Hoofdnavigatie

Naar content

Meest gestelde vragen over de factuur

Uw gespecificeerde factuur met bijlagen staat maandelijks klaar voor u in Mijn NS Zakelijk. Uiteraard kan het voorkomen dat u een vraag heeft over de factuur of één van de bijlagen. We helpen u graag met de onderstaande meest gestelde vragen. Staat het gezochte antwoord er niet bij? Neem dan contact op met NS Zakelijk. Heeft u een algemene vraag, kijk dan ook eens op het NS Serviceforum.


Meest gestelde vragen over de factuur

Ik zie een correctietarief voor vergeten check uit voor een TREIN-reis op mijn factuur. Kan ik hiervoor geld terug krijgen?

U kunt Geld terug bij vergeten check uit aanvragen via ­Mijn NS Zakelijk. Ga naar “Gemaakte reizen” als u ingelogd bent als Kaarthouder of via Kaarten en kaarthouders beheren naar de transacties van de betreffende kaart als u ingelogd bent als Contactpersoon. U kunt 5x per jaar geld terug aanvragen voor vergeten check uit bij treinreizen. 

Ik zie een correctietarief voor vergeten check uit voor een BUS/TRAM/METRO-reis op mijn factuur. Kan ik hiervoor geld terug krijgen?

U kunt Geld terug bij vergeten check uit aanvragen via nszakelijk@ns.nl.Vermeld in de e-mail uw kaartnummer (16 cijfers) en de reisdatum. U kunt 5x per jaar geld terug aanvragen bij bus/tram/metro-reizen.

Voor welke periode is mijn ontvangen factuur?

In de factuur-e-mail staat in de eerste zin “Hierbij ontvangt u de factuur van [maand]-[jaar] van de NS-Business Card.” Wanneer hier bijvoorbeeld 2-2016 staat, betekent dit dat u alle transacties met een datum in februari 2016 gefactureerd krijgt. Het gaat dan zowel om reistransacties als abonnementskosten (indien van toepassing in die maand). Het kán ook voorkomen dat er een transactie van een maand eerder op de factuur staat.

 Wanneer wordt mijn ontvangen factuur geïncasseerd?​​​

  • Wij incasseren dit factuurbedrag ca. 30 dagen na factuurdatum. 
  • Heeft u een creditfactuur ontvangen? Wij verrekenen deze creditfactuur met uw openstaande debetfactuur. Het resterende debetbedrag wordt ca 30 dagen na factuurdatum geïncasseerd. Is uw creditfactuur hoger dan uw debetfactuur dan betalen wij dit niet automatisch uit. Wilt u dit uitbetaald krijgen? Stuurt u dan een e-mail met dit verzoek naar nszakelijk@ns.nl, waarbij u uw debiteurennummer (staat op de factuur), het factuurnummer en uw rekeninggegevens vermeldt.

NB. Wanneer u niet per automatische incasso betaalt, moet u het factuurbedrag zelf binnen 30 dagen na de factuurdatum naar NS overgemaakt hebben. U mag dan ook de creditfactuur met de debetfactuur verrekenen.

Kan ik een creditfactuur en een debetfactuur met elkaar verrekenen?

  • Betaalt u via automatische incasso? Zie de vraag hierboven.
  • Betaalt u via een overmaking naar NS? U kunt uw credit- en debetfactuur dan met elkaar verrekenen en het resterende debetsaldo naar NS overmaken. 
  • Is uw creditfactuur hoger dan uw debetfactuur en wilt u dit uitbetaald krijgen? Stuurt u dan een e-mail met dit verzoek naar nszakelijk@ns.nl, waarbij u uw debiteurennummer (staat op de factuur), het factuurnummer en uw rekeninggegevens vermeldt. 

Hoe weet ik welke factu(u)r(en) ik nog moet betalen?

U kunt in Mijn NS Zakelijk (ingelogd als Contactpersoon) zien welke facturen u van NS Zakelijk ontvangen heeft en op uw rekeningafschriften zien of deze bedragen al geïncasseerd zijn door NS.

Of u kunt een overzicht opvragen via nszakelijk@ns.nl