Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

OV-chip Plus-abonnement

Heb je een visuele beperking? Dan kun je je reis van tevoren telefonisch of online boeken met het OV-chip Plus-abonnement, zodat je niet hoeft in of uit te checken. Al je geboekte reizen worden maandelijks automatisch van je rekening afgeschreven en je kunt je facturen downloaden in Mijn NS. Dit abonnement is nog aan te vragen tot 1 december 2022. Op deze pagina vind je meer informatie.


OV-chip Plus stopt

Vanaf januari 2023 kun je niet meer met OV-chip Plus reizen. Je checkt dan zelf in en uit in het openbaar vervoer met een NS-Business Card of een NS Flex-abonnement voor blinden of slechtzienden. Lees hieronder hoe het in- en uitchecken werkt per soort abonnement.

Van OV-chip Plus naar NS-business Card

Je kunt reizen met de NS-business Card, die je aanvraagt bij het Serviceloket voor Blinden en Slechtzienden van Translink via het formulier hieronder. Je kunt de kaart bestellen als je een OV-begeleiderskaart B hebt. En je hoeft niet per se zakelijk te reizen; een KvK-nummer is niet nodig.

Met de NS-Business Card betaal je jouw kosten via automatische incasso. Dat betekent dat je geen saldo hoeft te laden om in en uit te checken. Gaat er iets mis met inchecken of uitchecken? Dan corrigeert het Serviceloket voor Blinden & Slechtzienden de gemiste incheck of uitcheck voor je; bij NS én andere vervoerders.

Heb je vragen? Bel dan het Serviceloket voor Blinden & Slechtzienden van Translink op 0800 - 4848400 (gratis), van maandag tot en met vrijdag van 8.00 - 17.00 uur. Je kunt ook mailen via serviceloket@ov-chipkaart.nl.

Van OV-chip Plus naar NS Flex

Je kunt vanaf 1 november 2022 kiezen voor een NS Flex-abonnement voor Blinden en Slechtzienden. Je checkt in en uit in het hele openbaar vervoer, zonder vooraf saldo op je OV-chipkaart te laden. Je betaalt maandelijks achteraf via automatische incasso en je vindt je kosten op je factuur in Mijn NS.

Gemiste incheck of uitcheck corrigeren

Mis je een incheck of een uitcheck? Dan corrigeren we deze aan de hand van je reisgeschiedenis. Je hoeft daar niets voor te doen. Je kunt een gemiste incheck of uitcheck bij NS zelf 10 keer per jaar laten aanpassen in Mijn NS. Bij andere vervoerders kan dat 3 keer per jaar. Je vraagt dit aan via de website van Uitcheckgemist.

Je kunt een NS Flex-abonnement voor Blinden en Slechtzienden vanaf 1 november op deze pagina aanvragen als je een OV-begeleiderskaart B hebt. Heb je vragen? Bel dan met NS Klantenservice op 0800 - 7245482 (gratis). We zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Vraag en antwoord over OV-chip Plus

  • Hoe kan ik OV-chip Plus aanvragen?

    Het aanvragen van OV-chip Plus is gratis. Hiervoor heb je het volgende nodig: 

    • een persoonlijke OV-chipkaart die minimaal nog 8 weken geldig is;
    • een OV-Begeleiderskaart met categorie B als je niet zelfstandig kunt reizen met het openbaar vervoer.

    Je kunt OV-chip Plus aanvragen door het aanvraagformulier in te vullen en op te sturen naar:

    NS Klantenservice OV-chip Plus
    Antwoordnummer 685
    3500 VE Utrecht

    Vergeet niet een kopie van je OV-Begeleiderskaart (B) mee te sturen. Houd rekening met een verwerkingstijd van 2 weken.

  • Waar is OV-chip Plus allemaal geldig?

    OV-chip Plus is geldig in alle NS-treinen en in de treinen van Arriva, Breng, Connexxion, Keolis, Qbuzz (R-net) en Blauwnet. De OV-chip Plus is te gebruiken in combinatie met een NS-abonnement. Je kunt OV-chip Plus niet gebruiken in de bus, tram en metro.

  • Hoe kan ik OV-chip Plus op mijn OV-chipkaart laden?

    Na het aanvragen van OV-chip Plus schrijven wij eenmalig € 0,01 van je rekening af om het rekeningnummer te controleren. Vervolgens ontvang je een e-mail van NS met het verzoek om OV-chip Plus eenmalig op je OV-chipkaart te laden. Dat kan bij de NS-servicebalie, de NS-kaartautomaat of een ander OV-chipkaartophaalpunt.

  • Hoe kan ik mijn reis boeken met OV-chip Plus?

    Met OV-chip Plus boek je jouw treinreis telefonisch via het gratis telefoonnummer 0800-7245482 (dag en nacht bereikbaar) of online door in te loggen met je Mijn NS-account in de OV-chip Plus online boekingsomgeving.

    Je kunt een treinreis boeken vanaf 6 maanden tot maximaal 5 minuten voor aanvang van je reis. Op de bevestigingsmail zijn de details van je geboekte reis terug te vinden. De conducteur controleert of je over een geldig vervoerbewijs beschikt door je OV-chipkaart te scannen. Voor internationale treinreizen blijft een internationaal ticket noodzakelijk. Dit kun je via NS International aanschaffen.

  • Hoe kan ik mijn boeking wijzigen of annuleren?

    Wil je een gemaakte boeking wijzigen of annuleren? Dit kan via het gratis telefoonnummer 0800 - 7245482 (dag en nacht bereikbaar) of door schriftelijk contact op te nemen met NS Klantenservice.

  • Hoe werkt reizen met OV-Plus en een (NS)-abonnement?

    Heb je naast OV-chip Plus een (NS-)abonnement op jouw persoonlijke OV-chipkaart staan? Dan kun je in het overzicht Kortingspercentages OV-chip Plus controleren in welke gevallen je jouw treinreis moet boeken en hoe hoog je eventuele kortingspercentage is. Als je jouw treinreis online boekt, kun je dit kortingspercentage opgeven zodat hier bij het berekenen van de ritprijs rekening mee wordt gehouden. Bij een telefonische boeking via OV-chip Plus Klantenservice (0800 – 7245482, dag en nacht bereikbaar) wordt automatisch rekening gehouden met de korting waar je recht op hebt. Ook reizen met Keuzedagen kun je telefonisch of online boeken.

  • Hoe kan ik OV-chip Plus vervangen of stopzetten?

    Vraag je een vervangende persoonlijke OV-chipkaart aan, omdat je OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is geraakt of niet meer geldig is? Dan wordt OV-chip Plus automatisch op de vervangende kaart geplaatst. Je kunt OV-chip Plus op elk moment stopzetten via NS Klantenservice via het gratis nummer 0800 – 7245482.

  • Krijg ik geld terug bij vertraging?

    Heb je gereisd met OV-chip Plus en minimaal 30 minuten vertraging opgelopen tijdens je reis? Dan kun je een aanvraag voor restitutie indienen via OV-chip Plus Klantenservice (0800 – 7245482, dag en nacht bereikbaar) of door schriftelijk contact op te nemen met NS Klantenservice. Indien je hebt gereisd met de Intercity direct kun je al een aanvraag indienen vanaf 15 minuten vertraging. Het restitutiebedrag zal verrekend worden met je maandfactuur.