Klik op http://m.ns.nl voor de mobiele versie van de NS site.

Tarieven

Prijzen trajectabonnementen 2014

Voor de meeste trajecten geldt dat u de prijs van een trajectabonnement via de NS Reisplanner kunt vinden. Hier voert u de gewenste reis in en klikt rechts onderin het reisadvies op ‘Toon uitgebreid prijsadvies’. Er zijn op dit moment echter een aantal reizen waarvan de NS Reisplanner geen prijs weer kan geven. Wij werken eraan om dit zo snel mogelijk voor u op te lossen. Tot die tijd willen wij u graag laten weten hoe u toch uw prijs kunt bepalen.

Bent u op zoek naar de prijs van een Maand- of Jaartrajectabonnement?
Het Maand- en Jaartrajectabonnement worden niet meer verkocht. Traject Vrij is de opvolger van deze abonnementen. Wilt u de prijs weten van uw bestaande Jaartrajectabonnement, dan kunt u aan de hand van de volgende kaart en tabel uw prijs bepalen. Eerst bepaalt u met de Tarief eenhedenkaart (PDF, 515 kB)hoeveel tariefeenheden uw traject betreft. Vervolgens kunt u op basis van het aantal tariefeenheden de prijs bepalen via de Prijstabel Trajectabonnementen (PDF, 61 kB)

Bent u op zoek naar de prijs van Traject Vrij?
Ga naar de webwinkel en start het bestelproces om Traject Vrij te bestellen. Kies voor een Traject Vrij Maand of Jaar en voer uw traject en klasse in. De prijs van Traject Vrij verschijnt in beeld, voordat u het abonnement écht bestelt. U kunt het bestelproces indien gewenst gewoon nog afbreken.

 Figuur 1
 Figuur 2


Lange afstandskorting ook op OV-chipkaart

Reist u met de OV-chipkaart? Dan betaalt u voor deze reis met de OV-chipkaart dezelfde prijs als met een los treinkaartje (eenmalige chipkaart of e-ticket). De eenmalige chipkaart heeft een toeslag van 1 Euro.

Voorheen was u voor uw reis met meerdere treinvervoerders met een los treinkaartje goedkoper uit dan met een OV-chipkaart. Doordat de lange afstandskorting (korting per kilometer) ook geldt bij reizen met meerdere vervoerders op de OV-chipkaart, is dit prijsverschil komen te vervallen.

De lange afstandskorting treedt in werking vanaf 40 kilometer. De prijzen per vervoerder kunnen verschillen waardoor er een prijsverschil kan ontstaan tussen uw heen- en terugreis. Via de reisplanners op ns.nl en 9292.nl kunt u de exacte prijs per route bekijken.

Veel gestelde vragen:

  • Waarom kan er een prijsverschil ontstaan tussen de heen- en terugreis?

    De lange afstandskorting wordt berekend over de prijs van de treinvervoerder van het laatste deel van uw reis. Reist u met meerdere treinvervoerders, dan is de vervoerder van het laatste deel bij de heenreis anders dan bij de terugreis.

  • Waarom hebben treinvervoerders lange afstandskorting op de OV-chipkaart ingevoerd?

    Zo houden we, als gezamenlijke treinvervoerders in Nederland, de treinreis met meerdere treinvervoerders aantrekkelijk en zijn er geen prijsverschillen meer tussen Reizen met de OV chipkaart en een los treinkaartje (dit kan zijn een eenmalige chipkaart of e-ticket). De eenmalige chipkaart kent wel een toeslag van 1 euro.

  • Is lange afstandskorting bij meerdere vervoerders bij alle treinvervoerders in Nederland doorgevoerd?

    Ja, de enige uitzondering hierop is als de klant reist op rekening met de NS Business Card of buiten het traject met Traject Vrij bij Connexxion op de Valleilijn. Connexxion kan hier voorlopig geen lange afstandskorting doorvoeren bij een reis met meerdere vervoerders. Omdat lange afstandskorting bij meerdere vervoerders berekend wordt over het tarief van de laatste deel van de reis, hebben klanten hier alleen last van als zij het laatste stuk bij Connexxion met de OV-chipkaart op rekening reizen. Bij reizen op saldo met meerdere vervoerders bij Connexxion op de Valleilijn geldt wel lange afstandskorting.

  • Ik vraag een reisadvies aan, maar krijg de melding in de Reisplanner dat er geen prijs gegeven kan worden voor deze reis. Waarom?

