Veelgestelde vragen over TIER
Bekijk hier alle veelgestelde vragen over TIER.
Geen fietsen te huur tot midden november
TIER gaat veranderen in Dott. Helaas kan je daardoor tot midden november geen fietsen huren via onze app. Daarna kan je weer fietsen zoals je gewend bent.
Geen fietsen te huur tot midden november
Bekijk alle vragen over:
Huren en rit starten
-
Hoe huur ik een TIER-fiets?
Om een TIER-fiets te huren, heb je een NS Flex-abonnement nodig. Zo huur je daarna een fiets:
- Open de NS-app.
- Ga naar 'Meer' onder in het menu en log in op Mijn NS.
- Kies voor 'In de buurt' onder in je scherm.
- Tik op een beschikbare TIER-fiets en loop naar deze fiets.
- Kies voor 'Start mijn rit' zodra je wilt gaan fietsen.
-
Waar huur ik een TIER-fiets?
Je huurt een TIER-fiets in Utrecht, Nieuwegein, Maarssen, Eindhoven, Veldhoven, Zeist en Odijk.
-
Kan ik een TIER-fiets huren met mijn NS-abonnement?
Ja, je kunt een TIER-fiets huren met een NS Flex-abonnement (ook NS Flex Basis). Dat is een abonnement waarbij je achteraf betaalt voor je gemaakte reizen. Heb je een abonnement waarmee je op saldo reist? Dan kan je geen TIER-fiets via ons huren.
Log in op Mijn NS en bekijk welk abonnement er op je OV-chipkaart staat.
Heb je nog geen NS Flex-abonnement?
Dan kun je nog niet direct fietsen. Je moet het nieuwe abonnement na je bestelling in onze webshop namelijk eerst op je OV-chipkaart zetten bij de NS-kaartautomaat op het station. Heb je geen OV-chipkaart? Dan krijg je die binnen 5 werkdagen thuisgestuurd, met het NS Flex-abonnement erop. Open daarna de NS-app om met TIER te fietsen.
-
Kan ik een TIER-fiets huren met mijn OV-chipkaart?
Ja, met een persoonlijke OV-chipkaart met daarop een NS Flex-abonnement (ook Flex Basis) huur je makkelijk een TIER-fiets. Heb je een anonieme OV-chipkaart of een abonnement waarmee je op saldo reist? Dan kan je geen TIER fiets via ons huren.
Voor het huren van de fiets zelf heb je je OV-chipkaart niet nodig. Dit regel je via de NS-app.
Weet je niet welk abonnement je hebt?
Log dan in op Mijn NS en bekijk daar welk abonnement er op je OV-chipkaart staat. -
Hoe start ik mijn rit?
Zoek een fiets via de In de buurt-kaart. Selecteer een fiets en start je rit. Doorloop daarna de stappen in de app en start je rit. Haal daarna de fiets van het slot en je bent klaar om te gaan.
Werkt dit niet?
Neem dan contact op met de NS Klantenservice.
-
Kan ik meerdere TIER-fietsen tegelijk huren met één kaart?
Nee, je kunt maar één fiets tegelijk huren.
-
Kan ik een TIER-fiets reserveren?
Nee, je kan TIER-fietsen via onze app niet reserveren. Op het moment dat je een fiets selecteert op de kaart en een rit start, begint je huur te lopen.
Kosten en betalen
-
Hoeveel kost het huren van een TIER-fiets?
De huurprijs van een TIER-fiets verschilt per stad. Je betaalt altijd een starttarief van € 1 en daarnaast een prijs per minuut. De prijs die je ziet na het starten van je rit, is altijd de hoogste minuutprijs en kan dus afwijken van de echte prijs.
Dit zijn de prijzen per stad:
- Utrecht: € 0,26 p/min
- Maarssen: € 0,26 p/min
- Vleuten - De Meern: € 0,26 p/min
- Nieuwegein: € 0,26 p/min
- Eindhoven: € 0,26 p/min
- Veldhoven: € 0,26 p/min
-
Hoe betaal ik voor mijn rit?
