Hoofdnavigatie

Naar content

Planning van treinen

Een goede planning van treinen maken wij op basis van verwachte reizigersaantallen. Wij schatten dit zo goed mogelijk in.


Treininzet op basis van verwachte reizigersaantallen

Het verwachte reizigersaantal op alle trajecten schatten wij zo goed mogelijk in. Bij deze schattingen houden we rekening met gegevens van conducteurs, reizigerstellingen, OV-chipkaartgegevens, druktemeldingen, prognoses van de reizigersgroei en bijvoorbeeld vakantieperiodes. Aan de hand van deze gegevens kunnen we treinen zo goed mogelijk op maat inzetten voor de reiziger.

Treininzet in de spits

We hebben als uitgangspunt dat reizigers een zitplaats hebben in Intercity’s waar ze langer dan 15 minuten in reizen. In de spits houden we in de planning in de tweede klas ook rekening met staplaatsen, net als in de bus, tram of metro. De spits is immers de drukste periode van de dag. We vervoeren dan honderdduizenden reizigers in enkele uren.

Situatie op de dag anders dan verwacht

De planning van het treinmaterieel kan in theorie nog zo goed zijn, in de praktijk loopt het soms helaas anders. Zo kan een sein- of wisselstoring of een ander defect ervoor zorgen dat het in de eerst vertrekkende trein drukker is dan normaal. Verder zijn we soms gedwongen andere treinen of treintypes dan gepland in te zetten door een defect, nachtelijke werkzaamheden of een storing.

Verdeling in de trein

Mensen stappen soms op dezelfde plek in de trein. Daardoor is het soms bijvoorbeeld alleen vooraan of achteraan erg vol. En natuurlijk zijn er ook dagen dat het onverwacht drukker is dan normaal.