Klik op http://m.ns.nl voor de mobiele versie van de NS site.

Actualiteiten

Oud en nieuw

Op Oudejaarsavond 31 december rijden er na 20.00 uur geen treinen meer. Na de jaarwisseling zullen vanaf 1.00 ’s nachts de Nachttreinen gaan rijden. Plan vooraf uw reis in de Reisplanner of via de Reisplanner Xtra app.


Werk aan het spoor bij Schiphol

ProRail werkt al geruime tijd aan uitbreiding en verbetering van de infrastructuur rondom Schiphol. Een goede bereikbaarheid van Schiphol is belangrijk voor de duurzame ontwikkeling van de luchthaven als economisch centrum. Vernieuwing van de spoorverbindingen is noodzakelijk om in de toekomst meer treinverkeer van en naar Schiphol mogelijk te maken.

Planning
In 2014 staan er geen weekenden meer gepland met werkzaamheden die invloed hebben op het treinverkeer rondom Schiphol.
Zodra de planning voor 2015 bekend is, vindt u meer informatie op deze pagina.

Actuele informatie
De informatie op deze pagina wordt regelmatig ververst als er nieuwe of aanvullende informatie beschikbaar is. Voor meer informatie over de werkzaamheden van ProRail kunt u terecht op prorail.nl/ovsaal.


Werk aan het spoor bij Delft

Voor het project Spoorzone Delft voert ProRail grootschalige werkzaamheden uit rondom station Delft. Het nieuwe ondergrondse station Delft wordt aangesloten op het bestaande spoornetwerk. Dit nieuwe station wordt na deze werkzaamheden meteen in gebruik genomen.
Daarnaast werkt ProRail aan de bouw van een grotere fietsenstalling en een nieuwe parkeergarage.

Om deze vernieuwingen mogelijk te maken en om dit werk goed en veilig uit te kunnen voeren, is er geen treinverkeer mogelijk tussen Schiedam Centrum en Den Haag Centraal in de periode van 22 t/m 27 februari 2015.

Gevolgen voor uw reis
Van zondag 22 t/m vrijdag 27 februari is er geen treinverkeer mogelijk op het traject Schiedam Centrum - Den Haag Hollands Spoor (HS) / Den Haag Centraal. Op dit traject rijden NS-bussen in plaats van treinen.

Doorgaande reizigers die via het traject Schiedam Centrum - Den Haag Centraal reizen, kunnen omreizen of reizen met andere vervoerders:

  • Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal: reizigers kunnen omreizen via Gouda of reizen met RandstadRail.
  • Rotterdam Centraal - Den Haag HS: reizigers kunnen reizen met RandstadRail.
  • Den Haag Moerwijk - Den Haag Centraal: reizigers kunnen gebruikmaken van HTM-lijn 16.
  • Rijswijk - Den Haag Centraal: reizigers kunnen gebruikmaken van
    HTM-lijn 17.
  • Delft - Den Haag HS: reizigers kunnen gebruikmaken van HTM-lijn 1.
  • Nachtnet Rotterdam Centraal - Den Haag HS: reizigers kunnen reizen met NS-bussen.

Houdt u rekening met een extra reistijd van minimaal 30 minuten. Houdt u rekening met extra drukte, met name in de spits. Op doordeweekse dagen geldt dat met name tussen 7.30 en 9.00 uur en tussen 16.30 en 18.00 uur.

Geldig vervoerbewijs
Als u reist met een NS-bus heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u met het vervangend busvervoer net zo als met de trein. U checkt in bij de start van uw reis, ook indien uw reis start met een bus. Op uw station van bestemming checkt u weer uit met uw OV-chipkaart.

Let op: uw NS-vervoerbewijs is niet geldig als u reist met RandstadRail of als u gebruikmaakt van de HTM-lijnen.

Plan uw reis
In de NS Reisplanner ziet u vanaf 10 dagen voor reisdatum wat deze werkzaamheden voor uw reis betekenen. Kijkt u kort voor vertrek nogmaals voor het meest actuele reisadvies.

Actuele informatie
Deze pagina wordt regelmatig aangepast als er nieuwe of aanvullende informatie beschikbaar is. Wilt u meer informatie over de werkzaamheden van ProRail of over het project Spoorzone Delft, kijkt u dan op spoorzonedelft.nl.


Hoeveel treinen rijden er op tijd?

Dagelijks verzorgen wij de treinreis voor ruim 1,2 miljoen reizigers in Nederland. Dat betekent ongeveer 5.200 treinritten over een spoorwegnet van ongeveer 2100 kilometer lengte.

Op tijd rijden is een hoofddoelstelling van NS. Of dit ook lukt, meten we dagelijks. In de grafiek kunt u zien hoeveel % van de treinen de vorige kalendermaand op tijd heeft gereden.

Grafiek punctualiteit november 2014

Uitleg
Met de overheid is afgesproken dat 93% van alle treinen op tijd moet rijden. Op tijd, dat wil zeggen dat de trein binnen een marge van 5 minuten aankomt op de aangegeven aankomsttijd. U ziet hier zowel de normlijn (de blauwe lijn) als de werkelijke prestaties van de vorige kalendermaanden (oranje lijn).

Rechts van de grafiek ziet u het laatste maandpercentage en die van dezelfde kalendermaand in het vorige jaar.

Pieken en dalen
Bij grote afwijking van de norm vertellen wij graag wat de reden is geweest waar het treinverkeer, en dus ook u als reizigers, last van heeft gehad.

Deze cijfers zijn afkomstig van ProRail.


Reisinformatie actualiteiten

Eenmaal onderweg checkt u de laatste reisadviezen eenvoudig via uw mobieltje op (zonder www)  http://mobiel.ns.nl  of download de Reisplanner Extra.

Printen

Sluit dit menu