    Voor de meeste trajecten geldt dat u de prijs via de NS Reisplanner kunt vinden. Hier voert u de gewenste reis in en klikt rechts onderin het reisadvies op 'Toon uitgebreid prijsadvies'. Er is op dit moment echter een aantal reizen waarvan de NS Reisplanner geen prijs kan tonen. Wij werken eraan om dit zo snel mogelijk voor u op te lossen. Tot die tijd willen wij u graag laten weten hoe u toch uw prijs kunt bepalen:

    - Los kaartje of reizen op saldo met OV-chipkaart: door koopproces e-ticket te starten op ns.nl/eticket- Jaar- en Maandtrajectabonnement: Kijk op ns.nl/tarieven bij 'Prijzen trajectabonnementen 2014' of bel met NS Klantenservice: 0900-8301 (€0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur).
    - Traject Vrij: Door bestelproces Traject Vrij te starten op ns.nl/abonnementen


NS tarieven 2014

NS zal per 1 januari 2014 de tarieven van enkele reizen, dagretours en een aantal abonnementen in prijs aanpassen. Dit is in lijn met de stijging van de consumentenprijsindex en gebruiksvergoeding* voor de infrastructuur en een tweetal specifieke maatregelen. NS streeft naar een gematigd tariefbeleid door scherp te letten op kosten en efficiency. Zo ook voor 2014.

De tarieven voor de enkele reizen en dagretours zijn met gemiddeld 3,38% ** verhoogd. Door afrondingen op € 0,10 kan het voorkomen dat bepaalde kaartjes minder of iets meer in prijs verschillen. De tarieven van de abonnementen, te weten Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij, Kids Vrij en het Voordeelurenabonnement, zijn niet gewijzigd. De prijzen voor Trajectabonnementen en Altijd Vrij zijn met gemiddeld 3% verhoogd. NS verhoogt per 1 april 2014 ook de Keuzedagen 60+ in prijs en verruimt tegelijkertijd de geldigheid van de Keuzedagen. Keuzedagen zijn dan ook op maandag en vrijdag na 9.00 uur ’s ochtends te gebruiken. 

NS geeft alleen prijsinformatie over vervoerbewijzen die bij NS geldig en verkrijgbaar zijn. Bij een reistraject met andere vervoerders gelden mogelijk ook andere tarieven. Hiervoor verwijzen wij u naar de betreffende vervoerder.

In de download pdf's vindt u voor de diverse vervoerbewijzen de tarieven voor 2014. 

* NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor
** De belangrijke kaartsoort, Reizen op Saldo vol tarief op de OV-chipkaart, is gemiddeld met 3,21% verhoogd

Veel gestelde vragen:

  • Waarom heeft NS de tarieven van het treinvervoer met gemiddeld 3,38% verhoogd?

    Dit percentage is gebaseerd op de verwachte inflatie van 2014 en een extra opslag als gevolg van de stijging van de gebruiksvergoeding: NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor. Daarnaast zijn er nog 2 specifieke maatregelen. Door afrondingen op € 0,10 kan het voorkomen dat bepaalde kaartjes minder of iets meer in prijs verschillen.

  • Op welke producten is de tariefsverhoging van gemiddeld 3,38% van NS van toepassing?

    De nieuwe tarieven zijn van toepassing op:
    - Reizen die worden gemaakt via Reizen op Saldo
    - Kaartjes gekocht via de NS-kaartautomaat en internet
    Door afrondingen op € 0,10 kan het voorkomen dat bepaalde kaartjes minder of iets meer in prijs verschillen.

  • Worden de abonnementen van NS in 2014 ook duurder?

    De tarieven van de abonnementen, te weten Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij, Kids Vrij en het Voordeelurenabonnement, worden niet gewijzigd. De Trajectabonnementen en Altijd Vrij zullen met gemiddeld 3% toenemen.

  • Waarom wordt de prijs van de Keuzedagen verhoogd per 1 april 2014?

    NS verhoogt haar tarieven elk jaar met inflatie en de stijging van de gebruiksvergoeding (het bedrag dat NS betaalt aan Prorail om over de rails te mogen rijden). Keuzedagen zijn voor het eerst betaald gemaakt in 2006. Sinds 2006 zijn de Keuzedagen nooit verhoogd in prijs, ook niet naar aanleiding van de inflatie. NS is nu voornemens de prijzen te verhogen. Tegelijkertijd wil NS de Keuzedagen versimpelen en verbeteren. De Keuzedagen zijn vanaf 1 april 2014 de hele week geldig, dus ook op maandag en vrijdag na 9 uur.

  • Geldt deze tariefsverhoging ook voor trajecten van andere treinvervoerders?

    Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia volgen hun eigen prijsbeleid. Kijk voor de tarieven op de trajecten op de website van andere vervoerders.