Je betaalt los voor iedere rit die je maakt op een TIER-fiets. We schrijven de kosten van je rit maandelijks van je rekening af, tegelijk met de kosten van je NS Flex-abonnement.
-
Waar zie ik hoeveel mijn rit heeft gekost?
Je vindt de kosten voor je rit bij je transacties in Mijn NS. Daarnaast krijg je elke maand een factuur van ons, met daarop alle ritten die je in een maand gemaakt hebt.
Kosten op je factuur
Je vindt de ritten met de TIER-fiets op je factuur onder het kopje 'Deur-tot-deurdiensten' en vervolgens 'Elektrische deelfiets'. Ook staat er informatie over de datum van je rit, waar je de fiets hebt opgehaald en hoe lang je hebt gefietst. -
Krijg ik met mijn NS Flex-abonnement korting op de huur?
Nee, je krijgt met je NS Flex-abonnement alleen korting op je treinreizen.
-
Ik heb teveel betaald of een vraag over mijn betaling
Neem dan contact op met de NS Klantenservice. Zij denken graag met je mee!
Parkeren en rit stoppen
-
Hoe stop ik mijn rit?
Wil je de huur van de fiets stoppen? Zorg dat je in een servicegebied staat. Dit is het gebied dat niet rood gekleurd is óf waar blauwe P's staan. Als er blauwe P's op de kaart staan, dan is het in dat gebied verplicht om in de aangegeven blauwe parkeerzones te parkeren.
Kijk altijd goed of je met de fiets geen doorgang blokkeert. Duw daarna de standaard naar beneden, zet je fiets op slot en stop je rit in de app.
-
Waar mag ik de TIER-fiets parkeren?
Je mag je fiets alleen parkeren in een servicegebied. Dit is het gebied dat niet rood gekleurd is óf waar blauwe P's staan. Als er blauwe P's op de kaart staan, dan is het in dat gebied verplicht om in de aangegeven blauwe parkeerzones te parkeren.
-
Kan ik mijn rit pauzeren?
Als je je fiets op slot zet, pauzeer je je rit. Je kan dit zo vaak doen als je wilt. Je betaalt dan wel nog steeds de prijs per minuut.
Wanneer je je rit hebt gepauzeerd, kan je de fiets niet verplaatsen. Hou er rekening mee dat je de fiets maximaal 2 uur kan huren, inclusief pauzes. Na de 2 uur stopt de rit automatisch.
-
Kan ik de TIER-fiets op slot zetten tijdens een actieve rit?
Dat kan. Als je je fiets op slot zet, pauzeer je je rit. Je kan dit zo vaak doen als je wilt. Je betaalt dan wel nog steeds de prijs per minuut.
Wanneer je je rit hebt gepauzeerd, kan je de fiets niet verplaatsen. Hou er rekening mee dat je de fiets maximaal 2 uur kan huren, inclusief pauzes. Na de 2 uur stopt de rit automatisch.
-
Ik kan mijn rit niet stoppen.
Lukt het niet om de huur van je fiets te stoppen? Probeer de volgende oplossingen:
- Controleer of je niet in een rode zone staat met een parkeerverbod.
- Controleer of je je locatie deelt en je internetverbinding hebt.
- Rijd dan wat rond in het gebied, zodat de gps je locatie kan herkennen.
- Controleer of de fiets op slot staat en het slot goed in de fiets zit.
Kan je je rit nog steeds niet stoppen?
Neem dan contact op met de TIER klantenservice (tussen 08.00 and 20.00) op +31 20 53 217 66.
Problemen onderweg
-
De TIER-fiets staat er niet.
Waarschijnlijk geeft je telefoon jouw locatie niet goed door. Controleer of je locatie op de kaart klopt.
Klopt je locatie niet (helemaal)?
Ververs je locatie door twee keer op het blauwe pijltje rechtsonder op de kaart te klikken.Klopt je locatie?
Dan wordt misschien de locatie van de fiets niet goed doorgegeven. Kijk of de fiets ergens anders in de omgeving staat.
Als je de fiets hierna nog niet kunt vinden, zoek dan een andere fiets in de buurt.
-
De elektrische ondersteuning werkt niet (meer).
