Go to content

Main navigation

What is NS Flex?

NS Flex offers flexibility and convenience in a single OV-chipkaart. You can travel from door to door without having to bother to top up your balance. You simply pay afterwords via a monthly invoice. No more queuing at the ticket machine to top up!


All the benefits of NS Flex

In addition to trips by train, bus, tram and metro, now you don't need to top up your balance to rent an OV-fiets or  store your bike in one of our bicycle storage facilities either. And NS Flex offers more benefits too:

  • Travel on account on the entire public transport network (train, bus, tram and metro)
    No need to bother topping up your balance, just pay monthly on account after you travel. You'll never be left with an unused balance on your OV-chipkaart .
  • You can change your season ticket every month
    Change your season ticket to get the discount you need this month or pause it temporarily with NS Flex Basis. That saves you money!
  • Upgrade your trip to 1st class once, up to 15 minutes after checking in
    Great if you'd like a quieter, more comfortable place to sit.
  • Access to your travel details and costs at any time via Mijn NS
    This way, you'll never face any unwanted surprises.
  • Forgotten to check out? It will be corrected automatically based on your travel history
    Because we understand that everybody forgets now and again.
  • You also pay the costs of using the OV-fiets and bicycle storage facilities on account
    So no need to top up your balance for these services either. Go straight from the train and pick up a bike - couldn't be easier!
  • You can also use NS Flex without a season ticket
    NS Flex Basis lets you benefit from all the NS Flex benefits listed above, without a season ticket.

NS Flex Basis and discount season tickets

NS Flex is available as NS Flex Basis or as one of the NS Flex discount season tickets.
 

NS Flex Basis

NS Flex Basis lets you use NS Flex without a season ticket. You won't receive a discount on your train travel, but you won't pay the costs of a season ticket either. NS Flex Basis is useful if:

  • you don't travel by train often, but want to enjoy all the benefits of NS Flex;
  • you want the convenience of paying afterwards on the whole public transport network;
  • you want to temporarily pause your NS Flex season ticket because you're planning to travel by train less often.

Promotion: up to and including 26 July, you won't be charged the €10 euro administration fee. Don't delay, sign up now!*

NS Flex season tickets

Besides NS Flex Basis, NS Flex is also available in combination with several season tickets. These season tickets are split into two groups:

  • NS Flex Voordeel season tickets, which give you a discount on travel by train
  • NS Flex Vrij season tickets, which offer unlimited travel by train

How NS Flex works

Everything you always wanted to know about NS Flex.

  • Bestel online en reis binnen 1 uur

    Op ons abonnementenoverzicht vind je al onze abonnementen. Heb je een keuze gemaakt? Op de pagina van het abonnement vind je de bestelbutton.

    Goed om te weten
    Voor het bestellen van een abonnement heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Dit wil zeggen, een kaart mét pasfoto. Heb je al een persoonlijke OV‑chipkaart met pasfoto? Voer dan tijdens het bestellen je OV‑chipkaartnummer in. Je abonnement kun je binnen een uur na het betalen van je bestelling ophalen bij de NS‑kaartautomaat. Hierna ben je klaar om te reizen. 

    Nieuwe OV‑chipkaart
    Heb je nog geen persoonlijke kaart of wil je graag een nieuwe? Dit kun je aangeven tijdens het bestellen. Je nieuwe OV‑chipkaart met daarop je NS Flex abonnement ontvang je binnen 1 week thuis.

    Ingangsdatum
    Als je je huidige OV‑chipkaart gebruikt, kun je zelf de ingangsdatum van je abonnement bepalen. Deze kun je tot 14 dagen na je bestelling in laten gaan.
    Heb je een nieuwe OV‑chipkaart besteld? Dan sturen we deze binnen 7 dagen naar je op. Zodra je je kaart inclusief abonnement hebt ontvangen, kun je na activering bij een NS-kaartautomaat reizen.

  • Per maand wisselen van abonnement

    Reis je een maand met name in de spits of soms een paar maanden helemaal niet? Met NS Flex kun je maandelijks eenvoudig wisselen van NS Flex abonnement of je abonnement tijdelijk pauzeren door gebruik te maken van NS Flex Basis. Zo reis je altijd met de korting die op dat moment het beste bij je past.

    Ga je weer vaker gebruik maken van de trein, dan kun je NS Flex Basis ieder moment weer aanpassen naar een kortingsabonnement. Wissel je tussen twee verschillende kortingsabonnementen? Dan geldt de wijziging minimaal een maand. Hierna kun je weer van abonnement wisselen, als je dat wilt.

    Je past je abonnement eenvoudig aan in Mijn NS.

  • Iedere maand een overzichtelijke factuur

    Met NS Flex is het vooraf saldo laden verleden tijd. In plaats daarvan ontvang je iedere maand een overzichtelijke factuur. Deze betaal je via automatische incasso. Op de factuur staan de kosten die je de afgelopen maand hebt gemaakt en je abonnementskosten voor de komende maand.
    Je abonnementskosten betaal je zodat je de hele maand met korting kunt reizen. Heb je NS Flex Basis? Dan betaal je geen abonnementskosten.

    Andere kosten kunnen zijn:

    • reiskosten voor je treinreizen, met of zonder korting;
    • reiskosten voor het gebruik van het overige OV, zoals bus, tram en metro;
    • huur van een OV-fiets of het gebruik van de NS-fietsenstalling.

    Meer weten over de factuur?

  • Altijd inzicht in je kosten

    Met NS Flex is saldo laden op je OV‑chipkaart niet nodig; je betaalt je reiskosten met al het OV namelijk achteraf via een maandelijkse factuur. Net als de huur van een OV-fiets of het gebruik van een NS-fietsenstalling. Dit maakt reizen met NS nog gemakkelijker. Om gedurende de maand inzicht te houden in je kosten zijn deze online in te zien via Mijn NS en de NS-app.

  • Automatische check-uit

    Ben je vergeten uit te checken? Geen punt. Met NS Flex corrigeren we je vergeten check-uit automatisch als we kunnen achterhalen waar je waarschijnlijk bent uitgestapt, bijvoorbeeld omdat je vaak dezelfde route aflegt. Dit doen we aan de hand van je reishistorie. We rekenen daar dan de normale ritprijs voor. Kunnen we het niet achterhalen? Dan rekenen we een correctietarief. Deze vind je terug op je factuur.

  • Overstappen naar NS Flex

    Heb je een abonnement op saldo en wil je graag overstappen naar NS Flex? Dit kan elk moment, ook als je een jaarabonnement hebt.

    Zo werkt het
    Log in op Mijn NS en pas je abonnement aan bij Mijn producten. Wij beëindigen automatisch je huidige abonnement en je vooruitbetaalde abonnementskosten storten we terug. 

    Als er nog saldo op je OV-chipkaart staat, verrekenen we dit automatisch op je eerste NS Flex factuur. Bij een nieuwe persoonlijke kaart is dit helaas niet mogelijk maar we kunnen het bedrag wel terugstorten. 

    Gebruik je je huidige OV-chipkaart dan kun je binnen 1 uur je abonnement ophalen bij een van onze NS-kaartautomaten. Dit is de laatste keer dat je de kaartautomaat nodig hebt. 
    Als je voor een nieuwe kaart hebt gekozen, sturen we je deze, inclusief abonnement, binnen 1 week naar je toe. 

    Goed om te weten
    Voor een abonnement heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Dit wil zeggen, een OV-chipkaart mét pasfoto.