Klik op http://m.ns.nl voor de mobiele versie van de NS site.

Reizen met een functiebeperking

Uw reis voorbereiden

Uw reis plannen

U plant uw reis via de Reisplanner. Als u assistentie wilt aanvragen kunt u ook online Assistentie Aanvraag regelen.

Reisinformatie in aangepaste vorm

Ook met een functiebeperking heeft u gemakkelijk reisinformatie tot uw beschikking:

  • reiziger met geleidehond in stationshalNS folders in gesproken tekst vraagt u aan bij Dedicon (tel. 0486-486486).
  • U kunt NS folders lezen via de website Anderslezen.
  • Heeft u een pc met aanpassing  zoals lettervergroting, kunstmatige spraak of een brailleleesregel? Op onze site vindt u alle informatie over treinreizen.
  • Heeft u een auditieve handicap? U kunt reisinformatie opvragen via de teksttelefoon: 0900 555 92 92.

 


Opties

Extra voorzieningen in trein en station

Man met blindengeleidehond loopt de trap op

Voorzieningen in de meeste treinen:

  • Er is een speciale ingang voor klanten met een rolstoel of scootmobiel. De breedte van de deur bij de rolstoelingang van de Intercity direct is 90 cm.
  • Deze ingang herkent u aan het Internationaal Toegankelijkheid Symbool (ITS) van de CG-Raad.
  • Veel Intercity's hebben extra brede plaatsen voor uw rolstoel of scootmobiel. In de Intercity direct kunt u twee plaatsen voor uw rolstoel vinden.
  • De meeste Intercity's hebben een rolstoeltoegankelijk toilet.
  • In steeds meer treinen zijn er beeldschermen met up to date reisinformatie en een goed omroepsysteem aanwezig.

Wilt u reizen met een rolstoel, scootmobiel, aangepaste fiets of blindengeleidehond?

Een blindengeleidehond of een hond van een in Europa erkende hulphonden-organisatie (aangesloten en geaccrediteerd bij de ADEu), reist gratis mee. U heeft geen Dagkaart hond nodig. De hond mag ook gratis mee in de deeltaxi. Voor uw rolstoel, scootmobiel of aangepaste fiets gelden bepaalde voorwaarden.

Voorzieningen op stations

  • Liften, hellingbanen en geleidelijnen naar een kaartautomaat en de in- en uitcheckpalen of poorten. Ook is van diverse stations een gedetailleerde routebeschrijving beschikbaar. U kunt deze uitprinten of downloaden als een MP3-bestand.
  • Alle poortjes en palen voor in- en uitchecken met de OV-chipkaart zijn voorzien van een braille pictogram. Er zijn extra brede poortjes voor uw rolstoel of scootmobiel.
  • Verrijdbare bruggen. Maken het in- en uitstappen voor rolstoelers makkelijker. Op ruim 100 stations beschikbaar. Alleen daarvoor opgeleid personeel mag ze bedienen.
  • Op kleinere stations waar geen servicemedewerkers zijn, zijn er service- en alarmzuilen, waarmee u 24 uur per dag, 7 dagen per week een NS-medewerker om informatie kunt vragen. Deze zuilen hebben ook een braillevermelding. 
  • Een compleet overzicht van de voorzieningen op uw station vindt u bij stationsvoorzieningen.
  • Als u assistentie wilt aanvragen kunt u uw assistentie ook Online Assistentie Aanvraag regelen. Hieronder kunt u het kaartje en de lijst van stations met assistentieverlening downloaden.

Waar koopt u uw treinkaartje?

  • Bij de NS-kaartautomaat (met bovenaan het blauwe bord met het NS-logo erop), 24 uur per dag, voor al uw binnenlandse reizen.
  • Bij de NS-servicebalie en bij NS-verkooppunten.
  • Heeft u een functiebeperking maar geen OV-Begeleiderskaart, dan kunt u een ontheffingspasje aanvragen.
  • Op de grote stations zijn servicemedewerkers aanwezig. Zij helpen u graag bij het kopen van een kaartje.

Lees meer

Downloads:


Opties

Makkelijk naar het station

Deeltaxi

  • Vlot en comfortabel van en naar het station.
  • Persoonlijk vervoer dat goed aansluit op treintijden.
  • Steeds meer stations met deeltaxi's.
  • Aanbieders van deeltaxi's opereren in hun eigen regio en hanteren verschillende namen.
  • Voorwaarden en prijzen zijn niet overal gelijk.
  • Lees meer informatie over de Treintaxi, OV-Taxi, de Regiotaxi of Taxi-Hopper bij met de taxi.

