Naar content

Hoofdnavigatie

Vraag en antwoord

Vind hier de antwoorden op vragen rondom reizen met je betaalkaart.


1. Waarom moet ik me aanmelden en kan ik niet gewoon direct reizen?

Voor de proef moet je je aanmelden, omdat alleen gereisd kan worden met betaalkaarten die op een zogenaamde toegangslijst geplaatst zijn. Met andere betaalkaarten kun je niet reizen. Ook hebben we jouw gegevens nodig om je uit te nodigen voor het klantonderzoek en het cadeautje toe te sturen. Uiteraard gaan we zeer zorgvuldig om met jouw gegevens. Lees hier meer over in het privacy statement. Mocht in de toekomst ‘reizen met je betaalkaart’ standaard mogelijk worden, dan hoeven klanten zich uiteraard niet aan te melden. Dan pak je je bankpas of creditcard en check je direct in.

2. Wat betaal ik voor de gemaakte reizen?

Voor alle reizen betaal je het normale standaardtarief voor de 2e klas. De prijzen voor deze ritten kun je opzoeken via de Reisplanner op ns.nl of de NS-app. Met je betaalkaart kan je niet met korting reizen of per 1e klas.

3. Hoe kan ik zien voor welke bedrag ik gereisd heb?

Via de app ‘Reizen met je betaalkaart’ voor Android en iOS en via het portaal reizenmetjebetaalkaart.nl kun je al je gemaakte reizen zien, inclusief de bijbehorende kosten. In de definitieve bevestigingsmail zit een activatielink hiervoor.

4. Wanneer worden de reisbedragen van mijn bankrekening afgeschreven?

Aan het einde van de dag worden de kosten van de gemaakte reizen bij elkaar opgeteld. Vervolgens worden ’s nachts alle gemaakte reizen verwerkt. De volgende dag is het bedrag van je rekening afgeboekt en zichtbaar op je rekeningoverzicht van je bankrekening of creditcard.

5. Ik kan niet reizen / Wat gebeurt er als het bedrag niet kan worden afgeschreven van mijn rekening? 

Als een betaling niet kan worden afgeschreven, bijvoorbeeld door onvoldoende saldo op je rekening, kan je niet meer reizen. Je betaalkaart is dan alleen geblokkeerd voor het OV. Andere betalingen kan je nog wel doen met je betaalkaart. Je lost dit eenvoudig op door via iDEAL het openstaande bedrag alsnog te betalen. Dat kan via reizenmetjebetaalkaart.nl en de mobiele app. Je kunt daarna weer reizen.