Downloads:


Opties

Routekeuze

Bepaal zelf uw route met bijbehorende vervoerder
Op bepaalde trajecten in Nederland is het mogelijk om met verschillende treinvervoerders (Arriva, Breng, NS, Syntus, Valleilijn of Veolia) uw bestemming te bereiken. Vanaf nu kunt u op deze trajecten bij de NS-kaartautomaat, in de e-ticketshop of in de webwinkel op ns.nl zelf uw route met bijbehorende  vervoerder(s) kiezen. Zo kunt u altijd de goedkoopste route nemen of kiezen voor een route met een kortere reistijd. Afhankelijk van uw keuze wordt de prijs van uw reis berekend.

Lees meer

Veel gestelde vragen:

  • Wat gebeurt er met de lange afstandskorting wanneer ik overstap?

    Wanneer u overstap telt de lange afstandskorting door. Hierop is een uitzondering, wanneer u wisselt van spits naar daltarief of andersom vervalt de lange afstandskorting en betaalt u opnieuw opstaptarief. Wel krijgt u als u overgaat naar het daltarief 40% korting.

  • Wat zijn regionale prijzen?

    Dit zijn de tarieven die de regionale treinvervoerders u in rekening brengen op hun traject. Deze worden vastgesteld door Provincies en stadsregio's met advies van consumentenorganisaties. Deze gelden nu al op de OV-chipkaart. Voor treinkaartjes en trajectabonnementen betaalt u tot op heden altijd het NS-tarief. Ook als u reist met een regionale vervoerder. Dit is vanaf 2 april 2014 veranderd. Dit kan voor treinkaartjes en trajectabonnementen veranderingen in prijs tot gevolg hebben.

  • Waarom voert NS de regionale prijzen nu ook door in haar treinkaartjes en trajectabonnementen?

    Regionale vervoerders, Provincies en Stadsregio's willen graag dat de door hen vastgestelde tarieven voor hun reizigers gelden. Vanaf 2 april 2014 zijn de regionale tarieven dan ook doorgevoerd in de prijzen van treinkaartjes, die u koopt bij NS en gelden voor reizen met regionale treinen. Hierdoor kan NS treinkaartjes en trajectabonnementen van en naar alle bestemmingen in Nederland blijven verkopen.

  • Hoe is het mogelijk dat de prijs van mijn reis bij NS verandert?

    Vóór het doorvoeren van de regionale tarieven en lange-afstandskorting bij regionale vervoerders werd de prijs voor een traject waar met verschillende vervoerders gereisd kan worden, berekend over de kortste route van het traject, onafhankelijk van de vervoerder waarmee u reisde. Doordat u nu een routekeuze krijgt of met uw OV-chipkaart een vervoerder kiest, berekenen de treinvervoerders hun tarieven over de afstand die u daadwerkelijk reist. Een voorbeeld: u reist van Nijmegen naar Maastricht met NS. Voor 2 april 2014 rekenden de gezamenlijke treinvervoerders de prijs gebaseerd op de kortste route. Dat is de route met Veolia à €19,60, dus ook voor de route met NS (via Den Bosch). Vanaf 2 april 2014 is de prijs afhankelijk van de route met bijbehorende vervoerder die u kiest. Voor de route met Veolia via Venlo betaalt u dan €20,77. Reist u de langere route (qua afstand) met NS via Den Bosch dan betaalt u € 22,60.

  • Bij NS was er toch al lange afstandskorting?

    Dat klopt. NS hanteert al heel lang langeafstandskorting op al haar treinkaartjes en trajectabonnementen. Nu wordt er bij een vervolgreis ook rekening gehouden met de gereisde afstand bij andere vervoerders en omgekeerd.

  • Waarom voeren regionale treinvervoerders nu ook langeafstandskorting in?

    Zo houden we, als gezamenlijke treinvervoerders in Nederland, de treinreis met meerdere treinvervoerders aantrekkelijk t.o.v. de auto. Op het treinkaartje van NS werd lange afstandskorting al doorberekend. Dit blijft zo.

  • Geldt er nu ook lange afstandskorting als ik reis met de OV-chipkaart?

    Ook op de OV-chipkaart hanteert NS al een lange afstandskorting. Op 25 juni 2014 introduceren alle treinvervoerders gezamenlijk langeafstandskorting op de OV-chipkaart voor  reizen op saldo met een of meerdere  regionale treinvervoerders. De langeafstandskorting wordt dan ook berekend over uw gehele reis met de ov-chipkaart. Ook als u onderweg overstapt van de ene naar de andere treinvervoerder (maximale overstaptijd: 35 minuten).

  • Wat is een routekeuze?

