Hoofdnavigatie

Naar content

Extra stationsvoorzieningen

Het station biedt verschillende extra voorzieningen voor reizigers met een functiebeperking.


Standaardvoorzieningen

Op de meeste stations maken liften of hellingbanen de perrons bereikbaar voor rolstoelgebruikers. Ook zijn er geleidelijnen naar een kaartautomaat, de OV Service & Tickets winkelsen de in- en uitcheckpaaltjes of poortjes. Reizigers met een auditieve beperking kunnen gebruikmaken van ringleiding in de OV Service & Tickets winkels en bij de infobalies.

Inchecken bij poortjes en paaltjes

Op alle poortjes en paaltjes voor in- en uitchecken met de OV-chipkaart staat een braille pictogram. Ook is er altijd een poortje met een extra brede doorgang voor uw rolstoel of scootmobiel.

NS Service- en Alarmzuil

Op kleinere stations zonder servicemedewerkers vindt u Service- en Alarmzuilen op het perron. Hier kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week om informatie vragen.

De Service- en Alarmzuil heeft twee knoppen:

  • een blauwe serviceknop
  • een rode alarmknop (SOS)

De zuil is uitgerust met speciale voorzieningen. Zo is het onderscheid tussen de twee knoppen in braille weergegeven en is het spreekgedeelte ook bereikbaar als u in een rolstoel zit.

Hulp bij de NS-kaartautomaat

Komt u er even niet uit bij de NS-kaartautomaat en is er geen NS-medewerker in de buurt? Dan helpt onze Klantenservice u graag verder. Het gratis telefoonnummer (0800-0540) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat, ook in braille en reliëf. Wij kijken op afstand met u mee en helpen u direct. Bijvoorbeeld met vragen over het laden van saldo op uw OV-chipkaart of het kopen van een vervoerbewijs. U kunt de handelingen zelf doen terwijl u de medewerker aan de telefoon heeft. Of u kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten, zodat u kunt meekijken. Onze medewerkers staan dag en nacht voor u klaar.

Voelbaar uw reis voorbereiden thuis en op het station

Voelbare Stationsplattegronden voor reizigers met een visuele beperking  vindt u in de OV Service & Tickets winkel van station Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag. Ook kunt u gratis een thuisversie bestellen. 

Hoe werkt het?

Reizigers met een visuele beperking worden door de blindegeleidelijnen naar de OV Service & Tickets winkel geleid. Aan de balie kunnen zij vragen naar de stationsplattegrond. Op een rustige plek in de winkel  kunnen zij de kaart bestuderen. Na afloop kan de plattegrond weer bij de OV Service & Tickets winkel worden teruggeven.

De plattegronden zijn beschikbaar in de OV Service & Tickets winkel op de stations Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag. Over een jaar kijken we samen met de OV Service & Tickets en de Oogvereniging wat de ervaringen zijn en of we de plattegrond voor meerdere stations ontwikkelen.