Naar content

Hoofdnavigatie

Proef met uitgebreide assistentieverlening

NS Reisassistentie helpt u om op een station de weg te vinden. De assistentieverlener begeleidt u naar de trein toe en vanaf de trein naar de uitgang of naar het OV-chippoortje. Maar als u verder wilt reizen met bus of tram, hoe vindt u deze dan? Om hierin tegemoet te komen start NS op 1 oktober een proef: 1 stap verder. De proef duurt drie maanden en eindigt op 31 december 2018.


Wat is 1 stap verder?

Met ‘1 stap verder’ biedt NS reizigers met een visuele beperking op het aankomststation begeleiding naar de eerstvolgende vorm van OV. De reisassistent begeleidt u naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-locatie bij het station.

Wanneer en waar is deze proef?

Deze proef start op 1 oktober en eindigt op 31 december 2018.

Deze extra dienstverlening is aan te vragen voor de volgende stations:

  • Utrecht CS
  • Zwolle
  • Den Haag CS

Wat is belangrijk om te weten?

Deze service:

  • is alleen voor reizigers met een visuele beperking
  • kan alleen telefonisch geboekt worden voor het aankomststation sámen met NS Reisassistentie (030 2357822). Hebt u een visuele én een auditieve beperking, dan kunt u ook op andere manieren contact opnemen met de NS Klantenservice, bijvoorbeeld via chat, Twitter of Facebook
  • is te boeken van de eerste tot en met de laatste trein (m.u.v. het nachtnet)
  • geldt alleen voor begeleiding naar:
    • de eerstvolgende halte van bus, tram, metro
    • de officiële taxistandplaats direct bij het station
    • de officiële ‘halen en brengen’-locatie

Wat valt niet onder deze extra service?

  • Begeleiding naar een andere locatie (ook al is deze dichterbij)
  • Het regelen van een alternatieve oplossing als de bus, tram etc. niet rijdt
  • Begeleiding van bus, tram etc. naar het NS-station