Hoofdnavigatie

Naar content

Materieel

NS werkt hard om de treinen beter bestand te maken tegen winters weer. De afgelopen jaren zijn onderdelen vervangen die gevoelig zijn voor water en vocht en waren er extra inspecties. Met anti-icing proberen we zo goed mogelijk te voorkomen dat sneeuw en ijs onder de treinen vastkoekt.


Anti-icing en de-icing

NS en ProRail gebruiken sinds vorige winter zes nieuwe anti-icing installaties. Hiermee worden treinen aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten aan treinen. Zo voorkomen wij dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen of de leidingen onder de trein beschadigen. Rusland en de Scandinavische landen hebben hiermee goede ervaringen. Ook proeven van NS en ProRail waren succesvol. Naast deze preventiemaatregel kan NedTrain treinen als het nodig is ook met warmtekanonnen behandelen (de-icing). Hierdoor smelt sneeuw en ijs onder de treinen snel, zodat ook onderhoud eerder kan plaatsvinden en treinen niet beschadigen. Treinen zijn daardoor sneller weer inzetbaar voor reizigers.

In deze film van ProRail zie je hoe een anti-icing installatie precies werkt.