Hoofdnavigatie

Naar content

De nieuwe Intercity

De nieuwe Intercity is een compleet gereviseerde en gemoderniseerde versie van de dubbeldeks stoptreinen (DD-AR). De trein heeft een indeling die voldoet aan de wensen van deze tijd en is bovendien bijna 4 x zo zuinig per reizigerskilometer dan de auto.


Verschillende zones

Comfortabele zitplaatsen

De treinstellen in deze Intercity zijn in de jaren 90 aangeschaft. Naast moderne comfortabele stoelen is deze trein ook voorzien van loungebanken. Via een scherm in de trein krijgt de reiziger actuele reisinformatie en er is draadloos internet beschikbaar. In de 1e klas zijn de stoelen verstelbaar en voorzien van een voetensteun, een lectuurnet, een leeslampje en stopcontacten. Het bovengedeelte van de trein is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. Verdeeld over de bovenverdieping zijn stiltezones, waar stil ook écht stil is.

Boven: rust en werken

De bovenverdieping van de nieuwe Intercity is ingericht voor reizigers die rustig willen lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom allemaal achter elkaar, en niet tegenover elkaar. Op de bovenverdieping vindt men ook de stiltezones, verdeeld over de treinstellen. Stil is hier ook écht stil, dus ook niet zachtjes praten.

Onder: ontmoeten

De onderste verdieping van de nieuwe Intercity is bedoeld voor ontmoeting. Er is een open sfeer en de stoelen zijn vaker tegenover elkaar opgesteld. Er zijn ook loungebanken waar groepen bij elkaar kunnen zitten. Op deze verdieping kan en mag men praten, bellen en ontmoeten. De zuinige LED-lampjes, met een levensduur van 8 jaar of 50.000 branduren, zorgen voor passende verlichting, die overdag kan worden gedimd.

Voorzieningen

Gratis wifi en stopcontacten

In de nieuwe Intercity is overal gratis draadloos internet (wifi). In de 1e klas zijn er stopcontacten om een laptop of smartphone op te laden.

Comfortabel zitten

Voor het ontwerp en zitcomfort van de stoelen zijn reizigers betrokken geweest om tot een optimaal zitcomfort te komen. De stoelen in de 2e klas zijn blauw, die in de 1e klas zijn rood.

Reisinformatie

Aan het eind van ieder compartiment zijn schermen aangebracht met daarop actuele reisinformatie.

Energiezuinig

Het is de zuinigste dubbeldekker op het spoor; bijna 4 x zo zuinig per reizigerskilometer dan de auto en 9% zuiniger dan de oude DD-AR. De helft komt op het conto van het klimaatsysteem.

Montagehal

Efficiënt en zuinig produceren, dat is in een notendop de 'lean manufacturing'-filosofie die door NedTrain wordt nageleefd. Deze filosofie is terug te vinden in de moderne montagehal in Haarlem. Hier bouwen monteurs 50 stoptreindubbeldekkers uit 1985 om tot de allernieuwste Intercity Dubbeldekstreinen met Zones. Een groot deel van het materiaal dat bij de revisie vrij is gekomen, is gerecycled.

Airco

Het aangepaste klimaatsysteem van de nieuwe Intercity halveert de energierekening voor verwarming. Dat scheelt bijna 10 miljoen kWh en dus € 1.000.000 per jaar. Een warmtepomp doet de truc. Als het koel moet zijn, vervoert hij warmte van binnen naar buiten en andersom als warmte gewenst is.

Frontruit

Een beproefd stukje aerodynamica is verwerkt in de voorruit. Het gebogen ontwerp uit een stuk - zonder zijraampjes - vermindert de rijweerstand. Dat scheelt energie.

Toilet

Het vacuüm toiletsysteem werkt met een bioreactor. Hierdoor komt er niets meer op het spoor terecht. De bedieningssensor van de handendroger en watertap zorgen ervoor dat geen luchtstroom of druppel wordt verspild. In iedere trein is er een rolstoeltoegankelijke toiletruimte.

Zijwandraam

Het glas van het raam in de dichte zijwand heeft een hoge isolatiewaarde: energiebesparend en comfortabel voor de inzittenden.

Kunst

De kunst in de nieuwe Intercity is van kunstenaar Onno Poiesz en heeft als naam 'Un-desirable objects' (ongewenste objecten). Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan de asbak. Door maatschappelijke veranderingen is de asbak verdwenen uit de trein. Als deurduwers keren dit soort objecten terug in de trein. Ze worden als gebruiksvoorwerp nieuw leven ingeblazen met een andere functie. Ook andere 'afgedankte' voorwerpen keren op deze speelse manier terug in de trein. Kijk voor meer informatie op www.onnopoiesz.com.