Naar content

Hoofdnavigatie

Basis

Een goede keuze als je af en toe met het openbaar vervoer reist en geen saldo wilt laden maar achteraf op rekening wilt betalen.

  • Geen abonnement nodig

Actie: t/m 16 augustus betaal je géén € 10 administratiekosten. Wees er dus snel bij!*

* NS behoudt zich het recht om de actie vervroegd te beëindigen.

€ 0 / mnd

Je betaalt alleen je reiskosten

Bestellen

Reis binnen 1 uur flex met je huidige OV‑chipkaart of ontvang binnen 10 dagen een nieuwe kaart.

Veilig en gemakkelijk betalen via je eigen bank.


Dit is NS Flex

Met NS Flex Basis maak je gebruik van alle voordelen van NS Flex. Dit zijn ze in het kort:

  • Geen saldo laden vooraf maar maandelijks betalen via automatische incasso
  • Altijd inzicht in je actuele reiskosten in de NS-app en via Mijn NS
  • Volle trein? Switch eenvoudig naar 1e klas in de app
  • Ook OV-fiets en fietsenstalling achteraf op rekening betalen
  • Reis je tijdelijk meer? Zet een abonnement met korting aan

Precies weten hoe het werkt?

Dit is NS Flex Basis

NS Flex Basis is de gratis variant van NS Flex. Hiermee reis je op rekening met trein, bus, tram en metro zonder abonnement. Je hoeft geen saldo te laden op je OV‑chipkaart maar betaalt achteraf via automatische incasso. Daarnaast kun je gebruik maken van de andere voordelen van NS Flex.

Korting?

Wil je toch korting ontvangen op je treinreizen? Kijk dan eens naar onze abonnementen. Gebruik de Keuzehulp bij het kiezen van je abonnement.

Bestel online en reis binnen 1 uur

NS Flex Basis bestel je online in onze webshop. Je betaalt eenmalig € 10 administratiekosten.
Actie: t/m 16 augustus betaal je géén € 10 administratiekosten. Wees er dus snel bij!

Tijdelijke actie

Als je nu bestelt, betaal je tijdelijk geen € 10 administratiekosten. Deze actie loopt t/m 16 augustus, dus wees er snel bij!

Nog geen persoonlijke OV-chipkaart?

Als je nog geen persoonlijke OV-chipkaart (met pasfoto) hebt, kun je dit aangeven tijdens het bestellen. Je ontvangt je OV-chipkaart inclusief NS Flex Basis binnen 1 week bij je thuis.

Huidige OV‑chipkaart behouden?

Heb je al een persoonlijke OV‑chipkaart (met pasfoto) en wil je deze blijven gebruiken? Voer dan tijdens het bestellen je OV‑chipkaartnummer in.

Iedere maand een overzichtelijke factuur

Met NS Flex Basis reis je niet op saldo maar ontvang je iedere maand een factuur die je betaalt via automatische incasso. Op de factuur staan je reiskosten maar ook eventuele andere gemaakte kosten zoals een upgrade naar 1e klas, de huur van een OV-fiets, of een correctietarief als je vergeten bent uit te checken en we de ritprijs niet konden bepalen.

Altijd inzicht in je kosten

Met NS Flex hoef je geen saldo te laden op je OV‑chipkaart maar betaal je je reizen achteraf via een maandelijkse factuur. Dit maakt reizen met NS nog gemakkelijker. Om gedurende de maand inzicht te houden in de kosten die je maakt, zijn deze online in te zien via Mijn NS en de NS-app.

Tijdelijk korting op je treinreizen?

Reis je sommige maanden vaker met de trein? Met NS Flex Basis kun je eenvoudig wisselen naar een abonnement met korting. Elke wijziging geldt minimaal 1 maand. Daarna kun je weer terug naar NS Flex Basis. Wil je hulp bij het kiezen van je abonnement? Doe dan onze Keuzehulp.

Automatische check-uit

Ben je vergeten uit te checken? Met NS Flex corrigeren we je vergeten check-uit automatisch als we kunnen achterhalen waar je waarschijnlijk bent uitgestapt, bijvoorbeeld omdat je vaak dezelfde route aflegt. Dit doen we aan de hand van je reishistorie. We rekenen daar dan de normale ritprijs voor. Kunnen we het niet achterhalen? Dan rekenen we een correctietarief. Deze vind je terug op je factuur.

Overstappen naar NS Flex Basis

Heb je een NS-abonnement met saldo laden en wil je graag overstappen naar NS Flex Basis? Dat kan. Je kunt elk moment overstappen naar NS Flex. Ook als je een jaarabonnement hebt.

Zo werkt het

Log in op Mijn NS en pas je abonnement aan bij Mijn producten. Wij beëindigen automatisch je huidige abonnement en je vooruitbetaalde abonnementskosten storten we terug.

Als er nog saldo op je kaart staat, verrekenen we dit automatisch op je NS Flex factuur. Bij een nieuwe kaart is dit helaas niet mogelijk maar we kunnen het bedrag wel terugstorten. Haal NS Flex Basis op bij de kaartautomaat. Dit is de allerlaatste keer dat je de automaat nodig hebt.