Hoofdnavigatie

Naar content

Service en informatie

NS en ProRail kunnen besluiten om de dienstregeling aan te passen naar aanleiding van de weersomstandigheden. We raden reizigers aan om dan de weerberichten goed in de gaten te houden, de NS Reisplanner te checken voordat ze op pad gaan en vooral in de spits rekening te houden met langere reistijden en drukte.


Informatie over een aangepaste dienstregeling

Als NS en ProRail de dienstregeling voor de volgende dag aanpassen, laten we dat op verschillende manieren weten:

  • via onze reisinformatie in de Reisplanner,
  • een melding in de Reisplanner Xtra App,
  • via de omroepberichten in de trein en op het station,
  • ook maken we het op zoveel mogelijk andere plekken bekend (via de media, Teletekst, ns.nl, etc),
  • reizigers kunnen zich daarnaast abonneren op een SMS-service. U ontvangt dan een melding als de dienstregeling wordt aangepast. Aanmelden voor de sms-service kan via www.ns.nl/spoorbericht of door ‘AAN’ te smsen naar 4900. Bij aan- en afmelden via de mobiele telefoon betaalt de reiziger het sms-tarief van de mobiele telefoonaanbieder.

Reisinformatie

NS is sinds enkele jaren volledig verantwoordelijk voor de reisinformatie op het spoor. We proberen onze reisinformatie continu te verbeteren om onze reizigers snel van de meest actuele informatie te kunnen voorzien. De Reisplanner Xtra app, bevat  een schat aan informatie en steeds meer functies, zoals de drukte-melder. Ook de digitale borden op stations met actuele informatie over het treinverkeer zijn gekoppeld aan het reisinformatiesysteem.

Reisinformatie in verstoorde situaties

Bij verstoringen van het treinverkeer moet de reisinformatie worden geactualiseerd. Soms duurt het even voor we precies weten hoe we alle treinen het beste kunnen laten rijden bij een verstoring. Dan moeten we eerst de logistieke puzzel oplossen en kunnen we nog niet zo concreet worden als we zelf zouden willen. NS zet er op in dat reizigers binnen tien minuten na een incident altijd een mededeling krijgen via de informatieborden of de omroep op het station of in de trein. We willen de reiziger zo compleet mogelijk informeren over de oorzaak en de verwachte duur van de verstoring. Als daarover nog niks bekend is, vertellen we alvast wat we wél weten.

Service op stations

Ook bij een aangepaste dienstregeling kan de hinder voor onze reizigers groot zijn. Denk bijvoorbeeld aan drukkere treinen, drukte op het station, extra overstappen en langere reistijden. NS en ProRail werken er hard aan om de hinder hiervan zo beperkt mogelijk te houden en verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen. Zo kunnen we storingsploegen inzetten en hulplocomotieven preventief klaarzetten om treinen te kunnen wegslepen.

Reizigers die hinder en vertraging ondervinden proberen we daarnaast tegemoet te komen door:

  • de geld terug bij vertraging regeling (GTBV);
  • de inzet van extra medewerkers op stations voor het beantwoorden van vragen;
  • gratis koffie/thee en gratis toiletvoorziening tijdens de ochtend- en avondspits op de grootste stations.