Hoofdnavigatie

Naar content

Voor- en nadelen

Veel reizigers hebben kortere reistijden en meer verbindingen. Toch was het onvermijdelijk dat sommige reizigers te maken krijgen met minder treinen, langere reistijden en/of extra overstappen.


  • De extra treinen tussen Amsterdam en Eindhoven en het goederenvervoer op deze route maken de aansluiting in Tiel van de Arriva-trein uit Arnhem op de Sprinter naar Utrecht Centraal 19 minuten langer (18 minuten langer in de andere richting). De reistijd van Utrecht Centraal naar Tiel en Tiel Passewaaij neemt 6 minuten toe. In de andere richting neemt de reistijd 5 minuten toe. Dit komt door een langere stop in Geldermalsen.
  • In Hoorn is in het weekend en op werkdagen in de daluren de overstap van de Intercity’s uit Enkhuizen op de Sprinters richting Alkmaar en Purmerend en v.v. tot 14 minuten langer. In spitsuren is de overstap hier enkele minuten korter.
  • Rond ’s-Hertogenbosch hoeven veel Sprinter reizigers niet meer over te stappen en zijn reizigers met de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten korter onderweg. Dit betekent ook dat de overstappen van deze Sprinter op de Sprinter en Intercity richting Nijmegen, op de Sprinter richting Geldermalsen en richting Tilburg 7 minuten langer worden. Voor reizigers naar Tilburg is de Intercity naar Roosendaal een alternatief want deze aansluiting wordt nu wel geboden.
  • De Sprinter Apeldoorn - Almelo - Enschede moet op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo wegens drukte op het spoor 1 keer per uur 13 minuten wachten voordat deze kan doorrijden richting Enschede. In de andere richting is dit 6 minuten. Reist u verder dan Almelo, dan bent u hierdoor langer onderweg. Reist u naar de stations Hengelo en Enschede, dan kunt u in Almelo overstappen van de Sprinter op de nieuwe Keolis-sneltrein Raalte-Almelo-Enschede en vice versa. De Intercity van Schiphol Airport naar Enschede is om dezelfde reden in de spits 2 minuten langer onderweg tussen Almelo en Enschede.
  • Op werkdagen rijden in de ochtendspits minder Intercity’s van Amsterdam naar Schagen en op zaterdagochtend tot circa 9.30 uur minder Intercity’s van Amsterdam naar Alkmaar. Op werkdagen vervalt in de late avondspits 1 Intercity van Schagen naar Amsterdam. Deze Intercity’s reden allemaal in de tegenspitsrichting.
  • De Sprinter Amsterdam - Breukelen - Utrecht Centraal - Rhenen vertrekt door drukte op het spoor in de daluren 5 keer per dag 11 minuten eerder vanuit Amsterdam Centraal (vertrek om 6.28, 10.28, 12.28, 14.28 en 18.28 uur) en staat dan 12 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena. Door het eerdere vertrek wordt de doorgaande verbinding van Uitgeest naar Rhenen in deze gevallen niet geboden. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal - Rhenen.
  • In vroege ochtend en in avonduren rijdt 1 in plaats van 2x per uur een Intercity Sittard - Heerlen. Daar staat tegenover dat enkele van deze treinen voortaan van en naar Eindhoven rijden.