Hoofdnavigatie

Naar content

Extra stationsvoorzieningen

Het station biedt verschillende extra voorzieningen voor reizigers met een functiebeperking.


Standaardvoorzieningen

Op de meeste stations maken liften of hellingbanen de perrons bereikbaar voor rolstoelgebruikers. Ook zijn er geleidelijnen naar een kaartautomaat, de OV Servicewinkel en de in- en uitcheckpaaltjes of poortjes. Reizigers met een auditieve beperking kunnen gebruikmaken van ringleiding in de OV Servicewinkels en bij de infobalies.

Inchecken bij poortjes en paaltjes

Op alle poortjes en paaltjes voor in- en uitchecken met de OV-chipkaart staat een braille pictogram. Ook is er altijd een poortje met een extra brede doorgang voor uw rolstoel of scootmobiel.

NS Service- en alarmzuil

Op kleinere stations zonder servicemedewerkers vindt u Service- en alarmzuilen op het perron. Hier kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week om informatie vragen.

De Service- en alarmzuil heeft twee knoppen:

  • een blauwe serviceknop
  • een rode alarmknop (SOS)

De zuil is uitgerust met speciale voorzieningen. Zo is het onderscheid tussen de twee knoppen in braille weergegeven en is het spreekgedeelte ook bereikbaar als u in een rolstoel zit.

Hulp bij de kaartautomaat

Komt u er even niet uit bij de NS-kaartautomaat en is er geen NS-medewerker in de buurt? Dan helpt onze Klantenservice u graag verder. Het gratis telefoonnummer (0800-0540) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat, ook in braille en reliëf. Wij kijken op afstand met u mee en helpen u direct. Bijvoorbeeld met vragen over het laden van saldo op uw OV-chipkaart of het kopen van een vervoerbewijs. U kunt de handelingen zelf doen terwijl u de medewerker aan de telefoon heeft. Of u kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten, zodat u kunt meekijken. Onze medewerkers staan dag en nacht voor u klaar.