Klik op http://m.ns.nl voor de mobiele versie van de NS site.

Vragen?Bekijk hier de antwoorden

Tip

Onderaan deze pagina kunt u ook uw vraag aan Eva stellen.

Geld terug bij vertraging

Bij een vertraging van minimaal 30 minuten bij NS, komt u mogelijk in aanmerking voor een vergoeding volgens de regeling ‘Geld terug bij vertraging’.

Wanneer kan ik Geld terug bij vertraging aanvragen?

  • Als u door een vertraging 30 minuten of meer te laat op uw NS-bestemmingsstation aankomt.
  • In principe ongeacht de oorzaak van de vertraging.
  • Voor alle binnenlandse reizen die u met NS maakt.
  • De regeling geldt ook voor extra vervoerbewijzen, zoals Railrunners of een Dagkaart fiets. Indien u hiervan gebruik heeft gemaakt, kunt u uw verzoek alleen indienen met een papieren formulier ‘Geld terug bij vertraging’. Vraag hier een papieren aanvraagformulier aan.

Wanneer kan ik géén Geld terug bij vertraging aanvragen? 

  • Als u met minder dan 30 minuten vertraging op uw NS-bestemmingsstation aankomt.
  • Als de vergoeding minder bedraagt dan € 2,20.
  • Als wij een langere reistijd vooraf hebben aangekondigd (informatie over werkzaamheden vindt u bij Werk aan het spoor).
  • Als uw reisrecht (bijvoorbeeld een abonnement) op een OV-chipkaart staat en u niet heeft ingecheckt en uitgecheckt.
  • Voor vertragingen van andere vervoerders dan NS.
  • Voor internationale vervoerbewijzen en reizen met Intercity direct (kijk op www.nshispeed.nl voor informatie over de compensatieregeling van NS Hispeed).
  • In bijzondere gevallen van overmacht, zoals bijvoorbeeld een stroomstoring met landelijke uitstraling.
  • Als u de claim buiten de indieningstermijn van drie maanden na reisdatum hebt ingediend.
  • Als u de op het formulier gevraagde bewijsstukken (bijvoorbeeld het originele papieren vervoerbewijs) niet meestuurt.

Hoe kan ik een claim voor Geld terug bij vertraging indienen?

1. Online via Mijn NS
U dient hiervoor in het bezit te zijn van een Mijn NS-account. Voor meer informatie over het aanvragen van een Mijn NS-account, kijkt u hier. Daarnaast kunt u alleen een online claim indienen als u reist met de OV-chipkaart of als u beschikt over een NS-/OV-Jaarabonnement of Jaartrajectabonnement.
2. Via het papieren formulier ‘Geld terug bij vertraging’:
U kunt dit formulier op verschillende manieren aanvragen:
• Vraag een papieren aanvraagformulier aan en wij sturen het u binnen enkele werkdagen toe.
• Haal het formulier af bij de NS-servicebalie, Kiosk of ‘AH to go’ met NS-kaartverkoop.
• Vraag het telefonisch aan via NS Klantenservice 0900-2021163 (€ 0,10 p.m.).

Waar moet u rekening mee houden wanneer u een papieren formulier voor Geld terug bij vertraging indient? 

  • Gebruik een origineel formulier.
  • Gebruik per persoon en per reisdatum één formulier. Reist u met de OV-chipkaart? Gebruik dan per persoon en per rit één formulier.
  • In het formulier is aangegeven welke vervoerbewijzen of kopieën u mee moet sturen.
  • Bij reizen met uw OV-chipkaart bij NS (bijv. reizen op saldo of een abonnement op uw OV-chipkaart) hoeft u niets mee te sturen. Voorwaarde is wel dat het NS-vertrek- en het NS-bestemmingsstation geregistreerd zijn door middel van een check-in en een check-uit.
  • Als u na 4 weken geen bericht over uw aanvraag heeft ontvangen, kunt u contact opnemen met NS Klantenservice 0900- 20 21 163 (€ 0,10 p.m.). 

 

Hoeveel vergoeding kan ik krijgen?

In het schema hieronder kunt u zien hoeveel vergoeding u krijgt.

OV-chipkaart met verplichte check-in en check-out 30 t/m 59 minuten 60 minuten of meer
Reizen op saldo of Reizen op rekening 1/2 ritprijs hele ritprijs
Voordeelabonnement 1/2 ritprijs hele ritprijs
Weekend Vrij* 1/12 deel 1/6 deel
Dal Vrij* 1/36 deel 1/18 deel
Altijd Vrij* 1/42 deel 1/21 deel
NS-Business Card** 1/2 ritprijs hele ritprijs
Studentenreisproduct € 2,27 € 4,54
Los vervoerbewijs
Enkele reis 1/2 deel hele bedrag
Dagretour 1/4 deel 1/2 deel
Dagkaart 1/4 deel 1/2 deel
Keuzedag 60+ - € 3,50
Actiekaart (zoals Kruidvat, Blokker) 1/4 deel 1/2 deel
Maandabonnement
Maandtrajectabonnement 1/50 deel 1/25 deel
Jaarabonnement
Jaartrajectabonnement 1/500 deel 1/250 deel
OV-Jaarabonnement 1/500 deel 1/250 deel
NS-Jaarabonnement 1/500 deel 1/250 deel
OV-chip Plus 1/2 ritprijs hele ritprijs
Extra vervoerbewijzen
Toeslagen OV-chipkaart 1/4 deel 1/2 deel
Railrunner 1/2 deel hele bedrag
Dagkaart hond 1/4 deel 1/2 deel
Dagkaart fiets 1/4 deel 1/2 deel
ICE toeslag hele bedrag hele bedrag
Overgang 2-1 enkele reis 1/2 deel hele bedrag
Overgang 2-1 retour 1/4 deel 1/2 deel
Overgang 2-1 keuzedag 60+ € 3 € 6

*  Berekening op basis van maandbedrag.
** Voor alle NS-Business Cards met een abonnement wordt de vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele verrekening van korting buiten de spits.

Printen

Sluit dit menu

Video wordt geladen...