Hoofdnavigatie

Naar content

OV-chip Plus abonnement

Heeft u een visuele beperking? Met het OV-chip Plus abonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart boekt u uw treinreis telefonisch of online. U hoeft onderweg niet in en uit te checken. Al uw geboekte reizen worden maandelijks automatisch geïncasseerd. Facturen kunt u downloaden in Mijn NS.


OV-chip Plus is een handig abonnement voor mensen met een visuele beperking. Na boeking is in- en uitchecken met de OV-chipkaart niet meer nodig. Met uw OV-chipkaart kunt u gesloten poortjes gewoon openen als u een station wilt betreden of verlaten. 

OV-chip Plus is geldig in alle NS-treinen en in de treinen van Arriva, Breng, Connexxion en Keolis. De OV-chip Plus is te gebruiken in combinatie met een NS-abonnement. U kunt OV-chip Plus niet gebruiken in de bus, tram en metro.

OV-chip Plus aanvragen en op uw kaart zetten

U schaft OV-chip Plus gratis aan. U heeft nodig:

  • een persoonlijke OV-chipkaart die minimaal nog 8 weken geldig is;
  • een OV-Begeleiderskaart met categorie B als u niet zelfstandig kunt reizen met het openbaar vervoer.

U kunt OV-chip Plus aanvragen door het aanvraagformulier in te vullen en op te sturen naar:

NS Klantenservice OV-chip Plus
Antwoordnummer 685
3500 VE Utrecht

Vergeet niet een kopie van uw OV-Begeleiderskaart (B) mee te sturen. Houd rekening met een verwerkingstijd van 2 weken.

OV-chip Plus op uw OV-chipkaart laden

Wij schrijven eenmalig € 0,01 van uw rekening af om het rekeningnummer te controleren. U ontvangt een e-mail van NS met het verzoek om OV-chip Plus eenmalig op uw OV-chipkaart te laden. Dat kan bij de NS-servicebalie, de NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Met OV-chip Plus op uw OV-chipkaart kunt u geen treinreizen meer betalen door in en uit te checken.

Reis boeken

Met OV-chip Plus boekt u uw treinreis telefonisch via het gratis telefoonnummer 0800-7245482 (dag en nacht bereikbaar) of online door in te loggen met uw NS-account in de OV-chip Plus online boekingsomgeving.

U kunt een treinreis boeken vanaf 6 maanden tot maximaal 5 minuten voor aanvang van uw reis. Op de bevestigingsmail zijn de details van uw geboekte reis terug te vinden. De conducteur controleert of u over een geldig vervoerbewijs beschikt door uw OV-chipkaart te scannen. Voor internationale treinreizen blijft een internationaal ticket noodzakelijk. Dit kunt u via NS International aanschaffen.

Boeking wijzigen of annuleren

Wilt u een reeds gemaakte boeking wijzigen of annuleren? Dit kan via het gratis telefoonnummer 0800 - 7245482 (dag en nacht bereikbaar) of door schriftelijk contact op te nemen met NS Klantenservice.

Reizen met OV-Plus en een (NS)-abonnement

Heeft u naast OV-chip Plus een (NS-)abonnement op uw OV-chipkaart staan? Dan kunt u in het overzicht Kortingspercentages OV-chip Plus controleren in welke gevallen u uw treinreis moet boeken en hoe hoog uw eventuele kortingspercentage is. Als u uw treinreis online boekt, kunt u dit kortingspercentage opgeven zodat hier bij het berekenen van de ritprijs rekening mee wordt gehouden . Bij een telefonische boeking via OV-chip Plus Klantenservice (0800 – 7245482, dag en nacht bereikbaar) wordt automatisch rekening gehouden met de korting waar u recht op heeft. Ook reizen met Keuzedagen kunt u telefonisch of online boeken.

OV-chip Plus vervangen of stopzetten

Vraagt u een vervangende persoonlijke OV-chipkaart aan, omdat uw OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is geraakt of niet meer geldig is? OV-chip Plus wordt automatisch op de vervangende kaart geplaatst. OV-chip Plus kunt u op elk moment stopzetten via NS Klantenservice via het gratis nummer 0800 – 7245482.

Geld terug bij vertraging

Heeft u gereisd met OV-chip Plus en minimaal 30 minuten vertraging opgelopen tijdens uw reis? Dan kunt u een aanvraag voor restitutie indienen via OV-chip Plus Klantenservice (0800 – 7245482, dag en nacht bereikbaar) of door schriftelijk contact op te nemen met NS Klantenservice. Indien u heeft gereisd met de Intercity direct kunt u al een aanvraag indienen vanaf 15 minuten vertraging. Het restitutiebedrag zal verrekend worden met uw maandfactuur.

NS-Business Card

Voor mensen met een visuele beperking die voor hun werk moeten reizen, is de NS-Business Card een goede optie. Met de NS-Business Card betaalt u uw reiskosten en uw eventuele abonnementskosten door middel van automatische incasso.