Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Ontwikkelingen

Ook in de toekomst blijven wij ons inspannen om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en alle waar voor hun geld te bieden.


Periode vanaf 2009

Makkelijker en aangenamer

Wij willen het (internationaal) reizen met het openbaar vervoer voor klanten makkelijker en aangenamer maken. Met aantrekkelijke stations, comfortabele treinen en steeds meer handige mogelijkheden in het voor- en natransport. Treinreizen is ook vriendelijk voor klimaat en milieu. NS wil die voorsprong als duurzaam alternatief graag behouden.

De klant is koning

Eén vervoerskaart voor iedereen en voor alle openbaar vervoer. Dat is het doel waarmee NS, samen met Connexxion, GVB (Amsterdam), HTM (Den Haag)  en RET (Rotterdam) Trans Link Systems (TLS) heeft opgericht. Dankzij de OV-chipkaart kunnen reizigers zich in heel Nederland makkelijk met het openbaar vervoer verplaatsen, zonder aparte kaartjes voor trein, metro, tram of bus. 
Door de automatische controle bij poortjes op de stations wordt de veiligheid vergroot: wie daar niets te zoeken heeft, wordt geweerd van perrons en uit de treinen.

Correcte en actuele reisinformatie is een van de belangrijkste zaken voor de reiziger. Naast de reisplanner op NS.nl zijn daarom ook een mobiele website (m.ns.nl) en een reisplanner-extra applicatie voor smartphones beschikbaar. Natuurlijk staan onze mensen in en om de treinen klaar voor reizigers om hen van reisadvies te voorzien.

Hiermee zijn we er nog niet. Vooral bij ontregelingen schiet de advisering aan onze klanten nog te kort. Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens de sneeuwperiode in de winter van 2010/2011. De komende tijd blijven wij daarom tijd en geld investeren om te zorgen dat onze klanten in de toekomst altijd correcte en actuele reisinformatie tot hun beschikking hebben.

Van deur tot deur

De trein is een deel van de reis van de klant. Wij willen ook de reis naar het station, het verblijf op het station en de reis vanaf het station, makkelijk en comfortabel maken. Waar nodig wordt ook het vervoer naar en van de stations daarom door ons gefaciliteerd. Inmiddels is de OV-fiets niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Maar ook met NS Fiets (stallingen), Greenwheels, Qbuzz en Q-park willen wij het voor- en navervoer zo makkelijk mogelijk maken. Verder investeren wij in projecten om stations aantrekkelijker te maken. Er wordt gewerkt aan stationsomgevingen waar reizigers zich prettig voelen en bedrijven zich graag vestigen. Vooral de grotere knooppunten zijn dynamische plekken waar veel activiteiten zich efficiënt laten combineren: wonen, werken, winkelen, leren en recreëren.

Duurzaam en betrokken

Onze maatschappelijke rol brengt belangrijke verantwoordelijkheden met zich mee. Met name om in onze bedrijfsvoering verschillende belangen zorgvuldig af te wegen. Daarom is aandacht voor de zogenaamde triple P - People, Planet, Profit – als vanzelfsprekend verweven in ons bedrijf. Wij zijn nauw betrokken bij het wel en wee van ons personeel, klanten en medemensen. Wij streven naar een bedrijfsvoering die zo min mogelijk milieubelastend is. Meer over duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid is elders op deze site te vinden, onder NS en samenleving.

Europa

Niet alleen NS, ook Europa gaat haar derde eeuw spoor vol ambitie in. De Europese binnengrenzen vervagen. NS wil in dit Europa zonder grenzen een toonaangevende speler blijven. Met NS International zorgen wij voor een goede aansluiting op het Europese hogesnelheidsnet en voor snelle en comfortabele verbindingen richting Parijs, Brussel, Keulen, Londen en Frankfurt.

NS-dochter Abellio verzorgt in een aantal landen in Europa vervoer per trein en bus. Abellio is actief in Groot-Brittannië en Duitsland.