    Op bepaalde trajecten in Nederland is het mogelijk om met verschillende treinvervoerders te reizen om uw bestemming te bereiken. Dit geldt voor zo'n 0,6 % van de reizen in Nederland. Vanaf 2 april 2014 kunt u op deze trajecten, mits het om 2 reële reisroutes gaat,  bij de (NS-)kaartautomaat zelf uw route en vervoerder(s) kiezen. Net als nu op de OV-chipkaart automatisch al gebeurt door in en uit te checken per vervoerder. Afhankelijk van uw route en vervoerder(s) wordt de prijs van uw treinkaartje berekend. Zo kunt u altijd de goedkoopste route kiezen of kiezen voor een route met bijvoorbeeld een kortere reistijd of minder overstappen. De exacte reistijd vindt u in de Reisplanner op ns.nl of op de Reisplanner Xtra app voor uw mobiele telefoon. Reist u bij 1 vervoerder dan krijgt u geen routekeuze.

    Ook blijft de vrije route keuze. Hiermee kunt u elke trein op het traject nemen en op het laatste moment nog beslissen welke route met welke vervoerder het wordt. Dit is wel het duurste tarief. Koopt u uw kaartje bij de NS-Servicebalie, dan kan voorlopig alleen nog voor vrije routekeuze gekozen worden.

  • Waarom moet ik een routekeuze maken?

    Doordat de tarieven van de andere treinvervoerders in de treinkaartjes van NS verwerkt worden, ontstaan er op trajecten waar meerdere treinvervoerders rijden prijsverschillen. De gezamenlijke treinvervoerders in Nederland vinden dat u zelf moet kunnen kiezen met wie u reist en voor welke prijs. Zo kunt u immers altijd de goedkoopste route kiezen. Net zoals u nu met de OV-chipkaart kiest bij welk paaltje/vervoerder u incheckt. Routekeuzes komen op dit moment voor op zo'n 0,6% van alle treinreizen in Nederland.

  • Waar moet ik op letten bij het maken van een routekeuze?

    Indien u twijfelt aan de route, raadpleeg dan de NS Reisplanner. Uw keuze kan afhankelijk zijn van:
    - De reisduur, inclusief eventuele overstap
    - Het tijdstip waarop u reist
    - Het aantal treinen per uur
    - De vervoerder en bijbehorende prijs

    Wanneer u de vrijheid wilt hebben om te kunnen kiezen uit alle relevante routes, bieden we de optie 'Vrije Routekeuze' aan. Hiervoor betaalt u de prijs van de duurste route.

  • Waarom worden bij contante betaling vanaf 2 april 2014 de prijzen voor treinkaartjes bij de NS-kaartautomaat en bij de NS-Servicebalie afgerond?

    Tot nu toe hanteerde NS voor haar treinkaartjes en e-tickets ronde prijzen (eindige altijd op 10 cent). Door de treinkaartjes en e-tickets te voorzien van de prijzen van regionale vervoerders zijn de prijzen niet altijd meer afgerond. Dit heeft de volgende gevolgen bij een contante betaling:

    Bij de NS-kaartautomaat worden prijzen afgerond op 10 cent: 1, 2, 3, 4 cent wordt naar beneden afgerond en 5, 6, 7, 8, 9 naar boven.
    - Er wordt vóór het drukken op de knop betalen-met-muntgeld gemeld, dat de automaat afrondt.
    - Bij overige betaalwijzen wordt niet afgerond.

    Bij de NS-Servicebalie worden bij contante betaling prijzen door de baliemedewerker afgerond op 5 cent. 
    - Bij overige betaalwijzen wordt niet afgerond

  • Ik heb Traject Vrij gekocht voor de verkeerde route. Wat moet ik doen?

    Is uw doorlopende abonnement al ingegaan dan kunt u via Mijn NS uw traject wijzigen. Hier kunt u ook uw eerder gemaakte routekeuze wijzigen. Wijzigt u deze 2 weken voor het aflopen van uw contractmaand, dan gaat de wijziging in vanaf de nieuwe contractmaand. U dient de wijziging dan nog wel op te halen bij de NS-Kaartautomaat of een andere OV-chipkaart ophaalpunt. Heeft u door het maken van een verkeerde routekeuze teveel betaald? Neem dan contact op met NS Klantenservice. Op basis van uw situatie wordt dan gekeken of u in aanmerking komt voor restitutie

  • Blijft het papieren kaartje bestaan?

    Het papieren treinkaartje is vervangen door de eenmalige chipkaart. Dit is een papieren kaartje met chip. De prijs van de eenmalige chipkaart bevat net als die van het voormalige papieren kaartje lange-afstandskorting en regionale tarieven per vervoerder. Alleen het vol tarief papieren kaartje blijft bestaan. Reizigers die met korting willen reizen krijgen deze automatisch door in en uit te checken met de OV-chipkaart.


In onze tariefstructuur betaalt u per rit. Net zoals in het overige openbaar vervoer.

Printen

Sluit dit menu