Naar content

Hoofdnavigatie

Geld terug bij vertraging

Had u vertraging tijdens uw binnenlandse reis met NS? Daar balen wij ook van. Daarom kunt u bij een vertraging van 30 minuten of langer een vergoeding aanvragen. Bij Intercity direct kan dit al bij 15 minuten vertraging.


Hoogte vergoeding

Had u meer dan 30 minuten vertraging op uw binnenlandse reis met NS? Dan kunt een vergoeding aanvragen. Bij de Intercity direct kan dit al bij een vertraging van 15 minuten. Hoeveel vergoeding u krijgt hangt af van uw situatie.

NS betaalt geen vergoeding uit als…

  • de vergoeding lager is dan € 2,30. 
  • vooraf een langere reistijd was aangekondigd. 
  • de vertraging werd veroorzaakt door een andere vervoerder dan NS. 
  • u niet heeft in- of uitgecheckt met uw OV-chipkaart of NS-Business Card. 
  • u de aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum indient. 
  • er een bijzonder geval van overmacht was. Bijvoorbeeld een landelijke stroomstoring. 

Aanvraag indienen

Ik reisde met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart

De snelste manier om een aanvraag in te dienen is via Mijn NS. Heeft u nog geen Mijn NS? Dan kunt u een account aanmaken. Of dien uw aanvraag in via dit online formulier

  • Open uw Reishistorie in Mijn NS
  • Klik op de reis waar het om gaat
  • Klik op ‘Geld terug bij vertraging’ onder het kopje ‘Snel regelen’
  • Start uw aanvraag

Ik reisde met Intercity direct, e-ticket of aanvullend vervoerbewijs

Dan kunt u uw aanvraag makkelijk online indienen via het formulier ‘Aanvraag Geld Terug bij Vertraging’. 

Ik reisde met een NS-Business Card

Reisde u met de NS-Business Card, dan kunt u uw aanvraag doen via uw Mijn NS Zakelijk account. 

  • Open Mijn NS Zakelijk
  • Ga naar 'Gemaakte reizen'
  • Zoek de reis waar het om gaat
  • Klik op ‘Geld terug bij vertraging aanvragen’
  • Start uw aanvraag

Uitbetaling vergoeding

We mailen u meestal binnen een week of uw aanvraag is goedgekeurd en wat het eventuele bedrag is. Dit bedrag storten wij automatisch terug op het rekeningnummer dat u heeft opgegeven.

Heeft u uw aanvraag binnen 5 dagen na uw reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat u reactie ontvangt. De vertragingsgegevens zijn dan pas definitief bekend in onze systemen.

Heeft u nog vragen?

Onze Klantenservice helpt u graag verder. Zij zijn dag en nacht bereikbaar via 030 - 751 51 55, Twitter @NS_online of Facebook.