Hoofdnavigatie

Naar content

Werk aan het spoor: vragen, antwoorden en tips

ProRail voert regelmatig vernieuwingen uit aan het spoor of aan stations. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden of aan te passen, zodat wij u bijvoorbeeld nieuwe reismogelijkheden kunnen bieden. Deze werkzaamheden kunnen van invloed zijn op uw treinreis en vragen oproepen. Op deze pagina geven we antwoord op de meest gestelde vragen over reizen met de trein of NS-bus tijdens werkzaamheden.


Kan ik mijn reis plannen via de Reisplanner en is dit reisadvies betrouwbaar?

Ja, u kunt uw reis plannen via de Reisplanner op NS.nl. Hierin is een schatting opgenomen van de extra reistijd waar u rekening mee moet houden voor uw reis in verband met bijvoorbeeld vervangend busvervoer, extra overstappen of omreizen. Houdt u in ieder geval rekening met een extra reistijd van 30 minuten.

Kan ik gratis reizen in een NS-bus als mijn trein niet rijdt?

Nee. Maakt u gebruik van vervangend vervoer met een NS-bus, dan heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u dan net zoals met de trein. Bij de start van uw reis checkt u in op het NS-station Als uw reis begint met de bus dan checkt u in bij de halte van de NS bus. Hiervoor staan zogenoemde mobiele check-in en check-uit palen bij de bushalte.

Op de NS bushalte bij uw station van bestemming checkt u weer uit bij NS als daar uw reis eindigt. Vervolgt u uw reis met de trein, blijf dan ingecheckt en check pas uit op uw eindbestemming. Op stations die zijn voorzien van poortjes zorgt NS voor voldoende poortjes die openstaan, zodat u zonder extra in of uitcheck uw reis kunt vervolgen.

Wat moet ik doen als ik omreis met een andere vervoerder?

Als u een gedeelte van uw traject met een andere bus- of treinvervoerder reist, zorg dan dat u een geldig vervoerbewijs heeft in het vervoermiddel van de andere vervoerder. Achteraf  kunt u de eventuele extra kosten die u hierdoor heeft gehad, declareren via NS Klantenservice.

In sommige gevallen kan het voorkomen dat uw vervoerbewijs geldig is bij een andere vervoerder, bijvoorbeeld omdat er gedurende een lange periode met een andere vervoerder wordt gereisd. NS maakt hierover dan afspraken met deze vervoerders. Als dat het geval is vindt u nadere informatie hierover op NS.nl of ter plaatse op het station.

Ik heb een NS-abonnement en kan nu niet reizen op mijn traject. Krijg ik nu korting?

Nee, er is geen kortingsregeling van toepassing. We zorgen voor vervoer in de vorm van NS-bussen. Aangezien het om vooraf geplande werkzaamheden gaat, is hier geen regeling van toepassing. Voor overige vragen en opmerkingen over reizen met uw abonnement tijdens buitendienststellingen, kunt u contact opnemen met NS Klantenservice

Geldt de regeling “geld terug bij vertraging“?

Ja, de regeling “geld terug bij vertraging” is van toepassing. Uitgangspunt hierbij zijn de reistijden in de aangepaste Reisplanner waarin de extra reistijd voor de NS-busreis is verwerkt. U krijgt dus geen vergoeding omdat de reis langer duurt dan normaal per trein. Meer weten over de de regeling Geld terug bij vertraging.

Kan ik mijn fiets meenemen tijdens de inzet van bussen?

Nee, u kunt uw fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.

Kan ik grote bagage, zoals koffers, meenemen tijdens de inzet van bussen?

Ja, koffers kunnen mee in het bagageruim.

Ik ben mindervalide en maak gebruik van een rolstoel. Wat moet ik nu doen?

U kunt, net als anders, assistentieverlening aanvragen. We doen er alles aan om extra hinder te voorkomen. Zo nodig worden ter plaatse extra maatregelen genomen om reizigers met een functiebeperking te helpen. Voor meer informatie: bel 030-2357822 of raadpleeg onze informatie over reizen met een functiebeperking of avg.ns.nl