Valys

  • Bedoeld voor bestemmingen, verder dan 5 OV-zones van uw woonadres.
  • U heeft een Valys-pas nodig.
  • U kunt een Valys-pas aanvragen als u recht heeft op WVG-vervoer, een WVG-rolstoel, scootmobiel of een gehandicaptenparkeerplaats van de gemeente.
  • Meer informatie: telefoonnummer 0900 - 9630 (€ 0,05 per minuut), van 6.00 's morgens tot 1.00 uur 's nachts.
  • Kijk voor meer informatie op de site van Valys.

Speciaal taxivervoer

  • In veel plaatsen kunt u, in aansluiting op uw treinreis, gebruik maken van Collectief Vraagafhankelijk Vervoer.
  • Voor informatie over de plaatsen waar dit vervoer wordt geboden en voor de voorwaarden kunt u terecht bij 0900-9292 (€ 0,70 p.m.)

Zie ook:


Opties

Hulp onderweg

Begeleiding door NS

  • Op ruim 100 stations in Nederland is reisassistentie mogelijk. Uitvoering van de assistentie gebeurt door een opgeleide NS-medewerker of taxichauffeur.
  • Zij helpen u als u rolstoelgebruiker bent, visueel gehandicapt of een andere (ook tijdelijke) functiebeperking heeft, indien u tijdig hulp heeft aangevraagd.
  • Voor uw (zware) bagage dient u zelf zorg te dragen.
  • U regelt reisassistentie via de Online Assistentie Aanvraag 
  • U kunt reisassistentie ook aanvragen bij Het Bureau Assistentieverlening Gehandicapten. Deze kunt u elke dag van 07.00 tot 23.00 uur bereiken via 030 - 235 78 22 (op feestdagen vanaf 08.00 uur)

Uw treinreis

  • U meldt zich minimaal een kwartier voor vertrek op het afgesproken ontmoetingspunt.
  • Onze reisassistentie helpt u bij het in-, over- en uitstappen  en begeleiden u naar de trein en de uitgang van het aankomststations.
  • Als u vragen heeft, kunt u ook bij de reisassistentie terecht.
  • Doen zich onverhoopt problemen voor tijdens de reis of moet u onverhoopt uw reis annuleren, dan belt u: 030-235 78 23 (24 uur per dag).

Hulp op Schiphol

  • In veel gevallen kunt u gebruik maken van de service van Axxicom Airport Caddy.
  • Voor meer informatie kunt u bellen met 020-406 98 09 of via de site Axxicom Airport Caddy.

Lees meer


Opties

De OV-Begeleiderskaart

  • U kunt een OV-Begeleiderskaart aanvragen wanneer u in Nederland woont en als gevolg van uw handicap niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen.
  • Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met u mee.
  • Een OV-Begeleiderskaart staat op úw naam. U kunt dus met verschillende begeleiders reizen.
  • De OV-Begeleiderskaart is minimaal één jaar geldig.
  • De OV-Begeleiderskaart kunt u gebruiken in vrijwel alle treinen en metro's, trams en bussen. Zie voor meer informatie ook het overzicht Geldigheid NS-vervoerbewijzen
  • Reist u met de Intercity direct, dan reizen begeleiders van de reizigers met een OV-begeleiderskaart gratis mee. U koopt dan een kaartje inclusief Toeslag voor uzelf en op vertoon van uw OV-begeleiderskaart ontvangt u een gratis vervoerbewijs inclusief Toeslag voor uw begeleider.
  • Voor zover het vervoer wordt verzorgd door NS Reizigers B.V. (NS) zijn de algemene voorwaarden voor het vervoer van reizigers en handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) van toepassing (PDF, 231 kB). Op reizen met andere vervoerders zijn de algemene voorwaarden van de betreffende vervoerder van toepassing.
  • Met uw OV-Begeleiderskaart betaalt u geen balietoeslag aan de NS-servicebalie, AH to go, Kiosk of Wizzl.

