Hoofdnavigatie

Naar content

Baarn – Utrecht Overvecht

Tracé door een prachtig groene, landelijke omgeving. Met op station Baarn de koninklijke wachtkamer die in 2014 werd gerestaureerd.


Koninklijke wachtkamer

De reis van Baarn naar Utrecht gaat door een groene, landelijke omgeving. Met bos en heuvels aan de ene kant, en polder aan de andere. Het tracé door Baarn geldt als een van de eerste spoorwegravijnen. Bij de aanleg van de Oosterspoorweg moest een ingraving worden aangelegd door de hoger gelegen Utrechtse Heuvelrug. Station Baarn is een klein, maar bijzonder station. Het heeft een koninklijke wachtkamer die in 2014 werd gerestaureerd. Met Paleis Soestdijk om de hoek hadden de Oranjes destijds zo een comfortabele plek om op de trein te wachten. Via de app ‘NS Koninklijke Wachtkamers’ kan iedereen deze bijzondere wachtruimtes ook virtueel bezoeken.

Landhuizen en villa’s

In de Gouden Eeuw was Baarn een populair dorp bij rijke Oost-Indiëvaarders en regenten. Zij bouwden er hun luxe buitenverblijven op grote stukken land. Een deel van de bomen die toen zijn geplant, zorgen voor het groene karakter van Baarn. Na de aanleg van de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort (1874) namen handel en industrie toe en werd Baarn een echt villadorp. Vanuit de trein heb je mooie doorkijkjes naar de indrukwekkende landhuizen en villa’s met rieten daken.

‘De Generaal’

Naast station Baarn ligt Eethuys-Café ‘De Generaal’: een monumentaal pand uit 1870 dat ooit dienst deed als buurtstation Baarn. Het restaurant grenst aan het populaire wandel- en fietsgebied het Baarnsche Bos. Binnen zijn nog veel Jugendstil kenmerken zichtbaar uit de tijd dat royalty en welgestelden ‘De Generaal’ als startpunt van hun treinreis gebruikten.

              Bram Agema, hoofdconducteur:

              ‘De combinatie van bos, dorpjes, scherpe bochten en
             fraaie stationsgebouwen maakt dit traject voor mij
             favoriet.’