Naar content

Hoofdnavigatie

Gevonden en verloren voorwerpen

Iets verloren of vergeten in de trein of op het station? Dat is heel vervelend, meld het ons direct online en we houden in de gaten of je voorwerp wordt gevonden.


Zo werkt het

Je doet een melding

Als je een voorwerp bent verloren doe dan zo snel mogelijk online een melding. Vertel ons hierbij zo veel mogelijk over je voorwerp want dat vergroot de kans dat we het vinden. Weet je zeker dat de trein waarin je het voorwerp bent verloren nog rijdt? Neem dan na het invullen van het formulier telefonisch contact met ons op.

Let op: Ben je je voorwerp kwijtgeraakt in een trein van een andere vervoerder? Kijk dan op iLost of maak er melding van bij de betreffende vervoerder. Zo vergroot je de kans dat je je voorwerp terugkrijgt.

Let op: Ben je jouw persoonlijke OV-chipkaart, bankpas of legitimatiebewijs verloren? Dan kun je helaas geen melding doen. Deze worden direct overgedragen aan de verantwoordelijke instanties en dienen geblokkeerd en vervangen te worden.

We gaan zoeken

Wij streven ernaar om binnen 2 dagen je melding in behandeling te nemen. Ook doen wij ons uiterste best je binnen deze termijn te laten weten of je voorwerp al gevonden is. Vanwege het grote aantal meldingen lukt dit helaas niet altijd. Heb je na 3 dagen nog niks van ons gehoord? Neem dan zelf telefonisch contact met ons op.

We zoeken door de voorwerpen die zijn of nog worden gevonden te vergelijken met de informatie uit jouw melding. Als er een match is dan nemen we contact met je op.

We zoeken maximaal 3 weken naar je voorwerp. Houd er wel rekening mee dat als je voorwerp niet in de eerste twee dagen wordt gevonden de kans helaas erg klein is dat het nog boven water komt.

Als we je voorwerp vinden

Voorwerpen die worden gevonden, blijven in de meeste gevallen 5 dagen aanwezig op het station waar het voorwerp is ingeleverd. Zit jouw voorwerp hiertussen? Dan krijg je van ons bericht waar en wanneer je jouw voorwerp kunt ophalen. Het voorwerp kan alleen worden meegenomen op vertoon van je legitimatiebewijs en het door ons verstrekte referentienummer.

Na 5 dagen worden voorwerpen naar het Bureau Gevonden Goed gestuurd. Als je voorwerp hier terecht komt kunnen we het alleen naar je opsturen. De verzendkosten zijn minimaal € 15.

Zelf iets gevonden op het station of in de trein?

Je kunt een gevonden voorwerp aan een NS-medewerker op het station of in de trein geven. Als dat niet lukt, kun je het ook online aangeven.

Veelgestelde vragen

  • Waarom kan ik geen identiteitsbewijs meer registreren?

    Paspoorten en identiteitsbewijzen kun je niet aanmelden als verloren voorwerp, omdat ze worden overgedragen aan de marechaussee als ze worden gevonden. Om misbruik van je oude identiteitsbewijs te voorkomen, meld je zelf het verlies bij de gemeente. Hier kun je ook een nieuw identiteitsbewijs aanvragen.

  • Waarom kan ik geen OV-chipkaart meer registreren?

    Om fraude te voorkomen adviseren wij je om je OV-chipkaart zo snel mogelijk te blokkeren. Je kunt hier direct ook een vervangende kaart aanvragen. 

  • Waarom kan ik geen losse pasjes meer registreren?

    Ook voor andere passen zoals bank- of zorgpassen geldt dat je deze bij verlies het beste zo snel mogelijk kunt laten blokkeren. Wij hebben gemerkt dat veel mensen dit al uit eigen beweging doen.

  • Wat gebeurt er als mijn voorwerp niet wordt gevonden?

    Als we je voorwerp binnen 3 weken niet terugvinden, vinden wij dat natuurlijk heel vervelend voor je. Is dit het geval? Dan krijg je hierover na drie weken een definitief bericht. Je zoekopdracht wordt op dat moment ook gesloten.