Voorwaarden:

U én uw begeleider moeten minstens 12 jaar oud zijn. U maakt de hele reis gezamenlijk. U reist zelf met een geldig vervoerbewijs, want de OV-Begeleiderskaart geldt als vervoerbewijs voor uw begeleider. Uw begeleider mag de rolstoelbrug niet bedienen, dat mag alléén een bevoegde reisassistent doen.

Een geldig vervoerbewijs

  • U kunt bij de conducteur geen treinkaartje kopen.
  • Kunt u géén geldig vervoerbewijs tonen, dan betaalt u de ritprijs inclusief de wettelijke boete.
  • Het kan gebeuren dat het voor u onmogelijk is om vooraf een kaartje te kopen. Reist u zonder begeleider, maar kunt u zich wel legitimeren, dan geeft de conducteur u uitstel van betaling (uw OV-Begeleiderskaart dient in dit geval als legitimatie). U ontvangt dan een acceptgiro thuis, waarmee u uw treinkaartje tegen het normale tarief kunt betalen.

Zo vraagt u een OV-Begeleiderskaart aan

  • U vraagt telefonisch via 030-7515155 een aanvraagformulier OV-Begeleiderskaart / Bijzondere Vergunning aan.
  • U ontvangt een aanvraagformulier thuis, dat u volledig invult en terugzendt, met één recente, ongebruikte pasfoto.
  • Een onafhankelijke keuringsarts beoordeelt of u in aanmerking komt voor een OV-Begeleiderskaart.

Uw OV-Begeleiderskaart verlengen

  • Ongeveer twee maanden voordat uw OV-Begeleiderskaart verloopt, krijgt u een nieuw aanvraagformulier thuisgestuurd.
  • U hoeft zelf geen nieuw aanvraagformulier aan te vragen.
  • Uw aanvraag wordt vervolgens opnieuw beoordeeld.

 Uw Toegangspas Begeleider

  • Als u recht heeft op een OV-Begeleiderskaart, ontvangt u automatisch een Toegangspas Begeleider
  • Deze Toegangspas geeft de begeleider toegang tot de stations, daar waar u met een OV-chipkaart de poortjes bij GVB, de RET en NS moet openen.  Let op: met deze pas kan de begeleider niet reizen, daarvoor is een geldige OV-Begeleiderskaart nodig 
  • Deze Toegangspas Begeleider behoort aan de reiziger met een functiebeperking 
  • Deze pas is gratis en is 5 jaar geldig 
  • De begeleider en de reiziger met een functiebeperking dienen ieder een geldig vervoerbewijs nodig te hebben om te kunnen reizen. Voor de begeleider geldt de OV-Begeleiderskaart dan als een geldig vervoerbewijs

Heeft u nog vragen?

Wanneer u meer wilt weten over de Toegangspas Begeleider, kunt u terecht bij NS Klantenservice op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 030-7515155.
Voor het aanvragen van een sticker met brailleletters voor uw OV-Begeleiderskaart B, kunt u op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur bellen met 030 2354661 (lokaal tarief). Dit kan ook schriftelijk. Stuurt u dan uw verzoek naar NS Klantencontactcenter/OV-Begeleiderskaart, postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

 

Veel gestelde vragen:


Opties

OV-chip Plus abonnement

OV-chip Plus is een handig abonnement op de OV-chipkaart voor mensen met een visuele beperking. Met OV-chip Plus boekt u uw treinreis telefonisch bij NS Klantenservice. Hierdoor is in- en uitchecken met de OV-chipkaart niet meer nodig.

Met OV-chip Plus kunt u in heel Nederland reizen bij alle treinvervoerders en het is natuurlijk ook geldig in combinatie met uw NS-abonnement. De geboekte reizen worden maandelijks automatisch geïncasseerd.

Na het aanvragen moet u het abonnement eenmalig op uw OV-chipkaart laden bij de NS-servicebalie, de NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart.

Goed om te weten: Om OV-chip Plus te kunnen bestellen heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig die 8 weken geldig is en een OV-begeleiderskaart met code B.

Lees meer

Veel gestelde vragen:

Downloads:


Wist u dat?

  • U ook online uw assistentie kunt regelen.
  • Op steeds meer stations liften, hellingbanen en roltrappen aanwezig zijn.
  • Op veel stations geleidelijnen zijn aangebracht.
  • In veel plaatsen speciaal taxivervoer is.

Printen

Sluit dit menu