Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Traject Vrij

Voordelen van dit abonnement

  • Onbeperkt reizen op een vast traject
  • 40% korting in de daluren op andere trajecten
  • 40% korting voor 3 medereizigers in de daluren

Direct bestellen

  • Maandelijks te wijzigen of te pauzeren
  • Reizen met bus, tram of metro achteraf op rekening betalen
  • Geen saldo op OV‑chipkaart nodig
  • Jaarcontract
  • Reizen buiten het traject worden maandelijks gefactureerd
  • Saldo laden voor reizen met bus, tram of metro
Alle verschillen tussen NS Flex en Op saldo

Prijs trajectafhankelijk

Dit is exclusief je reiskosten op andere trajecten.

Bestel Traject Vrij

Prijs trajectafhankelijk

Dit is exclusief je reiskosten op andere trajecten.

Bestel Traject Vrij

Hoe NS Flex Traject Vrij werkt

Alles wat je moet weten over reizen met NS Flex Traject Vrij

Op deze tijden reis je met korting

Met Traject Vrij reis je op 1 traject onbeperkt, elke dag, de hele dag.

Op alle overige trajecten reis je met 40% korting op onderstaande tijden:

Buiten de spits (40% korting)

Maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.00 en van 18.30 - 6.30 uur

Weekend (40% korting)

Vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur

Feestdagen (40% korting)

De hele dag

Let op

  • Het moment van inchecken bepaalt of je met of zonder korting reist.
  • De korting geldt niet voor treinreizen met Thalys en Eurostar.

Bestel online en reis binnen 1 uur

NS Flex Traject Vrij bestel je eenvoudig online in onze webshop. Heb je al een persoonlijke OV‑chipkaart met pasfoto? Voer dan tijdens het bestellen je OV‑chipkaartnummer in. Je abonnement kun je binnen een uur na het betalen van je bestelling ophalen bij de NS-kaartautomaat.

Nieuwe OV‑chipkaart?

Wil je graag een nieuwe OV‑chipkaart of heb je nog geen kaart? Dit kun je aangeven tijdens het bestellen. Je nieuwe OV‑chipkaart met daarop je NS Flex abonnement ontvang je binnen 1 week thuis.

Ingangsdatum

Als je je huidige OV‑chipkaart gebruikt, kun je zelf de ingangsdatum van je abonnement bepalen. Deze kun je tot 14 dagen na je bestelling in laten gaan.

Heb je een nieuwe OV‑chipkaart besteld? Dan sturen we deze binnen 7 dagen naar je toe. Zodra je je kaart inclusief abonnement hebt ontvangen, kun je na activering bij een NS-kaartautomaat reizen.

Heb je je bedacht?

Na het bestellen van een abonnement heb je 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je afzien van je abonnement. Gebruik hiervoor het modelformulier of neem contact op met NS Klantenservice. Lees meer over je herroepingsrecht

Je abonnement wijzigen

Reis je niet iedere maand even vaak of soms helemaal niet? Met NS Flex kun je maandelijks eenvoudig wisselen naar een ander NS Flex abonnement of pauzeer je deze tijdelijk door gebruik te maken van NS Flex Basis. Met deze gratis variant krijg je geen korting op je treinreizen maar betaal je ook geen abonnementskosten. Bovendien kun je gebruik blijven maken van alle voordelen van NS Flex als je toch een keer de trein neemt.

Ga je weer vaker gebruik maken van de trein, dan kun je NS Flex Basis ieder moment weer wijzigen naar een NS Flex kortingsabonnement. Wissel je tussen twee verschillende NS Flex abonnementen? Dan geldt de wijziging minimaal een maand. Hierna kun je, als je dat wilt, weer je abonnement wijzigen.

Je wijzigt je abonnement eenvoudig in Mijn NS.

Reiskosten vs abonnementskosten

Abonnementskosten

Je abonnementskosten betaal je zodat je de hele maand onbeperkt op een vast traject kunt reizen en op andere trajecten in daluren 40% korting ontvangt. Bovendien geeft het je de mogelijkheid om te profiteren van alle andere voordelen van NS Flex.

Reiskosten

Naast je abonnementskosten betaal je eventuele reiskosten. Dit zijn de kosten die je maakt voor je treinreizen buiten je vaste traject om en eventuele kosten voor reizen met bus, tram of metro.

Iedere maand een factuur

Met NS Flex hoef je geen saldo te laden op je OV‑chipkaart, maar betaal je de reiskosten achteraf via een maandelijkse factuur. Hierop staan je abonnements- en eventuele reiskosten en mogelijk andere gemaakte kosten zoals een upgrade naar 1e klas, de huur van een OV-fiets of het gebruik van NS-fietsenstalling.

Goed om te weten

Je abonnementskosten betaal je altijd vooruit, je reiskosten betaal je achteraf.

