14 / 1e klas: euro 39)

Extra voordelige bijabonnementen families:

• Kids Vrij: kinderen (4 -12 jaar) reizen onder begeleiding gratis mee met eigen OV-chipkaart (4e kind of meer / niet NS-abonnementhouders: euro 15/jaar)
  • Abonneehouders Altijd Vrij: Extra voordelig Dal Vrij euro 40 (2e klas) en/of Weekend Vrij euro 20 (2e klas) voor maximaal 4 gezinsleden
  • Abonneehouders Dal Vrij: Extra voordelig Dal Vrij euro 40 (2e klas) of Weekend Vrij euro 20 (2e klas) voor 1 gezinslid
  • Abonneehouders Weekend Vrij: Extra voordelig Weekend Vrij euro 20 (2e klas) voor 1 gezinslid

Dal: buiten spitsuren en weekend/feestdagen
Spits: werkdagen 6.30 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur
Incheckmoment bepaalt korting hele reis!

Printen

Sluit dit menu