Hoofdnavigatie

Naar content

Sittard – Maastricht

Door de mijnstreek richting het zuiden. Langs de industrie van Geleen via pittoresk Bunde naar monumentaal Maastricht.


Bedevaartstreinen

Het eerste stationsgebouw van Sittard uit 1865 werd in 1923 vervangen door een nieuw gebouw dat in 1993 weer plaatsmaakte voor het huidige stationsgebouw. Op station Sittard vind je het langste perron van Nederland (700 meter). Het werd ooit aangelegd voor de zeer lange ‘bedevaartstreinen’ naar Lourdes. Deze treinen rijden nog steeds, maar het lijkt erop dat in september na 95 jaar een einde komt aan deze traditie. Bedevaartgangers zijn vanaf dan aangewezen op het vliegtuig en de bus.

Chemie in Geleen

Het eerste stuk van Sittard naar het zuiden blinkt op het eerste gezicht niet uit in schoonheid. Toch schuilt achter het industriegebied langs het spoor een interessant verleden. Zo lagen ruim 5.000 jaar voor Christus in dit gebied de eerste boerendorpen van Nederland. In het recente verleden was het de locatie van Staatsmijn Maurits, de grootste steenkolenmijn van Nederland. Tegenwoordig is het de thuishaven van Chemelot, een groot complex voor chemische industrie. Langs het westelijke spoor bij Geleen-Lutterade bevindt zich een enkelsporige goederenspoorlijn naar de Chemelot Campus.

 

Bossen bij Bunde

Groot is het contrast met het pittoreske station Bunde, gelegen op de beboste helling van het Maasdal. Vanuit de trein zijn er doorkijkjes naar glooiende vergezichten, plaatselijk komen hoogteverschillen voor van 80 meter. Het gebied is ontstaan in de laatste ijstijd en telt veel beekjes en bronnen. Het Bunderbos biedt onderdak aan veel planten- en dierensoorten, waaronder de zeldzame vuursalamander. Er is een speciale NS-wandelroute die start en eindigt bij station Bunde, te vinden op ns.nl/reisjefit.

Monumentaal Maastricht

Vlak voordat de trein de bebouwing van Maastricht binnenrijdt, hebben passagiers zicht op enkele prachtige kastelen. Een daarvan is Kasteel Bethlehem waarvan de oorsprong teruggaat tot de 13e eeuw. Tegenwoordig biedt het kasteel onderdak aan de Hotel Management School Maastricht. Gasten zijn welkom in een van de 26 designkamers van het Teaching Hotel of in restaurant L’Etoile. Het eindpunt van dit traject is station Maastricht. Bekijk hier vooral de bijzondere glas-in-lood vensters in de stationshal. Het stationsgebouw werd in 1996 aangewezen als Rijksmonument.

   

    Maarten Coenen, hoofdconducteur:

    ‘Prachtige variatie in buitengebied.
    Van oude industrie, ongerept natuurgebied
    tot uitzicht over de heuvels richting België.’