Hoofdnavigatie

Naar content

Handige hulp bij het uitstappen

Aan welke kant van de trein moet u uitstappen? Deze informatie is niet alleen relevant voor reizigers met een visuele beperking die het perron niet kunnen zien, maar bijvoorbeeld ook als u in een rolstoel zit.


Reisplanner Xtra app

In deze app staat bij het aankomststation vermeld of de uitstapzijde zich links of rechts bevindt ten opzichte van de rijrichting. Met deze informatie kunt u zich tijdig aan de goede kant opstellen om de trein te verlaten. U kunt de melding (ook) via een audiobericht afspelen via de (standaard) audiofunctie van uw smartphone.

Instructie voor iOS:

  • Na het plannen van een reis kunt u rechts onderin op “Meer” tikken.
  • Kies in het optie menu vervolgens “Meer informatie”.
  • Het reisadvies wordt nu uitgeklapt en toont de uitstapzijde bij elk uit- en overstappunt tijdens de reis.
  • Deze instelling wordt onthouden. Dit is dus een eenmalig proces.

Instructie voor Android:

  • Na het plannen van een reis kunt u rechts bovenin op het pijl-icoon tikken.
  • Het icoon verandert en het reisadvies wordt uitgeklapt. U ziet de uitstapzijde bij elk uit- en overstappunt tijdens de reis.
  • Deze instelling wordt onthouden. Dit is dus een eenmalig proces.

Deze informatie wordt ook getoond bij het reisadvies op ns.nl.

Assistentieverlening uitstapzijde

U kunt informatie over de uitstapzijde op elk moment voor of tijdens uw reis telefonisch opvragen bij NS Onderweg. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via 030-235 78 22. U kunt via dit nummer ook de 'assistentieverlening uitstapzijde' boeken. Deze service is boekbaar tot 1 uur voor aankomst op het betreffende station en is beschikbaar voor alle stations waar NS-treinen stoppen.

Er zijn twee mogelijkheden:
1. De hoofdconducteur van uw trein roept op het gewenste station de uitstapzijde om.
2. Er wordt een belafspraak gemaakt: u wordt vlak voor aankomst op het betreffende station gebeld door NS Onderweg met informatie over de uitstapzijde.