Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

NS‑Business Card

Al je zakelijke reizen met één kaart geregeld

De NS‑Business Card: dé kaart om te reizen met de trein, bus, tram, metro en meer

Al het vervoer voor jou en je medewerkers compleet geregeld, van A tot Z. Met de NS‑Business Card reizen je medewerkers met het vervoermiddel dat het beste uitkomt. Zo is het vervoer altijd flexibel, efficiënt en goed geregeld.

  • De NS‑Business Card is in de basis gratis;

    je betaalt alleen wanneer de medewerker reist.

  • Voordeel met een abonnement.

    Er kunnen abonnementen worden toegevoegd om extra voordeel te behalen. De abonnementen zijn dagelijks te wijzigen en opzegbaar.

  • Geen gedoe met declaraties:

    de reizen worden maandelijks achteraf gefactureerd via een factuur aan de werkgever. De regie houd je zelf.

Hoe werkt het?

small_basket

1. Kosteloos online bestellen

Bestel gratis je NS‑Business Cards met of zonder abonnement direct online, binnen een week worden de kaarten geleverd.

subscription--small

2. Direct reizen

Na ontvangst van de NS‑Business Card(s) kunnen je medewerkers direct reizen door simpel in- en uit te checken.

invoice--small

3. Declareren is verleden tijd

Elke maand ontvang je in Mijn NS Zakelijk een factuur van de gemaakte reizen en eventuele abonnementskosten.

settings--small

4. Houd zelf de regie

Via het online portaal Mijn NS Zakelijk kun je facturen en rapportages inzien, (extra) kaarten bestellen, abonnementen wijzigen en aangeven wie van welke deur-tot-deurdiensten gebruik mag maken.

ns-flex--large

5. Dagelijks opzegbaar

Vertrekt of verhuist één van je medewerkers? Je kunt de NS‑Business Card dagelijks eenvoudig zelf online wijzigen of opzeggen in Mijn NS Zakelijk.

Voeg een abonnement toe aan de NS‑Business Card

De NS‑Business Card is uit te breiden met diverse abonnementen om extra voordelig te reizen.

 
Business card
Zonder abonnement Bestel de kaart gratis en reis op rekening met het ov
Business card
Dal abonnement Reis met 40% korting in de daluren
Business card
Traject Vrij abonnement Onbeperkt reizen met de trein op een vast traject
Business card
Trein Vrij abonnement Onbeperkt reizen met de trein voor een vast bedrag
Business card
OV Vrij abonnement Onbeperkt reizen met trein, bus, tram en metro
Reizen op rekening met het gehele ov
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
Onbeperkt reizen met de trein door heel Nederland
kruisje / cross
kruisje / cross
kruisje / cross
vinkje /  tick
vinkje /  tick
Onbeperkt reizen met het gehele OV
kruisje / cross
kruisje / cross
kruisje / cross
kruisje / cross
vinkje /  tick
Gebruik­maken van deur-tot-deur-diensten
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
Factuur achteraf
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
Samenreis­korting
kruisje / cross
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
vinkje /  tick
Korting in de daluren
kruisje / cross
vinkje /  tick
kruisje / cross
kruisje / cross
kruisje / cross
Mogelijkheid tot gesplitst betalen
kruisje / cross
kruisje / cross
vinkje /  tick
kruisje / cross
kruisje / cross
Mogelijkheid tot afdelingskaart
vinkje /  tick
vinkje /  tick
kruisje / cross
kruisje / cross
kruisje / cross

Hulp bij het kiezen?

Binnen 3 minuten advies op maat.

Start onze Keuzehulp Direct bestellen

Voor elke rit het juiste vervoer.

Met elke NS‑Business Card kan standaard met de trein, bus, tram en metro worden gereisd. Via Mijn NS Zakelijk regel je zelf gemakkelijk van welke overige deur-tot-deurdiensten je medewerkers gebruik mogen maken.

Trein, bus, tram en metro

Met de trein door heel Nederland én naar Europese bestemmingen

icons/03_large/train-public-transport Created with Sketch.

Bus, tram en metro

Al het OV in Nederland. Maak van reistijd werktijd.

greenwheels-logo Created with Sketch.

Greenwheels

Een deelauto voor elke rit. Ook mogelijk met standplaats op je eigen terrein.

07_icons/03_large/qpark Created with Sketch.

Q-Park P+R

Toegang tot alle P+R terreinen. Speciaal tarief in combinatie met de trein.

07_icons/03_large/ov-fiets Created with Sketch.

OV-fiets en fietsenstalling

OV-fiets huren of eigen fiets bewaakt stallen.

icons/01_small/taxi Created with Sketch.

Taxi

Op rekening met de taxi door heel Nederland.

Bespaar meer met de NS‑Business Card

Altijd switchen naar 1e klas

Toch liever rustig zitten of werken? Tot een kwartier na inchecken switch je nog gemakkelijk naar de 1e klas.

