Hoofdnavigatie

Naar content

Vernieuwde Reisplanner

Woensdag 3 augustus is de verbeterde Reisplanner op ns.nl gelanceerd. De verbeteringen zijn aangedragen door onze reizigers.


Feedback

Sinds het lanceren van onze nieuwe website en nieuwe Reisplanner, eind 2015, vragen we op allerlei manieren de mening van bezoekers. Zo kunnen we bepalen of ns.nl en de Reisplanner voldoen aan de wensen van reizigers. Met behulp van deze feedback is de Reisplanner verbeterd.

We hebben verschillende versies van de Reisplanner getest; eerst met een geselecteerde groep klanten en later als alternatief op ns.nl. De reacties hierop waren positief: de verbeterde versie kreeg een hoger cijfer dan de vorige versie.

Vanaf woensdag 3 augustus vervangt deze nieuwe versie van de Reisplanner daarom de vorige.

De belangrijkste verbeteringen


  1. Een nieuwe manier van invoeren

    Het is in de 'planbalk' (de gele balk waarin reisgegevens kunnen worden ingevoerd) nu direct zichtbaar welke gegevens kunnen worden aangepast, zoals reisdatum en -tijd

  2. Reisadviezen onder elkaar, in plaats van naast elkaar
    Een van de belangrijkste verbeteringen die klanten ons hebben aangeraden was: stap af van het horizontaal weergeven van verschillende reisadviezen. Dat hebben we gedaan - reisadviezen staan weer onder elkaar. Het optimale reisadvies wordt bovendien meteen geselecteerd en uitgelicht met een blauwe kantlijn.
  3. Betere weergave van verstoringen en werkzaamheden
    Verstoringen en werkzaamheden zijn in één oogopslag te zien in een roodgekleurde regel. U hoeft daarvoor niet meer te klikken.  
  4. Verplichte toeslagen zijn direct zichtbaar in het reisadvies

    In het geval van een reis met Intercity Direct of ICE Internationaal wordt de verplichte toeslag direct weergegeven in het Reisadvies.
  5. Verbeterde vindbaarheid prijzen
    Prijzen waren sinds eind 2015 te vinden via een icoon (omcirkelde i). Dit werd door veel gebruikers als onduidelijk ervaren. Het icoon is vervangen door een link: alle tarieven
  6. Verbeterde printfunctie
    De printfunctie tot nu toe werd door sommige gebruikers als onpraktisch en onvolledig ervaren. Vanaf 3 augustus wordt een advies waar mogelijk geprint op 1 pagina, inclusief het eerstvolgende reisadvies.
  7. Treinnummers toegevoegd

    Een deel van onze klanten vindt het handig om de treinnummers te kunnen zien in de Reisplanner. Die hebben we dan ook toegevoegd (klik hiervoor op het naar beneden wijzende icoon of op het treintype - bijvoorbeeld Intercity richting Groningen. Via deze functie vindt u ook de tussenstations).

Vervolg

Ook nu zijn deze aanpassingen geen eindstation. We horen graag uw mening, problemen die u tegenkomt bij het gebruik van de Reisplanner en ideeën die u heeft voor verdere verbetering.

Alleen zo krijgen we een zo goed mogelijk beeld van wat u van de Reisplanner verlangt. Uw reacties worden verzameld en gebruikt bij het verder verbeteren van de Reisplanner op ns.nl.

Geef uw mening via het blauwe label rechts (met uw mening)bij voorkeur in de Reisplanner zelf.

Planning

Een aantal verdere verbeteringen is al gepland.


  • Deur tot deur-advies voor voetgangers en fietsers
  • Deur tot deur-advies met andere openbare vervoersmiddelen, zoals bus, tram en metro


Wij verwachten dat het in het vierde kwartaal weer mogelijk zal zijn om een reis van deur tot deur te plannen.

Probeer de Reisplanner