Naar content

Hoofdnavigatie

Extra voorzieningen in de trein

Onze treinen hebben extra voorzieningen voor mensen met een functiebeperking, zoals speciale ingangen, rolstoeltoiletten en priority seats. En onze allernieuwste sprinters, de Flirt en de SNG, maken het ook mogelijk om met een hulpmiddel zoals een rolstoel of scootmobiel zelfstandig te reizen.


Zelfstandig in- en uit de trein rijden

Onze nieuwste sprintertreinen hebben een schuiftrede waardoor u in de meeste gevallen zelf de trein in en uit kunt rijden. Hoe handiger en wendbaarder u bent met uw hulpmiddel, des te makkelijker het is om zelfstandig te reizen. Lukt het u om een klein hoogteverschil te overbruggen, dan zal ook het in- of uitrijden van de trein u goed af gaan. Heeft u verminderde armspierkracht of een hulpmiddel met kleine steunwieltjes of voetensteunen die erg laag zijn, dan raden we u aan NS Reisassistentie te boeken.

Kies voor het inrijden altijd de deur met het blauwe rolstoelicoon. Deze deur blijft langer open dan de andere deuren zodat u de tijd heeft. Ga vervolgens naar de rolstoelopstelplek. Daar is ook een stoel voor uw eventuele begeleider. Vanaf de rolstoelopstelplek is het rolstoeltoegankelijk toilet bereikbaar.

Uitzondering vormt de sprintertrein van het type SLT dat nog niet is voorzien van een toilet. NS werkt hard aan de ombouw van deze treinen en eind 2021 hebben alle SLT-treinen een schuiftrede en een rolstoeltoegankelijk toilet.

Nog niet eerder zelfstandig gereisd? Vraag dan gerust NS Reisassistentie aan en ervaar samen met de assistentieverlener het in- en uitrijden van de trein. Altijd hulp als het nodig is!

Hoe plan ik een toegankelijke reis?

In de NS Reisplanner kunt u zien of het mogelijk is om uw reis zelfstandig te maken of dat het nodig is om assistentie aan te vragen.

Om de mogelijkheden op het door u gewenste traject te bekijken, plant u een reis in de NS-app of via de Reisplanner op ns.nl. Bij de extra opties kunt u “Toon alleen toegankelijke reizen” aanvinken. U krijgt dan inzicht waar u op het gekozen traject zelfstandig in en/of uit de trein kunt rijden en waar het nodig is om NS Reisassistentie aan te vragen.

Het kan ook zijn dat beide opties niet mogelijk zijn en dat u moet uitwijken naar een ander vertrek- of aankomststation. Dan krijgt u de melding “Er zijn geen reisadviezen gevonden”. Als dit het geval is, dan:

  • is het station nog niet toegankelijk, of
  • is de trein nog niet toegankelijk, of
  • heeft het station geen NS Reisassistentie.

U krijgt alleen inzicht in toegankelijk reizen met NS treinen. Voor het deel dat u met een andere vervoerder reist, dient u de website van de betreffende vervoerder te raadplegen.

Speciale ingang voor rolstoel en aangepast toilet

Veel Intercity's hebben extra brede plaatsen voor uw rolstoel of scootmobiel. De ingang herkent u aan het blauwe icoon van de rolstoel. De meeste Intercity's hebben een rolstoeltoegankelijk toilet.

Priority seats

In al onze treinen vindt u zogenaamde priority seats. Deze zijn met voorrang bedoeld voor mensen die moeilijk kunnen lopen of staan. Bijvoorbeeld mensen met een beperking, ouderen en zwangere vrouwen. Deze zitplaatsen vindt u overal in de trein, maar wel altijd zo dicht mogelijk bij het balkon. Zo hoeft u slechts een korte afstand af te leggen vanaf de deur. U herkent de priority seat aan deze afbeeldingen: een persoon met een stok of een zwangere vrouw.