Hoofdnavigatie

Naar content

Groningen

Het station en stationsgebied van Groningen wordt toekomstbestendig gemaakt. Aanpassingen aan het spoor, het station en de stationsomgeving zijn nodig om het groeiend aantal reizigers en vervoerders van het station optimaal te faciliteren. Alle werkzaamheden vinden plaats onder de noemer Groningen Spoorzone.


Wijzigingen aan het spoor

De dienstregeling tussen Groningen-Zwolle en Groningen-Leeuwarden is de laatste tijd al behoorlijk geïntensiveerd. Ook over de regionale spoorlijnen rijden meer treinen. Om het spoornetwerk verder te verbeteren, worden, onder andere, de volgende maatregelen getroffen:

  • Er komt ruimte voor een extra intercity Groningen-Zwolle
  • Er komt een uitbreiding naar 4 sporen tussen station Groningen en station Groningen Europapark
  • Station Europapark krijgt een extra perron
  • Het opstelterrein wordt verplaatst naar "De Vork" (Rouaanstraat) in de gemeente Haren

Wijzingen aan het station

Onder het station komen drie tunnels: voor reizigers, fietsers en bussen. De busonderdoorgang verbindt de Hoogwaardig Openbaar Vervoer-as – een route die reizigers snel en betrouwbaar met het openbaar vervoer laat reizen – met de noordkant van het station. Zo worden de hoofdwegen ontlast. De fietstunnel verbindt de huidige fietsenstalling onder het Stadsbalkon met de toekomstige fietsenstalling aan de zuidkant van het station. Via de reizigerstunnel kunnen mensen niet alleen naar de perrons, maar ook van de ene wijk naar de andere wijk.
 

Planning

In 2016 starten de voorbereidende werkzaamheden, en in 2021 is het hele project klaar. NS Stations werkt samen met ProRail  aan de Groningen Spoorzone in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Groningen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Gemeente Groningen en Groningen Bereikbaar.