Naar content

Hoofdnavigatie

Duurzame treinen

Oude treinen worden hergebruikt of duurzaam gesloopt, benieuwd hoe? Lees het hier.


Tweede leven voor dubbeldekstrein

Na ongeveer 20 jaar te hebben gereden worden alle dubbeldekstreinen van het type VIRM gemoderniseerd. Hierbij wordt 86% van de onderdelen opgeknapt en weer opnieuw in de trein gebracht. 10% krijgt een tweede leven elders. De treinbanken gaan bijvoorbeeld naar kantoren en kantines en de zijwanden worden gebruikt om palen voor dijkversteviging van te maken. Samen maakt dit dat we 96% van de materialen hergebruiken. Zo houden we 24 miljoen kilo aan waardevolle materialen in de kringloop. En kunt u weer 20 jaar in een nieuwe trein rijden.

Een tweede leven voor de trein

Wat gebeurt er als een trein wordt gesloopt?

Na 40 jaar kijken we eerst of we de trein nog kunnen opknappen, of ergens anders voor kunnen inzetten. Bijvoorbeeld voor het Spoorwegmuseum, de brandweer, of verkoop. Als dit niet kan halen we de waardevolle onderdelen eruit voor hergebruik in andere treinen en voor de Techniek Fabriek, onze opleiding voor monteurs. Ook worden collector-items eruit gehaald voor verkoop via het goede doel kaNScentraal. Vervolgens gaan we over tot demontage en worden bijna alle onderdelen (97%) weer omgezet tot nieuwe waardvolle grondstoffen, waarmee nieuwe producten geproduceerd worden. Denk bijvoorbeeld aan de tl-buizen, raamrubbers en het metaal. Tot 2028 verwachten we 1000 treinbakken te ontmantelen en te recyclen met een verwacht gewicht van 57,6 miljoen kilogram aan waardevolle grondstoffen.

De lessen en ervaringen bij modernisering en sloop nemen we mee in de specificaties voor de aanschaf van nieuwe treinen, die natuurlijk ook steeds binnenstromen. Zo zorgen we dat onze ambitie waarheid wordt: 100% circulaire treinen.

 

Slooptreinen