Altijd inzicht in je kosten

Met NS Flex Traject Vrij hoef je geen saldo te laden op je OV‑chipkaart, maar betaal je de reizen buiten je traject om achteraf via een maandelijkse factuur. Dit maakt reizen met NS nog gemakkelijker. Om gedurende de maand inzicht te houden in de kosten die je maakt, zijn deze online in te zien via Mijn NS en de NS-app.

Automatische check-uit

Ben je vergeten uit te checken na een reis buiten je vaste traject om? Met NS Flex corrigeren we je vergeten check-uit automatisch als we kunnen achterhalen waar je waarschijnlijk bent uitgestapt, bijvoorbeeld omdat je vaker deze route aflegt. Dit doen we aan de hand van je reishistorie. We rekenen daar dan de normale ritprijs voor. Kunnen we het niet achterhalen? Dan rekenen we een correctietarief. Deze vind je ook terug op je factuur.

Overstappen naar NS Flex

Heb je een NS-abonnement op saldo en wil je graag overstappen naar NS Flex Traject Vrij? Dat kan. Je kunt elk moment overstappen naar NS Flex, ook als je een jaarabonnement hebt.

Zo werkt het

Log in op Mijn NS en klik op de button Direct bestellen bij ‘Stap nu over naar NS Flex’. Wij beëindigen automatisch je huidige abonnement en je vooruit betaalde abonnementskosten storten we terug.

Nog saldo op je kaart?

Als er nog saldo op je kaart staat, verrekenen we dit automatisch op je eerste NS Flex factuur. Neem je een nieuwe kaart bij je abonnement, dan is dit helaas niet mogelijk maar we kunnen het saldo op je oude kaart wel terugstorten op je rekening.

Ophalen bij de NS-kaartautomaat

Je hoeft nu alleen nog NS Flex Traject Vrij op te halen bij de kaartautomaat. Dit is de laatste keer dat je de automaat nodig hebt.

Hoe Traject Vrij op saldo werkt

Alles wat je moet weten over reizen met Traject Vrij op saldo

Op deze tijden reis je met korting

Met Traject Vrij reis je op 1 traject onbeperkt, elke dag, de hele dag.

Op alle overige trajecten reis je met 40% korting op onderstaande tijden:

Buiten de spits (40% korting)

Maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.00 en van 18.30 - 6.30 uur

Weekend (40% korting)

Vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur

Feestdagen (40% korting)

De hele dag

Let op

  • Het moment van inchecken bepaalt of je met of zonder korting reist.
  • De korting geldt niet voor treinreizen met Thalys en Eurostar.
  • Reis je met bus, tram of metro? Vergeet dan niet om saldo op je kaart te laden.

Goed om te weten

Met NS Flex kun je ieder abonnement maandelijks wijzigen of pauzeren.
Selecteer bovenaan de pagina ‘NS Flex’ voor meer informatie over NS Flex Traject Vrij.

Bestel online en reis binnen 1 uur

Een Traject Vrij abonnement bestel je eenvoudig online in onze webshop.

Huidige of nieuwe OV‑chipkaart

Heb je al een persoonlijke OV‑chipkaart met pasfoto? Voer dan tijdens het bestellen je OV‑chipkaartnummer in. Je abonnement kun je binnen een uur na het betalen van je bestelling ophalen bij de NS-kaartautomaat.

Wil je graag een nieuwe OV‑chipkaart of heb je nog geen kaart? Dit kun je aangeven tijdens het bestellen. Je nieuwe OV‑chipkaart met daarop je abonnement ontvang je binnen 1 week thuis.

Ingangsdatum

Zowel bij het gebruik van je huidige OV-chipkaart als een nieuwe kaart kun je zelf de ingangsdatum van je abonnement bepalen. Deze kun je tot 3 maanden na je bestelling in laten gaan.

Heb je al een NS-abonnement?

Heb je al een abonnement en wil je overstappen naar Traject Vrij op saldo?
Je wijzigt je abonnement eenvoudig in Mijn NS.

Heb je je bedacht?

Na het bestellen van een abonnement heb je 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je afzien van je abonnement. Gebruik hiervoor het modelformulier of neem contact op met NS Klantenservice. Lees meer over je herroepingsrecht

De looptijd van Traject Vrij op saldo

Traject Vrij op saldo wordt ieder jaar automatisch verlengd. Na het eerste jaar kun je je abonnement maandelijks opzeggen of overstappen naar een ander abonnement. Wil je overstappen naar NS Flex? Dat kan altijd, ook binnen het eerste jaar.

Wijzigingen in ons abonnementenaanbod

Vanwege ons vernieuwde abonnementenaanbod zijn onze maandabonnementen per 1 september 2020 niet meer verkrijgbaar. Met NS Flex kun je ieder abonnement maandelijks wijzigen of pauzeren. Selecteer bovenaan de pagina ‘NS Flex’ voor meer informatie.

Terug

Traject Vrij vergelijken

Bekijk hier het verschil tussen NS Flex en Op saldo.
Meer over NS Flex