Naar content

Hoofdnavigatie

Correctietarieven

Bij NS Flex kennen we verschillende correctietarieven die u op uw factuur kunt terugvinden. Deze correctietarieven worden bij uw eerstvolgende factuur in rekening gebracht. Houd u hier rekening mee.


Verschillende correctietarieven

Een correctietarief kan om verschillende redenen in rekening worden gebracht. Namelijk wanneer:

  • een check-in of check-uit ontbreekt en wij de ritprijs niet kunnen bepalen
  • bij controle geconstateerd wordt dat een check-in ontbreekt en u dus niet in bezit bent van een geldig vervoerbewijs
  • bij controle geconstateerd wordt dat u tegen de reisrichting in reist
  • bij controle geconstateerd wordt dat een geldig reisrecht voor de 1e klas ontbreekt, terwijl u in de 1e klas zit 
  • bij controle geconstateerd wordt dat een vereist Toeslag product ontbreekt

Vergeten check-in of check-uit

Het gebeurt ons allemaal wel eens. Dat je vergeet in of uit te checken. Als we dit niet zelf kunnen corrigeren, brengen we een correctietarief in rekening.

De hoogte van het correctietarief is standaard €20 voor de trein als je 2e klas reist tegen het normale tarief. Bij de berekening van het correctietarief houden we er natuurlijk rekening mee of je 2e klasse reist of 1e klasse met een klassewissel. En of je een kortingsabonnement hebt. 

Voorbeeld: reis je 2e klasse met 40% korting dan is het correctietarief €12 (€20 x 0,6).

Een vergeten check-uit kunt u ook zelf corrigeren door binnen 6 uur na uw reis alsnog uit te checken bij een paaltje of poortje van NS.

Ongeldig vervoersbewijs

Komt de conducteur er tijdens de vervoersbewijscontrole achter dat u niet bent ingecheckt, dan registreert hij dit. Dit leidt tot een correctietarief (boete) van € 50.

Let op: dit correctietarief wordt bij uw volgende factuur in rekening gebracht. 

Verkeerde klasse

Reist u 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs? Dan registreert de conducteur dit bij controle wat leidt tot een 'Correctietarief: toeslag 1e klas ontbreekt' van € 20.

Let op: dit correctietarief wordt bij uw volgende factuur in rekening gebracht. 

Intercity direct

Wilt u reizen met de Intercity direct, dan moet u een extra toeslag betalen. Deze koopt u heel eenvoudig door uw OV-chipkaart voor de Toeslagzuil te houden op het perron. Doet u dit niet, of vergeet u dit? Dan rekent de registreert de conducteur dit bij controle wat leidt tot een correctietarief van € 10. 

Let op: dit correctietarief wordt bij uw volgende factuur in rekening gebracht.