Hoofdnavigatie

Naar content

OV-chip Plus abonnement

Voor mensen met een visuele beperking zijn er twee reisalternatieven: OV-chip Plus en de NS-Business Card.


OV-Chip Plus of NS-Business Card?

  • Met OV-chip Plus boekt u uw treinreis telefonisch via het gratis telefoonnummer 0800 - 7245482 (dag en nacht bereikbaar) of online door in te loggen met uw NS-account in de OV-chip Plus online boekingsomgeving.
  •  NS-Business Card voor zakelijke reizigers met een functiebeperking.

Reizen met OV-chip Plus

Wat is OV-chip Plus?

OV-chip Plus is een handig abonnement op de persoonlijke OV-chipkaart voor mensen met een visuele beperking. OV-chip Plus is geldig in alle NS-treinen en in de treinen van Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia. Ook in combinatie met een NS-abonnement. U kunt OV-chip Plus niet gebruiken in de bus, tram en metro.

Hoe werkt OV-chip Plus?

Met OV-chip Plus boekt u uw treinreis telefonisch via het gratis telefoonnummer 0800 - 7245482 (dag en nacht bereikbaar) of online door in te loggen met uw NS-account in de OV-chip Plus online boekingsomgeving. Hierdoor is in- en uitchecken met de OV-chipkaart niet meer nodig, tenzij u een station met gesloten poortjes wilt betreden of verlaten. Er wordt in dat geval geen saldo afgeschreven. Al uw geboekte reizen worden maandelijks automatisch geïncasseerd. Facturen downloadt u in Mijn NS.

OV-chip Plus aanvragen

Om OV-chip Plus te kunnen bestellen heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig die nog minimaal 8 weken geldig is. Uw OV-chipkaart wordt vanaf 8 weken voor de einddatum vervangen en alle producten worden dan overgezet op uw nieuwe OV-chipkaart. Wij raden u aan de OV-chipkaart Plus op uw nieuwe OV-chipkaart aan te vragen, als uw OV-chipkaart minder dan 8 weken geldig is.

De aanschaf van OV-chip Plus is gratis. Kunt u niet zelfstandig reizen met het openbaar vervoer dan heeft u voor uw begeleider een OV-Begeleiderskaart met categorie B nodig. Vul het Aanvraagformulier OV-chip Plus in en stuur het naar NS Klantenservice OV-chip Plus, Antwoordnummer 685, 3500 VE Utrecht. Vergeet niet een kopie van uw OV-Begeleiderskaart (B) mee te sturen. Houd rekening met een verwerkingstijd van 2 weken.

OV-Chipkaart vervangen

Als u een vervangende persoonlijke OV-chipkaart aanvraagt omdat uw OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is geraakt of niet meer geldig is, dan wordt OV-chip Plus automatisch op de vervangende kaart geplaatst.

OV-chip Plus op uw OV-chipkaart laden

Wij schrijven eerst eenmalig € 0,01 van uw rekening af om het rekeningnummer te controleren. Hierna maakt NS Klantenservice een contract aan en zet het OV-Plus abonnement voor u klaar. U ontvangt dan een e-mail van NS. Daarna moet u het abonnement eenmalig op uw OV-chipkaart laden bij de NS-servicebalie, de NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart.

Als het OV-chip Plus abonnement op uw kaart is geladen, kunt u geen treinreizen meer betalen door in en uit te checken met uw OV-chipkaart. Uw OV-chip Plus abonnement is geldig tot en met 2029.

Reis boeken met OV-chip Plus

Als u OV-chip Plus op uw kaart heeft geladen, boekt u uw reizen telefonisch via het gratis nummer 0800 - 7245482 (dag en nacht bereikbaar). Dit telefoonnummer kunt u alleen bellen voor het boeken van een reis met OV-chip Plus of voor vragen over OV-chip Plus. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om online uw reizen te boeken door in te loggen met uw NS-account in de OV-chip Plus online boekingsomgeving.

U kunt een boeking maken vanaf 6 maanden tot maximaal 5 minuten voor aanvang van uw reis. Na het definitief maken van uw boeking ontvangt u een bevestigingsmail, waarop de details van uw geboekte reis terug te vinden zijn. Het is niet nodig om deze bevestigingsmail uit te printen. De conducteur controleert of u over een geldig vervoerbewijs beschikt door uw OV-chipkaart te scannen. Voor internationale treinreizen blijft een internationaal ticket noodzakelijk. Dit kunt u via NS International aanschaffen.

Boeking annuleren

Wilt u een reeds gemaakte boeking wijzigen of annuleren? Dit kan via het gratis telefoonnummer 0800 - 7245482 (dag en nacht bereikbaar) of door schriftelijk contact op te nemen met NS Klantenservice

Reizen met een (NS)-abonnement

Heeft u naast OV-chip Plus een (NS-)abonnement op uw OV-chipkaart staan? Dan kunt u in het overzicht Kortingspercentages OV-chip Plus controleren in welke gevallen u uw treinreis moet boeken en hoe hoog uw eventuele kortingspercentage is. Als u uw treinreis online boekt, kunt u dit kortingspercentage opgeven zodat hier bij het berekenen van de ritprijs rekening mee gehouden wordt. Bij een telefonische boeking via OV-chip Plus Klantenservice (0800 – 7245482; dag en nacht bereikbaar) wordt automatisch rekening gehouden met de korting waar u recht op heeft. Ook reizen met Keuzedagen kunt u telefonisch of online boeken.

OV-chip Plus stopzetten

OV-chip Plus kunt u op elk moment stopzetten via NS Klantenservice via het gratis nummer 0800 - 7245482

NS-Business Card voor zakelijke reizigers met een functiebeperking

Met de NS-Business Card betaalt u uw reiskosten en uw eventuele abonnementskosten door middel van automatische incasso. De service en automatische incasso wordt gedaan door het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. De incasso vindt maandelijks plaats, ongeveer 1,5 maand na het einde van de maand waarin de reizen zijn gemaakt.

Hoe werkt de NS Business Card?

Met de NS-Business Card is het verplicht om in en uit te checken. Als dit niet lukt of er gaat iets mis, wordt dit voor u hersteld door het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. U ontvangt het te veel betaalde saldo weer terug.

Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden

Het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden is telefonisch bereikbaar op 0800 - 4848400 (gratis), van maandag tot en met vrijdag van 8.00 - 18.00 uur. U kunt ook mailen via serviceloket@ov-chipkaart.nl.