Reis CO2-neutraal

De NS‑Business Card helpt met de reductie van CO2-uitstoot. Reizen met de trein bij NS is in Nederland namelijk 100% CO2-neutraal.

Treintijd is extra tijd

Nog even een meeting voorbereiden of e-mails wegwerken. En wat dacht je van de besparing in administratie door het vervangen van losse declaraties?

Bestel de NS‑Business Card

  • De NS‑Business Card is gratis; Er kunnen abonnementen worden toegevoegd om extra voordeel te behalen. De abonnementen zijn dagelijks te wijzigen en opzegbaar.
  • Je zit nergens aan vast, je betaalt alleen wanneer je reist
  • Flexibel reizen: kies per dag hoe en waarmee je reist.
  • Geen gedoe met declaraties: facturatie achteraf via een factuur aan de werkgever.
  • De regie houd je zelf via het online portaal Mijn NS Zakelijk: inzicht in privé- en zakelijke reizen.
Direct bestellen

Meer dan 5 kaarten bestellen? Bekijk de opties

Nog niet alles duidelijk?

Wat is de NS‑Business Card en welke mogelijkheden biedt de kaart?

De NS‑Business Card is en ov-chipkaart waarmee je op rekening (saldo laden is niet meer nodig) met de trein, bus, tram en metro én deur-tot-deurdiensten* reist. Dit doe je door in- en uit te checken bij de vervoerder van jouw keuze. De NS‑Business Card (de kaart zelf) is gratis. Je kunt, tegen betaling, een abonnement op je kaart zetten. Zet je geen abonnement op de kaart? Dan worden je reiskosten maandelijks, achteraf, in rekening gebracht via een overzichtelijke btw-factuur.

* Dit zijn:

  • Greenwheels
  • Q-park P+R parkeerterreinen
  • OV-fiets huren en eigen fiets bewaakt stallen
  • Taxi
  • Internationaal treinreizen

Of een medewerker gebruik kan maken van deur-tot-deurdiensten hangt af van de toestemming die je hier wel of niet voor verleent in Mijn NS Zakelijk. Dit kun je desgewenst per medewerker aanpassen. Zo kan het zijn dat de ene medewerker alleen de mogelijkheid krijgt tot het huren van een OV-fiets, en de ander van alle diensten gebruik mag maken.

Hoe werkt het met de verschillende abonnementen?

Reis je veel? Dan is het voordeliger om een abonnement toe te voegen aan je NS‑Business Card. Je hebt de keuze uit een Dal, Traject Vrij, Trein Vrij of OV Vrij abonnement. De kaart zelf is gratis, maar je betaalt een vast bedrag aan abonnementskosten. Reizen die je maakt worden, afhankelijk van het soort abonnement, maandelijks achteraf in rekening gebracht (Dal abonnement) of vallen onder je abonnement en zijn dus afgekocht. In dat geval betaal je maandelijks of jaarlijks (jouw keuze) een vast bedrag aan abonnementskosten. Kosten die worden gemaakt voor het gebruik van deur-tot-deurdiensten (zoals OV-fiets, Greenwheels) kunnen bij geen enkel abonnement vooraf worden afgekocht en worden dus, wanneer hier gebruik van is gemaakt, maandelijks achteraf bij je in rekening gebracht.

Bij een Dal abonnement betaal je een vast bedrag waardoor je 40% korting in de daluren krijgt. Gebruik van bus, tram, metro en deur-tot-deurdiensten wordt maandelijks achteraf in rekening gebracht.

Bij een Traject Vrij abonnement betaal je een vast bedrag (afhankelijk van het gekozen traject) waardoor er onbeperkt met de trein op dit traject kan worden gereisd. Reizen die buiten dit traject worden gemaakt, worden maandelijks achteraf in rekening gebracht, net zoals gebruik van bus, tram, metro en deur-tot-deurdiensten.

Bij een Trein Vrij abonnement betaal je een vast bedrag waardoor er onbeperkt met de trein door heel Nederland kan worden gereisd. Gebruik van bus, tram, metro en deur-tot-deurdiensten wordt maandelijks achteraf in rekening gebracht.

Bij een OV Vrij abonnement betaal je een vast bedrag waardoor er onbeperkt met het gehele ov (trein, bus, tram en metro) door heel Nederland kan worden gereisd. Gebruik van deur-tot-deurdiensten wordt maandelijks achteraf in rekening gebracht.

Kijk welk abonnement het beste bij je past met de NS Keuzehulp

Kan ik ook een NS‑Business Card bestellen die door meerdere medewerkers gebruikt kan worden?