De elektrische ondersteuning gaat automatisch aan wanneer je sneller gaat dan 5 km/u.
Gebeurt dit niet?
Neem dan contact op met de klantenservice van TIER (tussen 08.00 and 20.00) op +31 20 53 217 66. -
De TIER-fiets heeft een lekke band.
Neem contact op met de klantenservice van TIER (tussen 08.00 and 20.00) op +31 20 53 217 66 om de lekke band te melden.
-
Ik krijg mijn TIER-fiets niet van het slot.
Krijg je je fiets niet van het slot?
- Ga dan naar het scherm van je actieve rit.
- Klik hier op 'Pauzeer of hervat fiets'
- Kies daarna voor 'Fiets opnieuw opstarten'
Lukt het niet?
Neem dan contact op met de NS Klantenservice.
-
De TIER-fiets is gestolen.
Neem meteen contact op met de klantenservice van TIER (tussen 08.00 and 20.00) op +31 20 53 217 66 om de diefstal te melden.
-
Ik heb een ongeluk gehad.
Zorg altijd eerst dat je zelf veilig bent. Bel de politie of ambulance als dit nodig is. Neem daarna contact op met de klantenservice van TIER (tussen 08.00 and 20.00) op +31 20 53 217 66.
Veiligheid en regels
-
Hoelang mag ik een TIER-fiets gebruiken?
Je huurt een fiets maximaal 1 of 2 uur, afhankelijk van de stad en inclusief eventuele pauzes. Na deze tijd stopt de rit automatisch. De elektrische trapondersteuning valt dan uit. Je kunt op dat moment wel een nieuwe rit starten.
-
Zijn de regels in iedere regio en stad hetzelfde?
De meeste regels zijn overal hetzelfde. Het kan per regio of stad verschillen, waar je de fiets mag parkeren.
Je parkeert je fiets altijd in een servicegebied. Dit is het gebied dat niet rood gekleurd is óf waar blauwe P's staan. Als er blauwe P's op de kaart staan, dan is het in dat gebied verplicht om in de aangegeven blauwe parkeerzones te parkeren.
-
Kan er iemand op de bagagedrager zitten?
Nee, de fiets is niet gemaakt op 2 personen te dragen. Je kan dus niet op de bagagedrager zitten.
-
Kan ik de TIER-fiets buiten het servicegebied gebruiken?
Buiten het servicegebied, mag je wel fietsen. Dit gebied is in het rood aangegeven op de kaart. Je mag je rit hier alleen niet stoppen. Doe je dit wel, dan betaal je extra kosten voor het verplaatsen van de fiets.
Over de fiets
-
Hoe laad ik de TIER-fiets op?
Dit hoef je niet zelf te doen. Wanneer een batterij bijna leeg is, vervangen de medewerkers van TIER hem.
-
Hoe doe ik het licht van mijn TIER-fiets aan?
Als je je rit start, gaan de lichten automatisch aan.
Gebeurt dat niet?
Neem dan contact op met de klantenservice van TIER (tussen 08.00 and 20.00) op +31 20 53 217 66. -
Hoeveel kilometer kan ik met een volle batterij fietsen?
Zodra je een fiets aanklikt op de In de buurt-kaart, zie je hoeveel kilometer je ongeveer nog kan rijden. Als er meerdere fietsen in de buurt staan, kies dan altijd de fiets met de volste batterij.
-
Hoe haal ik de fiets van het slot?
Zo haal je de fiets van het fysieke slot:
- Start je rit via de app.
- Trek de kabel aan de zijkant van de fiets uit het wielslot.
- Steek de pen vervolgens aan de achterkant van de fiets in het spatbord.
-
Hoe zet ik de fiets op slot?
Zet je fiets onderweg op slot of voordat je je rit stopt.
- Trek de kabel uit het spatbord aan de achterkant van de fiets.
- Doe de kabel daarna in het wielslot aan de zijkant van de fiets.
- Is het lampje op het stuur groen geworden? Dan staat de fiets op slot. Je kan nu eventueel je rit stoppen.
Blijft het lampje paars?
Het slot werkt helaas niet altijd goed. Trek de kabel uit het wielslot en probeer het nog een keer.