Hoofdnavigatie

Naar content

Voortgezet onderwijs

Zoals onze spoorwegennet nu is, heeft een lange geschiedenis. Van de oprichting van het eerste spoorbedrijf Amsterdam de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij naar een modern bedrijf met verschillende type treinen, wagons en ander materieel. Maar er is ook veel gebeurd om het voor de reiziger comfortabel te maken. Ingewikkelde dienstregelingen, extreem weer en zorgen dat het personeel op de juiste plaats is. Kijk maar eens mee achter de schermen hoe wij dit elke keer weer zo goed mogelijk proberen te organiseren.


Het spoorbedrijf toen en nu

De eerste spoorwegmaatschappij werd op 8 augustus 1837 opgericht door een ingenieur en 2  kooplieden in Amsterdam: de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij (afgekort tot HIJSM, later HSM). Zij begonnen met het aanleggen van een treinverbinding tussen Amsterdam en Haarlem. Al gauw werd het spoor uitgebreid en gemoderniseerd.

Materieel

Om het iedereen naar de zin te maken op het spoor is het belangrijk om goed materieel te hebben. Zo zijn er sneltreinen, stoptreinen en Intercity’s. Voor elk traject de trein die hierbij past. Alle treinen en andere onderdelen vragen regelmatig om verbetering.

Achter de schermen - wat komt er allemaal bij kijken?

Met goed materieel alleen ben je er nog niet. Want hoe zorg je dat de reizigers weten wanneer de treinen rijden, waarheen ze gaan en of ze op tijd rijden of vertraging hebben. En wat doet NS als er door omstandigheden vertraging ontstaat op het traject. Hiervoor is de dienstregeling uitgevonden. Deze dienstregeling is in de loop van de jaren sterk veranderd: van 1 x per uur een trein, naar een zeer precies schema met vertrek- en aankomsten door het hele land. Die wel af en toe moet worden aangepast omdat het weer of de techniek niet mee zit.

Nog meer informatie nodig? Kijk dan op de website Alles over het spoor.