Jazeker! NS‑Business Cards kunnen voor één specifieke medewerker, op naam, besteld worden. Maar ook heb je in Mijn NS Zakelijk de keuze om een (in plaats van een persoonlijke kaart) ‘afdelingskaart’ te bestellen. Deze staat niet op naam van een medewerker, maar staat op naam van je organisatie of een (door jou gekozen) specifieke afdeling. Je hebt in het geval van een afdelingskaart de keuze uit de NS‑Business Card zonder abonnement of de NS-Business met Dal abonnement. De overige abonnementen kunnen alleen op individuele basis besteld worden.
Afdelingskaarten bestellen is alleen mogelijk wanneer je klant bent, aangezien je toegang moet hebben tot een Mijn NS Zakelijk account. Hierin kun je persoonlijke- én afdelingskaarten bestellen. Je kunt dus eventueel een gratis NS‑Business Card (zonder abonnement) bestellen om klant te worden en andere kaarten aan te kunnen vragen in het Mijn NS Zakelijk account wat je dan hebt.

Kan er ook privé gereisd worden met de NS‑Business Card?

Ja, dit is mogelijk. De kaart kan namelijk te allen tijde gebruikt worden om mee te reizen. Allereerst is het belangrijk hierover goede afspraken te maken met je medewerkers. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een gebruikersovereenkomst (voorbeeld) voor je medewerkers op te stellen en deze vóór gebruik van de kaart te laten tekenen. Daarnaast kun je ook, wanneer een medewerker meerdere keren per week op een vast traject reist, overwegen een NS‑Business Card Traject Vrij met Gesplitst Betalen abonnement voor de medewerker te bestellen. De kosten voor woon-werkverkeer worden aan jou als werkgever gefactureerd en alle kosten daarbuiten worden direct bij de medewerker in rekening gebracht.
Via de transactieoverzichten (uitgebreide informatie over de gemaakte reizen en transacties) die je in Mijn NS Zakelijk vindt, kun je nagaan wie er bijvoorbeeld in het weekend hebben gereisd of het kenmerk ‘privé’ aan hun reis hebben toegevoegd.

Hoe werkt het met facturatie van de NS‑Business Card(s)?

Omdat er met de NS‑Business Card nooit meer saldo op de kaart geladen hoeft te worden, is de tijd van declareren dus voorbij. Wel zo efficiënt! Maandelijks (rond de 14e van de maand) ontvang je van ons een e-mail met je factuur. Deze vind je, als contactpersoon voor de NS‑Business Card, vanaf dat moment ook terug in je Mijn NS Zakelijk account. Naast de factuur zelf kun je in Mijn NS Zakelijk ook een factuurspecificatie inzien en downloaden. Ook kun je een uitgebreid transactieoverzicht inzien en downloaden. Hierop vind je alle reizen die je medewerkers hebben gemaakt, inclusief de bijbehorende bedragen. Ook zie je hierop bijvoorbeeld wanneer en door wie er niet in- of uitgecheckt is en van welke deur-tot-deurdiensten er gebruik is gemaakt.

Is de NS‑Business Card ook geschikt voor kleine organisaties of voor medewerkers die weinig reizen?

Jazeker, de NS‑Business Card is geschikt voor elke organisatie en elke zakelijke reiziger. Van zzp’ers tot kleine organisaties met enkele medewerkers, tot een Grootzakelijke organisatie met honderden werknemers. Of er nu veel of weinig gereisd wordt. De NS‑Business Card is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Dus voor verschillend reisgedrag, verschillend aanbod. Reis je bijvoorbeeld alleen maar incidenteel? Dan is het nog steeds handig om een NS‑Business Card zonder abonnement in je portemonnee te hebben, voor het geval dat de trein je het beste uitkomt. Wanneer je niet reist betaal je namelijk toch niet, en de kaart is gratis.

Als je meer dan vijf kaarten wilt bestellen dan doe je dit gemakkelijk via dit formulier.

Hoe kan ik mijn consumentenabonnement omzetten naar een NS‑Business Card?

Je hebt één van de andere NS-abonnementen zoals een Voordeelurenabonnement, Dal Vrij, Traject Vrij of NS Flex abonnement. Volg dan onderstaande stappen:

  • Bel met NS Klantenservice: op 030–751 51 55 (lokaal tarief, bereikbaar 24/7). Geef expliciet aan dat je overstapt naar de NS‑Business Card en dat je om die reden je consumentenabonnement wilt beëindigen. Je abonnement wordt dan op de meeste voordelige wijze beëindigd, per de eerst mogelijke einddatum. Wat die datum is, hoor je van de klantenservice medewerker.
  • Beëindiging definitief maken: om je beëindiging definitief te maken moet je na opzegging het abonnement van je OV-chipkaart verwijderen bij een OV-chipkaart ophaalpunt (zoals bijvoorbeeld de NS-kaartautomaat).

Een en ander kun je ook nalezen in de e-mail die je na het telefoongesprek van ons ontvangt.

Staat je vraag er niet tussen? Check de veelgestelde vragen over NS‑Business Card