Klik op http://m.ns.nl voor de mobiele versie van de NS site.

Geld terug bij vertraging

 

Wanneer kan ik Geld terug bij vertraging aanvragen?

  • Als u door een vertraging 30 minuten of meer te laat aankomt op uw eindbestemming bij NS.
  • In principe ongeacht de oorzaak van de vertraging.
  • Voor alle binnenlandse reizen die u met NS maakt.
  • Voor reizen met de Intercity direct
  • De regeling geldt ook voor extra vervoerbewijzen, zoals Railrunners of een Dagkaart fiets. Indien u hiervan gebruik heeft gemaakt, kunt u uw verzoek alleen indienen met een papieren formulier ‘Geld terug bij vertraging’. Vraag hier een papieren aanvraagformulier aan.
  • Ook als u gereisd heeft met de eenmalige chipkaart, kunt u alleen via het papieren formulier geld terug bij vertraging aanvragen.

Wanneer kan ik géén Geld terug bij vertraging aanvragen?      

  • Als u met minder dan 30 minuten vertraging aankomt op uw eindbestemming bij NS.
  • Als de vergoeding minder bedraagt dan € 2,20.
  • Als wij een langere reistijd vooraf hebben aangekondigd (informatie over werkzaamheden vindt u bij Werk aan het spoor).
  • Als uw reisrecht (bijvoorbeeld een abonnement) op een OV-chipkaart staat en u niet heeft ingecheckt en/of uitgecheckt.
  • Voor vertragingen van andere vervoerders dan NS.
  • Voor internationale vervoerbewijzen (kijk hier voor informatie over de compensatieregeling van NS International).
  • In bijzondere gevallen van overmacht, zoals bijvoorbeeld een stroomstoring met landelijke uitstraling.
  • Als u de aanvraag buiten de indieningstermijn van drie maanden na reisdatum hebt ingediend.
  • Als u de op het formulier gevraagde bewijsstukken (bijvoorbeeld het originele papieren vervoerbewijs) niet meestuurt.

Geld terug bij vertraging aanvragen?
1. Online via Mijn NS: 
Hiervoor heeft  een Mijn NS-account nodig. Voor meer informatie over het aanvragen van een Mijn NS-account, kijkt u hier. Daarnaast kunt u alleen een online aanvraag indienen als u reist met de OV-chipkaart. Als u beschikt over een OV-Jaarabonnement, Jaartraject- of Grensabonnement, dan dient u het papieren formulier in te vullen. Ook als u met een eenmalige chipkaart heeft gereist, dient u het papieren formulier in te vullen.

2. Via het papieren formulier ‘Geld terug bij vertraging’:
U kunt dit formulier op verschillende manieren aanvragen:

  • Vraag een papieren aanvraagformulier aan en wij sturen het u binnen enkele werkdagen toe. 
  • Haal het formulier af bij de NS-servicebalie of Kiosk
  • Vraag het telefonisch aan via NS Klantenservice via 030-7515155

Waar moet u rekening mee houden wanneer u een papieren formulier voor Geld terug bij vertraging indient? 

  • Gebruik een origineel formulier.
  • Gebruik per persoon en per reisdatum één formulier. Reist u met de OV-chipkaart? Gebruik dan per persoon en per rit één formulier.
  • In het formulier is aangegeven welke vervoerbewijzen of kopieën u mee moet sturen.
  • Bij reizen met uw OV-chipkaart bij NS (bijv. reizen op saldo of een abonnement op uw OV-chipkaart waarmee u in- en uitcheckt) hoeft u niets mee te sturen. Voorwaarde is wel dat u heeft in- en uitgecheckt bij NS zodat uw vertrek- en aankomststation bekend zijn. 
  • Als u na 4 weken geen bericht over uw aanvraag heeft ontvangen, kunt u contact opnemen met NS Klantenservice via 030 - 7515155.

Hoeveel vergoeding kan ik krijgen?
In het schema hieronder ziet u hoeveel vergoeding u per situatie krijgt.

Kaartsoort
OV-chipkaart met verplicht in- en uitchecken 30 t/m 59 minuten 60 minuten of meer
Reizen op saldo of Reizen op rekening 1/2 ritprijs hele ritprijs
Voordeelabonnement 1/2 ritprijs hele ritprijs
Weekend Vrij* 1/12 deel 1/6 deel
Dal Vrij* 1/36 deel 1/18 deel
Altijd Vrij* 1/42 deel 1/21 deel
Traject Vrij 1/2 ritprijs hele ritprijs
NS-Business Card** 1/2 ritprijs hele ritprijs
Studentenreisproduct € 2,27 € 4,54
Los vervoerbewijs
Enkele reis*** 1/2 deel hele bedrag
Dagretour*** 1/4 deel 1/2 deel
Dagkaart 1/4 deel 1/2 deel
Keuzedag 60+ - € 3,50
Actiekaart (zoals Kruidvat, Blokker) 1/4 deel 1/2 deel
Maandabonnement
Maandtrajectabonnement/Grensabonnement 1/50 deel 1/25 deel
Jaarabonnement
Jaartrajectabonnement/Grensabonnement 1/500 deel 1/250 deel
OV-Jaarabonnement 1/500 deel 1/250 deel
OV-chip Plus 1/2 ritprijs hele ritprijs
Extra vervoerbewijzen
Toeslagen OV-chipkaart 1/4 deel 1/2 deel
Railrunner 1/2 deel hele bedrag
Dagkaart hond 1/4 deel 1/2 deel
Dagkaart fiets 1/4 deel 1/2 deel
ICE toeslag hele bedrag hele bedrag
Toeslag 2-1 Dag € 25 1/4 deel 1/2 deel
Toeslag 2-1 Weekend € 10 1/4 deel 1/2 deel
Toeslag 2-1 Dal-uren € 15 1/4 deel 1/2 deel
Toeslag 2-1 keuzedag 60+ € 6 € 3 € 6

*  Berekening op basis van maandbedrag.
** Voor alle NS-Business Cards met een abonnement wordt de vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele verrekening van korting buiten de spits.
*** Ook de eventuele toeslag van € 1 wordt teruggegeven



Opties

Printen

Sluit dit menu